Tas, ko 28. vakara Eiroradio tiešraidē no Minhenes Gasteig zāles "Klasikas" klausītāji nedzirdēja, bija Žana Īva Tibodē spēlētās piedevas - Morisa Ravela "Pavana".

"Tas bija tik ļoti aizkustinošs brīdis, ka asaras sariesās acīs – mazliet ārišķīgais un ekscentriskais Tibodē, kādu pazinu, šoreiz sagādāja pārsteigumu," telefonsarunā no Minhenes neslēpj "Klasikas" direktore Gunda Vaivode. "Viņu ieraugot un dzirdot, kā viņš spēlē Ravelu - gan Klavierkoncertu, gan "Pavanu", kad viņš palika viens uz skatuves – tas bija tik ļoti skumju aizplīvurots brīdis...

Tas bija kā goda atdošana Marisam Jansonam par to, ka viņa šobrīd nav klāt, un reizē – kā atvadu sveiciens zudušajai Atlantīdai, kādiem ļoti skaistiem, tāliem laikiem, kādi vairs nekad neatgriezīsies.

Bija ļoti, ļoti aizkustinoši," emocijas neslēpj Gunda un teic, ka Tibodē patiesi viņu ļoti pārsteidzis ar iekšupvērstu muzicēšanu.

"Uzreiz gan jāsaka, ka Gasteig zāle ir ļoti liela – ne velti Minhene cīnās par jauno koncertzāli, jo Gasteig ir daudz vietu, ap 2400, un ne visas šajā vakarā ir aizņemtas – nedomāju, ka tie ir cilvēki, kuri atnesuši atpakaļ biļetes, jo nav Marisa Jansona. Vienkārši zāle ir milzīga, un koncerti ir divus vakarus pēc kārtas. Lielā zāle smalkākus skaņdarbus tā īsti nevar paņemt pretī;

reizēm, klausoties Brukneru un Māleru, ir sajūta, ka gribas pagriezt skaļāk...

Un tam nav nekāda sakara ar muzicēšanu vai skaņas intensitāti no mūziķu puses. Tā ir akustiskas lieta – ir ļoti jāpierod, lai visus smalkumus un krikumus spētu šajā zālē saklausīt."

Protams, Danielam Hārdingam tas nav viegls uzdevums – stāties Marisa Jansona vietā. Kāds iespaids par viņu Gundai? "Danielu Hārdingu esmu vairākkārt redzējusi un dzirdējusi. Uzskatu viņu par diezgan racionālu un gudru diriģentu, varbūt ne pārāk emocijās izplūdušu, bet šī mūzika to arī neprasa."

Vaicāta, kā šis koncerts iekļaujas Bavārijas Radio orķestra jubilejas koncertu virknē, Gunda Vaivode atklāj: "Šodien man bija pagara saruna ar orķestra menedžeri Nikolausu Pontu, un viņš diezgan sīki izstāstīja par visu, kāda gatavojas būt rītdiena – orķestra oficiālās jubilejas datums ir 30. jūniijs, kad orķestris svinēs 70. dzimšanas dienu. Tas ir salīdzinoši ļoti jauns orķestris, radies pēc kara kā radio orķestris, to diriģējuši slaveni diriģenti, taču šobrīd tas ir viens no pasaules labākajiem orķestriem. Līdzās Marisam Jansonam šeit uzstājas gan izcili viesdiriģenti, gan solisti."

Savu jubileju orķestris svinēs 29. jūnijā. "Lai svētdien, kā teica menedžeris, var kārtīgi izgulēties līdz rīta gaismai. Taču svētdien viņi jubileju svinēs Minhenes kvartālā, kur šobrīd tiek plānota jaunā koncertzāle. Tā būs atvērto durvju diena – bez biļetēm. Katrs, kurš ir ieinteresēts, var doties uz šo rajonu. Tur būs gan atklātais mēģinājums, gan atklātais koncerts, gan daudzas sarunas ar mūziķiem, varēs uzdot jautājumus, būs īpašs pasākums bērniem. Tiks darīts viss, lai parādītu, ka orķestris ir ne tikai mūziķi, bet arī dzīvi cilvēki ar savām problēmām, priekiem, viņus varēs aptaustīt, apčamdīt un izprasīt visu, ko sirds vēlas. Vieta izvēlēta tīri simboliski -

Minhenē lēmums par jaunas koncertzāles celtniecību ir pieņemts, zāles celtniecība gan šobrīd vēl nav uzsākta – tas varētu notikt ap 2021. gadu.

Šobrīd jau zināms arhitektūras plāns, akustiķi, kas ļoti cītīgi sadarbībā ar maestro Jansonu un mūziķiem strādā pie jaunās zāles akustikas plāna, smalki izpētot, lai orķestris nezaudētu arī savu individuālo skanējumu, pie kāda mūziķi ir pieraduši, muzicējot Herkulesa zālē.

Lēmums par koncertzāli nenāca viegli – zinām, ka ilgus gadus tas bijis Marisa Jansona lolots sapnis. Tieši tāpat kā Rīgā, arī šeit politiķi un sabiedrība teica, ka "mums vajag bērnudārzus, pansionātu", bet, kā zināms, mūziku un kultūru vajag gan bērniem, gan veciem cilvēkiem.

Jo – "ja viņi tiks turēti garīgajā nabadzībā, būs arvien vairāk cilvēku pansionātā", saka Bavārijas orķestra menedžeris Nikolauss Ponts. Viņš arī teica –

ja vien vajag, uz Minheni pieredzes apmaiņā varam sūtīt koncertzāles būves procesa virzītājus Latvijā."

Gunda arī neslēpj prieku, ka Bavārijas Radio simfoniskais orķestris 19. un 21. jūlijā ciemosies Latvijā. "Kā saka Nikolauss, solistus viņš zina jau no agras jaunības un izvēle ir vienkārši lieliska – uz koncertiem noteikti vajadzētu arī visiem doties Rīgā!"

Uz daudzu mūzikas mīļotāju nepacietīgo jautājumu, kas un kā ar maestro Marisu Jansonu, Gunda Vaivode atbildi zina: "Orķestra menedžeris teic, ka

pārāk lielam satraukumam šobrīd nav iemesla – maestro šobrīd krāj spēkus un atpūšas savās vasaras mājās Itālijā – orķestris cer, ka jaunajā sezonā Mariss Jansons atgriezīsies ar divtik lielu spēku, un to arī viņam novēlam!

Skaisti notikumi priekšā ne tikai Minhenē, kopā ar Bavārijas Radio simfonisko orķestri, kad daudz skanēs Bēthovens, kā jau viņa jubilejas gadā (īpašs Marisa Jansona sapnis ir Missa Solemnis), taču būs arī daudz citu koncertu – 6. janvārī Mariss Jansons diriģēs Vīnes filharmoniskā orķestra 150. jubileju. Tā ka mums būs 1. janvāris ar Andri Nelsonu un 6. janvāris ar Marisu Jansonu Vīnē."