"Vienkārši ir jātaisa ļoti labi instrumenti. Mēs šai ziņā esam īpaši labi un tāpēc mums ir starptautiska reputācija: mūsu instrumentus lieto ļoti daudzi superslaveni komponisti un mūziķi, mūsu instrumentus var dzirdēt gan Holivudas blokbāsteros, gan uz visādām deju mūzikas skatuvēm," saka ĢIRTS OZOLIŅŠ, kura būvēto Erica Synths produkciju iecienījuši pat tādi mūzikas pasaules lielie spēlētāji kā Martins Gors no Depeche Mode un Žans Mišels Žārs. 

5. augustā plkst. 19.00 Rīgas Reformātu baznīcā ar vienu no diviem koncertiem Baltijā uzstāsies austrāliešu pianists Endrū Kīzs (Andrew Keese), kopā ar mūziķi Džulianu Lingkolnu (Julian Lyngcoln) piedāvājot unikālu laikmetīgās ambientās mūzikas pieredzi, kas izdzēš robežlīniju starp akustisko instrumentu un Erica Synths sintezatoru radīto skaņas telpu.

Koncertā tiks izmantots starptautiski atpazīstamā Latvijas uzņēmuma Erica Synths ražotais fiziskās modulēšanas sintezators Steampipe, kas ieinteresējis Austrālijā dzīvojošo Kīzu. Tā darbības princips balstīts matemātiskā algoritmā, kas apraksta to, kā skaņa veidojas stīgu un pūšamajos instrumentos, ļaujot radīt ļoti organiskas šo instrumentu tembrus, kas Reformātu baznīcas atmosfērā mijiedarbosies ar koncertflīģeļa skaņām unikālā koncertsituācijā.

Par Erica Synths būtību un iespējām plašāk pirmdienas rīta sarunā stāsta Ģirts Ozoliņš, kurš savu bērnības hobiju pārvērtis profesionālā darbībā, nodibinot uzņēmumu Erica Synths, kas ražo izcilas kvalitātes modulāros sintezatorus, kā arī popularizē elektronisko mūziku. Instrumenti ir tik augstvērtīgi, ka to labā slava iet no mutes mutē.

Sarunā ar Ģirtu – par Erica Synths instrumentiem vasaras koncertos, pieredzi starptautiskajā instrumentu izstādē Berlīnē, par to, kā austrāliešu pianists Endrū Kīzs nonāca Erica Synths rezidencē, kā arī par Kīza mūzikas līdzībām ar Braienu Īno un citiem ambientās mūzikas meistariem.

***

Dāvis Eģelis: Pirms mēs runājam par koncertiem, tomēr mazliet vēlējos parunāties par Erica Sinths… Man pašam šovasar bija pieredze vienu lielu apjomīgu telpisku modulāro sintezatoru dzirdēt Latviešu jaunās mūzikas dienās Rīgas Latviešu biedrības namā! Tā bija ļoti skaista skaniska pieredze. Vai arī jums izdodas tikt uz visiem pasākumiem un pieredzēt, kā skan jūsu instrumenti?

Ģirts Ozoliņš: Diemžēl es to koncertu neredzēju. Tur bija pat divi sintezatori, bet mēs tobrīd bijām izstādē Berlīnē, kas ir viena no nozīmīgākajām mūziku tehnoloģiju izstādēm. To koncertu man ļoti gribējās redzēt, bet nevarēju. Bet tā mums bija pirmā lielā un redzamākā iniciatīva, kurā vēlējāmies apvienot akadēmisko mūziku un elektronisko mūziku un, pareizi sakot, vairāk redzēt elektroniskos mūzikas instrumentus akadēmiskajā mūzikā. Tas ir tas, kur mēs šobrīd darbojamies – tādā mūzikas apziņas attīstībā.

