Jau pēc divām nedēļām mūsu mājās iedegsies svecītes Ziemassvētku eglītēs. Un tā pa īstam varbūt ieskanēsies ziemas svētkiem paredzētās dziesmiņas, kuras gan ar katru gadu arvien agrāk un agrāk mūs pavada lielos veikalos. Sākam ar veltījuma skaņdarbu tieši šim – decembra mēnesim. Kvartets Fourplay no ASV ar ģitārista Čaka Lēba kompozīciju December Dream no ansambļa 2012. gada albuma. "Sapnis decembrī" pat savulaik tika nominēts Grammy balvai kā gada labākā instrumentālā kompozīcija.

Arī ekscentriskais amerikāņu mūziķis Doktors Lonijs Smits pārsvarā aizrāvās ar instrumentālo mūziku, bet retu reizi – arī uzdziedāja. Gaitas mūzikā taču bērnībā sāka tieši ar dziedāšanu – grupā Teen Kings. Arī trompete skolas orķestrī nebija īsti tas – pēcpusdienās Lonijs mēdza iegriezties vietējā mūzikas veikalā un sēdēja tur līdz pat slēgšanai. Kādu reizi veikala īpašnieks apjautājās – dēls, ko tu te dari katru vakaru? Ja man būtu instruments, es ar to varētu pelnīt iztiku, skanēja atbilde. Saimnieks ieveda Loniju veikala noliktavā un tur tas stāvēja – 425 mārciņas smags monstrs – pilnīgi jaunas Hamonda ērģeles, kuras maksāja vairākus tūkstošus dolāru, bet acīm redzami nevienam nebija vajadzīgas… Okay, ja tu tās vari dabūt laukā, tās ir tavas! Lonijam nebija divas reizes jāatkārto – vēsture gan klusē, kā tika veikts šis varoņdarbs. Spēlēt viņš nemācēja it nemaz, bet iedzimtais talants un darba spējas paveica savu. Vienīgā rokasgrāmata instrumenta apguvē bija paša ausis, kā arī Džimija Smita un Bila Dogeta skaņuplates. Jau apmēram pēc gada Lonijs varēja mierīgi piespēlēt kādai  garām ceļojošai Motown zvaigznei, kura pilsētā lūkojās pēc pavadošā ansambļa… Itin savdabīgi, bet interesanti Lonija Smita versijā skan Džona Lenona Come Together. 2021. gadā Ringo Stārs intervijā atzīmēja, ka Come Together no visa, ko ieskaņoja Bītli, viņam iet pie sirds vislabāk…

Angļu mūziķis Pīters Geibriels gan kļuva slavens tieši kā dziedātājs progresīvā roka grupā Genesis. Klausītāju miljoniem par pārsteigumu – 1975. gada maijā paziņoja, ka viņam viss esot apnicis – gribot laiku pavadīt ar ģimeni. Genesis dziedāt tagad nācās bundziniekam Filam Kolinsam – viņa balss izrādījās tomēr piemērotākā no četriem simtiem izbrāķēto pretendentu uz solista vietu. Bet izrādījās, ka Geibriels šmaucās – viņš ar dubultu enerģiju uzsāka solo karjeru un ne tikai. Visi tie pasaules mūzikas projekti, politika un kam tikai viņš nav piedziedājis pa šiem gadiem... Paša solo albumi sākumā iznāca biežāk – reizi divos gados, tad intervāls palielinājās uz četriem gadiem, tad uz sešiem, desmit… un nupat – 1. decembrī – klajā nāca pilnīgi jauns Pītera Geibriela solo albums ar piebildi – iepriekšējais iznāca pirms 21 gada… Bet balsi pazīt var joprojām… Skan dziesma Playing For Time.

Ko tik visu nedarīja vēl viens vīrs no Anglijas, vārdā Noels Kovards. Agrā bērnībā sāka mācīties dejot – profesionālā debija jau vienpadsmit gadu vecumā. Tā skatuvi viņš vairs nepameta – rakstīja lugas, kuras tiek iestudētas vēl šodien, pats bija gan režisors, gan aktieris. Sarakstīja kādas trīssimt dziesmas, astoņus mūziklus ar visiem vārdiem. Spēlēja klavieres un dziedāja. Dažus gadus pirms aiziešanas mūžībā 1973. gadā no karalienes puses viņš tika pagodināts ar bruņinieka titulu. 1998. viņa piemiņai klajā nāca dažu populārāko dziesmu albums, kuras ieskaņoja tādas slavenības kā Eltons Džons, Stings, Pols Makartnijs, Braiens Ferijs un arī Meriana Feithfula. Mūsu uzmanībai – dziesma Mad About The Boy.

