9. septembra vakarā "Klasikas" tiešraide no Londonas Karaliskās Alberta zāles ļāva piedzīvot vēsturisku programmu, kurā kopā ar vijolnieci Patrīciju Kopačinsku un BBC simfonisko orķestri "BBC Promenādē" debitēja diriģents Tarmo Peltokoski.

Vakara pirmo daļu ievadīja angļu komponista Ralfa Vona-Viljamsa (Ralph Vaughan Williams, 1872-1958) Fantāzija par tēmu Greensleeves ("Zaļās piedurknes") – jau kopš Viljama Šekspīra laikiem populārā melodija, par ko liecinājis pieminējums komēdijā "Jautrās vindzorietes", kas arī kalpojusi par pamatu Vona-Viljamsa operai Sir John in Love (1929), tādējādi šīs melodijas pievilcību paceldams atkal jaunā pakāpē. Ne vien Vāgners, bet, izrādās, arī Vons-Viljamss ir Tarmo Peltokoski favorītu sarakstā, un to jau reiz spilgti apliecināja diriģenta inaugurācijas koncerts Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra galvenā diriģenta un mākslinieciskā vadītāja statusā Vidzemes koncertzālē "Cēsis" 2022. gada novembrī, programmā ietverot Vona-Viljamsa Piekto simfoniju.

Vijolnieces, komponistes, vokālistes Patrīcijas Kopačinskas (Patricia Kopatchinskaya) harisma pilnā apjomā atklājās festivāla īpašā jubilāra Arnolda Šēnberga (13.09.1874.–13.07.1951.) Vijolkoncertā, kas komponēts un pirmatskaņots Amerikas Savienotajās Valstīs, kur Šēnbergs meklēja patvērumu no nacisma draudiem. Šo priekšnesumu, ko ievadīja vijolnieces emocionālā uzruna, pieskaroties gan 30. gadu gaisotnei, gan šīs partitūras tehniskajiem parametriem, papildināja divas efektīgas, arīdzan pašas solistes pieteiktas un īsi komentētas piedevas: Gijas Kančeli (1935–2019) miniatūra Rag-Gidon-Time kontekstā godā tika celts arī veltījuma adresāts Gidons Krēmers, un pie klavierēm sēdās pats Tarmo Peltokoski, savukārt pirms otras piedevas – Karakasā dzimušā Jorge Sanchez Chiong (1980) crin, vijolniece (un šajā priekšnesumā arī pārliecinoša paplašināto vokālo tehniku pārvaldītāja!) atgādināja, ka līdzīgi tam, kā savulaik jaunu valodu radīja Šēnbergs, arī mūsdienās meklējumi turpinās.

Atgriežoties Londonas Karaliskajā Alberta zālē pēc starpbrīža, BBC kolēģi deva vēlreiz vārdu Tarmo Peltokoski pirms Dmitrija Šostakoviča Piektās simfonijas atskaņojuma: iezīmējot šīs partitūras slāņus, tika akcentēta traģiskajos staļinisma kulminācijas gados tapušās mūzikas daudznozīmība, kas arī šodien ļauj simfonijas III daļu uztvert kā Ukrainai veltītu lamentāciju, bet finālu – kā sarkastisku sociālisma ideālu parodiju. 

Ir sākusies šīgada festivāla "BBC Promenāde" noslēdzošā nedēļa, un tajā arī kopīgi finišēsim ar Annas Martas Burves vadīto tiešraidi no koncerta Last Night of the Proms 2024 14. septembra vakarā plkst. 21:00, kad kopā ar BBC simfonisko orķestri būs tā galvenais diriģents, gan citas paaudzes, bet arīdzan somu maestro Sakari Oramo, solisti soprāns Andžela Blū (Angel Blue) un pianists Stīvens Hafs (Stephen Hough), savukārt Arnolda Šēnberga 150. dzimšanas dienas gadskārtā jau dienu iepriekš – 13. septembrī būsim kopā ar lielisku solistu un kolektīvu sastāvu Alana Gilberta vadībā "Gurres dziesmu" interpretācijā Oresta Silabrieža vadītajā tiešraidē no Elbas filharmonijas.