Manuprāt, elektroniskie mūzikas instrumenti savās iespējās ir nenovērtēti tieši akadēmiskajā mūzikā un mums bija vairākas iedvesmas, kāpēc sākām tieši šādi rīkoties: gribējās mazliet citu perspektīvu iedot elektroniskajiem mūzikas instrumentiem, kas tas nav tikai deju mūzika, industriālā mūzika, tehno vai popmūzika. Cilvēkiem nereti rodas pārpratumi, ka elektroniskie mūzikas instrumenti domāti šaurai cilvēku nišai. 

Var tikai novēlēt, lai šī iniciatīva turpinās! Vai vari dalīties iespaidos par minēto braucienu uz Berlīni? Guvi kādas atziņas un ierosmes?

Berlīnē notiek izstāde "Superboos", kas ir viena no pasaulē nozīmīgākajām elektronisko mūzikas instrumentu izstādēm, un tur simtiem uzņēmumu, līdzīgi kā mēs un lielāki un pavisam lielie uzņēmumi parāda savas jaunākās izstrādnes. Otro gadu pēc kārtas dabūjām balvu par labāko mūzikas instrumentu noteiktā kategorijā. Pagājušo gadu tas bija "Nightwerb" ar reverbratora efektu, bet šogad tas bija bungu sintezators, pie kā mēs aktīvi strādājam, un plānojam, ka septembra beigās, oktobra sākumā varētu ieviest pārdošanā.

Turklāt tā bija mūzikas medija Sonex balva!

Mums ir diezgan lielas ambīcijas – nākošgad vēl trešo balvu dabūt.

Turēsim īkšķus, bet tad ir jautājums: kas jāizdara, lai izceltos diezgan pamatīgā konkurencē, jo šķiet, ka arī augstas rezolūcijas skaņas un vispār šis tirgus tikai iegūst jaunus apgriezienus. 

Vienkārši ir jātaisa ļoti labi instrumenti. Mēs esam īpaši labi un tāpēc mums ir starptautiska reputācija: mūsu instrumentus lieto ļoti daudzi superslaveni komponisti un mūziķi, mūsu instrumentus var dzirdēt gan Holivudas blokbāsteros, gan uz visādām deju mūzikas skatuvēm.

Mēs protam uztaisīt ļoti labi spēlējamus instrumentus. Apvienojot mūsu kolēģu pieredzi, dažādās prasmes un zināšanas, mēs varam uztaisīt to, ka instruments ir īpaši labi un patīkami spēlējams. Jo instruments jau mūziķim ir darbarīks, daudziem tas ir gan vienlaikus ir hobijs, gan vienlaikus – profesionāls darbarīks. Un skaidrs – ja mēs izvēlamies automašīnas, motociklu, pārtiku, tad izvēlamies to, kas patīk un garšo… Un šie instrumenti ir ļoti labi spēlējami.

Pievēršoties Endrū Kīza koncertam – kā jūs noraksturotu, kas ir Endrū Kīzs? Un kāpēc viņš būtu jādzird?

Viņš tādā interesantā veidā uzradās mūsu rezidences studijā, kur mums ir milzīgs sintezatoru piedāvājums, dažāda veida sintezatori, tāpēc aicinām mūziķus rezidencē, kur viņi darbojas nedēļu, divas. Pēc tam filmējam viņu uzstāšanos mūsu koncertzālē, kas ir mūsu birojā. Endrū pieteicās rezidencē. Viņš pagājušogad bija Arvo Perta rezidencē Igaunijā. Un šogad viņš taisa nelielu Eiropas tūri un uzstājas dažādās vietās. 5. augustā Rīgā, bet 9. augustā viņam tūres noslēgums būs Arvo Perta rezidencē. 

Kad Endrū ieradās mūsu rezidencē, man šķita, ka viņa vēlmes sakrīt ar mūsu vēlmi – redzēt vairāk elektroniskos mūzikas instrumentus akadēmiskajā mūzikā, un mēs laipni piekritām, lai viņš brauc uz rezidenci, jo esam diezgan selektīvi, iedvesmojoties no Stokholmas EMS studijas vadītāja filtra: mēs neņemam četrdesmitgadīgus tehno māksliniekus no Berlīnes rezidencē. Gribam, lai ir vairāk eksperimentāla un tāda disciplīna mūzika.

