Raidījums ar pirmatskaņojumiem! Jaunas improvizācijas īpaši Latvijas Radio 3 "Klasika" radioviļņiem ir ierakstījuši improvizētāji Zbigņevs Hojnackis (Zbigniew Chojnacki, akordeons, elektronika, Polija) un Ritvars Garoza (taustiņi, elektronika, Latvija). Sesija noritēja 15. aprīlī Ādmiņu ielā 4; to uzraudzīja skaņu inženieris Uģis Jansons.

Šī ir pirmā Hojnacka un Garozas muzikālā tikšanās. Kā komentē pats Hojnackis, abi mūziķi sesijas laikā teju necik nav sarunājušies, un pēc pāris kafijas krūzēm uzreiz ķērušies pie spēlēšanas, sarunas par mūziku un ikdienu atstājot nākamajai dienai. Abi atzīst, ka sapratušies viegli un bez piepūles, ko var novērot arī tapušajā mūzikā - brīžiem rodas iespaids, ka abi mūziķi spēlē vienu instrumentu, un to balsis nav nepārprotami atdalāmas.

Raidījumā skanēs abi sesijā tapušie skaņdarbi - The Sounds from the Cave un Coffee Time. Šajās improvizācijās līdzās saviem pamatinstrumentiem - akordeonam un taustiņiem - mūziķi izmantojuši arī dažādas elektroniskas ierīces, mūzikas skanējumu padarot caurmērā elektroakustisku. Ierakstu sesija noritējusi Zbigņeva Hojnacka nedēļu ilgās rezidences Rīgā ietvaros. To rīkoja avangarda mūzikas festivāls Skaņu mežs sadarbībā ar novatoriskās mūzikas platformu SHAPE+, ko atbalsta Eiropas Savienība.

 

Zbigņevs Hojnackis ir visai jauns mūziķis (viņam ir 29 gadi), taču jau ir paguvis saspēlēties ar ievērojamiem vārdiem Eiropas brīvajā improvizācijā – franču kontrabasisti Žoeli Leandru (Joelle Leandre) un katalāņu bundzinieku Ramonu Pratsu (Ramon Prats), kā arī sastapies ar visai pozitīvām kritiķu atsauksmēm: medijs New York City Jazz Review Hojnacka debijas albumu Elektrotropizm nodēvējis par „nevainojamu un plašu pētījumu par akordeona skaniskajām iespējām”. Poļu mūziķis Mihals Urbanjaks (Michał Urbaniak) savukārt sacīja sekojošo: “Pēc tam kā es dzirdēju Hojnacki, es sapratu, ka mūsdienīga akordeona spēlēšana nekad vairs nebūs tāda kā agrāk.”

Hojnackis akordeonu papildina ar dažādiem efektu pedāļiem un laptopa elektroniku un vislabākajās brīvās improvizācijas tradīcijās par savu galveno misiju dēvē sava instrumenta skanisko robežu izzināšanu.

Pianists Ritvars Garoza ir pazīstams ar savu oriģinālmūziku un aranžējumiem. Viņa darbības joma ietver bigbenda un stīgu kamerorķestri, kā arī elektronisko un džeza mūziku. Ritvars plašākai publikai zināms kā komponists un taustiņinstrumentālists grupā Lupa, kas 2023. gadā saņēma "Zelta mikrofona" balvu nominācijā “Labākais džeza albums" par studijas albumu Koki. Ārpus džeza un oriģinālmūzikas viņš piedalās dažādos eksperimentālos projektos, no kuriem zināmākais – Woodpecker Project.