Būtu nepiedodami šovakar nepieminēt britu blūza krusttēvu Džonu Meijelu. Kaut vai tāds "sīkums", ka sešdesmito gadu vidū pie viņa spēlēja pats Ēriks Kleptons. Kad Meijelam, kurš arī, starp citu, izpelnījies Britu Impērijas ordeņa virsnieka titulu, bija apritējuši 87 gadi, viņš teica, ka krietni samazināšot koncertu skaitu – arī tikai tāpēc, ka pasauli skāra tas nepatīkamais kovids. Taču tikai 2022. gadā nāca klajā ar paziņojumu – nu gan viss, ceļojumu kurpes tiekot pakārtas uz nagliņas. Nupat, 29. novembrī, viņš atzīmēja 90. šūpuļa svētkus, un kurš tagad ņemtos apgalvot, ka viņa ģitārai stīgas vairs netiks uzskaņotas? Lūk, Blues For The Lost Days.

Ar kādu konkrētu mūzikas stilu ir pilnīgi pietiekami, lai raisītu vispārpieņemtu priekšstatu par kādu valsti. Ja minam tango, prātā nāk Argentīna. Rumba piestāv Kubai, Brazīlijai – samba. Un tā tālāk. Atlantijas okeānā Senegālas krastu tuvumā atrodas Kaboverdes salu republika. Tur populārākais mūzikas stils ir morna. Mornas karaliene bija dziedātāja Sezārija Evora – pazīstama klātienē arī mūsu koncertu apmeklētājiem. Ar vienkāršas tautas mūzikas izpildīšanu viņai izdevās labs "joks" – nokļūt līdz Grammy balvas pasniegšanas ceremonijai. Viņas sniegumā skan dziesma Sodade.

Runājot par mūzikas žanriem – kurš teica, ka mums tik labi pazīstamā kaimiņu Zviedru ABBA ir slavena ar disko ritmiem? Cik brīnišķīgi skan kvarteta dziesma I’m Just A Girl no debijas albuma Ring, Ring, kas iznāca 1973. gadā, kad viņi vēl nebija ieguvuši galveno balvu Eirovīzijā.

 

Katrs, kurš kaut nedaudz interesējas par mūziku, noteikti būs dzirdējis par tādu mūziķi kā Kvinsijs Džounss. Arī viņš šogad atzīmēja 90. dzimšanas dienu, bet joprojām Kvinsija Džounsa vārdam mūzikas pasaulē ir liels svars, viņa viedoklim var ticēt. Un, ja viņš reiz teicis, ka vokālā a cappella grupa Take 6 ir spēcīgākie dziedātāji uz mūsu planētas, tad tas tā arī ir. Skan Someone To Watch Over Me.

58 gadus Čarlijs Votss bija rokmūzikas dinozauru – grupas The Rolling Stones bungu vīrs. Un tad izrādās, ka patiesā Čārlija aizraušanās visa mūža garumā bijusi džeza mūzika. 1991. gadā viņš izveidoja Čarlija Votsa kvintetu, kurā dziedāja Bernārs Faulers. Ar šo kvintetu tika ierakstīta un laista klajā rinda albumu. Uzstāties mazos, sirsnīgos klubos Votsam vienmēr patika labāk, pretstatā milzīgajiem, aurojošajiem stadioniem, kas bija "ripojošo akmentiņu" ikdiena. Lūk, Long Ago And Far Away.

Ir skaistuma karalienes – katru gadu tiek izvēlēta jauna, jo ārējais skaistums diemžēl ir pārejoša parādība. Mūzikā karalieņu skaits nav tik liels, bet tās tad jau ir mūžīgas vērtības. Tā gospeļu karalienes gods joprojām pieder amerikāņu dziedātājai Mehelijai Džeksonei. 16 gadu vecumā viņa pati sev deva solījumu, ka balsi izmantos tikai garīgu dziesmu atskaņošanā un šo solījumu arī turēja. 1948. gadā Mehelija Džeksone ierakstīja dziesmu Move On Up A Little Higher. Šis ieraksts kļuva tik populārs, ka skaņuplašu veikali nespēja vien nodrošināt piedāvājumu, pārdošanas apjomi sasniedza astronomisku ciparu. Kaut kas nedzirdēts garīgās mūzikas žanrā! Radio atskaņoja šo dziesmu starp visiem populārākajiem to dienu Rhythm and Blues stila ierakstiem, Džeksones aizrautīgais kontralta balss tembrs spēja suģestēt ne mazāk kā slavenākie blūza dziedātāji. Klausītājiem bija jāpiekrīt, ka pie gospeļu mūzikas arī var tīri labi dejot: tā šīs mūzikas varā nonāca arī cilvēki, kas ikdienā baznīcu neapmeklēja.

Bet atvadāmies ar dziesmu It Came Upon The Midnight Clear vokālās grupas The Manhattan Transfer priekšnesumā. Ir taču Ziemassvētku gaidīšanas laiks... Lai miers virs zemes un cilvēkiem labs prāts!