Endrū Kīss pieteicās pie mums rezidencē, bet tad viņš atklāja, ka Reformātu baznīca ir viena no unikālākajām ierakstu studijām Baltijas jūras reģionā, ja ne pat plašākā, kur tiek rakstīti akustiskie instrumenti. Un viņš nolēma, ka tur vajadzētu ierakstīt albumu mūsu rezidences ietvaros. Es to atbalstu. Kopā ar kolēģi Džulianu Linkolnu, kas spēlē mūsu sintezatoru, Endrū spēlētu koncertflīģeli, un viņi kopā ierakstītu albumu Reformātu baznīcas studijā: tā ir mūsu attālinātā rezidence.

Starp citu, Endrū ir Braiena Īno piegājiens, kur viņš nebaidās eksperimentēt ar dažādu instrumentu izmantošanu; rada savdabīgu klavieru un sintezatoru ambiento mūziku, tur ir impusīvi minējusi...

Reformātu baznīcas studijas apmeklējums un koncerts – tajā vien jau ir unikāla pieredze, jau būs apvienoti dažādi instrumenti, piemēram, koncertā būs koncertflīģelis, tiks spēlēts mūsu Steampipe sintezators, kura apskaņošanai ir īpaši izvēlētas reflektora audioskandas, Latvijā ražotās, īpaši tika kalibrētas šai te koncertzālei, lai šī saspēle starp klavierēm un sintezatoriem būtu pareizās devās un skatītājiem būtu tāda sabalansētas šī mūzikas instrumenta apvienojumu pieredze. 

***

Rīgas Reformātu baznīcas īpašā koncertprogrammā izskanēs skaņdarbi no albumiem Illuminator (2025) un Minutiae (2023), kuros neparastā kombinācijā sastopas akustiskais koncertflīģelis, niansēti ritmiska elektronika un Erica Synths sintezatori, kas uzticēti Melburnas mūziķim Džulianam Lingkolnam, sniedzot retu iespēju pieredzēt šo tikšanos dzīvajā izpildījumā. Koncertā dzirdamo mūziku raksturo meditatīva introspekcija un izkopta izteiksmes atturība, bet tikko izdoto albumu Illuminator Kīzs komponējis prestižajā Arvo Perta (Arvo Pärt) rezidencē Igaunijā, nupat uzsākot albuma Eiropas tūri.

Endrū Kīzs ir komponists, pianists un multiinstrumentālists no Austrālijas, kura daudzveidīgajā daiļradē savijas neoklasicisma, ambientās mūzikas un postroka elementi. Savas radošās karjeras laikā viņš ticis salīdzināts ar tādiem mūziķiem kā Nilss Frāms (Nils Frahm), Aphex Twin, Braiens Īno (Brian Eno) un Trents Reznors (Trent Reznor). Austrāliešu mūzikas žurnālists 2023. gadā iznākušo albumu Minutiae apraksta kā “kristāldzidru izpausmi tam, kā dabīgā klavieru rezonanse spēj jēgpilnā veidā mijiedarboties ar smalkām sintezatoru un digitālo efektu radītām elektronikas nokrāsām”. Savukārt šā gada jūlijā izdoto  Illuminator  pats Kīzs raksturo kā nozīmīgu un ambiciozu soli uz priekšu savā mākslinieciskajā attīstībā ar mūziku, kas ir intensitātes ziņā spriegāka, daudzslāņaināka, un satur ritmiski komplicētākus, reizēm pat atonālus elementus, ietekmējoties cita starpā arī no amerikāņu laikmetīgās mūzikas avangarda kulta figūras Paulīnes Oliveros (Pauline Oliveros) daiļrades.

Koncertu producē biedrība Artes Liberales, savukārt savu nākamo albumu Kīzs komponēs Artes Liberales radošajā rezidencē Rīgā.