Norvēģijas nacionālās kinobalvas “Amanda” nomināciju un arī saņemto balvu skaita līderos šogad izvirzījās Tēas Vīstendāles režisētā neparastā variācija par zombiju kino “Sadzīvot ar mirušajiem”, kas saņēma balvu par labāko grimu, skaņas dizainu un labāko filmas mākslinieku. Sandensas kinofestivālā pirmizrādītās, labākās oriģinālmūzikas balvu saņēmušās filmas sižetiskie akcenti var radīt mānīgu iespaidu par piederību žanra kino. Bet, lai gan tajā pa Oslo ielām klīst dzīvie miroņi, šī nav šausmu filma, drīzāk viens no gada izcilākajiem un jutīgākajiem kinodarbiem, kas pievēršas skumju un zaudējuma tēmai.

Pēc zviedru rakstnieka Jona Aivides Lindkvista godalgotā romāna motīviem veidotās filmas darbība notiek neparasti karstā vasaras dienā Oslo, kad pilsētu ieskauj dīvains elektriskais lauks, pa pilsētu izplatoties kolektīvai migrēnai.

Televizori, spuldzes un elektronika, viss sabojājas, skan auto signalizācijas, bet tad, tikpat pēkšņi, kā sācies, haoss ir beidzies. Taču dīvainais notikums pamodinājis no nāves mirušos. Filmas centrā ir trīs ģimenes, kas pārdzīvo zaudējumus: Mālers (72) un viņa meita Anna sēro par mazdēla pāragru aiziešanu mūžībā; Tora (86) pēdējo reizi atvadās no sievas apbedīšanas birojā; un kāda četru cilvēku ģimene saskaras ar dzīvi bez sievas un mātes.

Filmas mūzikas autors Pīters Rēburns saka: “Šīs partitūras rakstīšana man bija ļoti personiska pieredze, un tā balstījās manis piedzīvotās skumjās.

Filma uzdod mūžīgos jautājumus par mīlestību, nāvi un dzīvi. Režisore Tea ir radījusi neticamu kinematogrāfisku telpu, lai skatītājs varētu piedzīvot šo kustīgās mākslas darbu pēc saviem noteikumiem, un lai starp kinematogrāfiju, mūziku un dialogiem notiktu deja.”

Prese ir īpaši izcēlusi Rēberna drūmo partitūru, kā tādu, kas teju fiziski izraisa vientulības sajūtu.

Stāsta - Rīgas Starptautiskā kinofestivāla (Riga IFF) radošā direktore Sonora Broka.