Piektdien, 9. augustā, plkst. 18.00 Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas LMT kamerzālē notiks ansambļa “Trio Metamorfoze” koncerts VIA. VERSUS ar darbiem, kas sacerēti šī ansambļa sastāvam - divas flautas un klavieres. To atskaņojumam nav nepieciešams īpašu instrumentu, flautas modeļu, elektronikas lietojums, lai radītu negaidītu, instrumentu kopskaņai netipisku skanējumu.

"Trio Metamorfoze" mūziķes – flautistes Liene Dobičina, Zane Jurēvica un pianiste Zane Rubesa - atskaņos itāļu komponista Salvatores Šarīno darbu “Il Motivo degli oggetti di Vetro” jeb “Stikla objektu motīvs” (1986), kas tapis kā veltījums franču laikmetīgās mūzikas komponistam Žerāram Grizē. Amerikāņu skaņradis Džozefs Dendžerfīlds opusā “Colour schemes” jeb “Krāsu shēmas” (2019) skaņās skaidro krāsas, kā arī nozīmīgu radošo personību citātus. Vācu komponista Martina Kristofa Rēdela skaņdarbs “Ugunsdeja” op. 69 (2010) ansambļa repertuārā ir bijis kopš tā pirmsākumiem, bet franču / amerikāņu komponists, multiinstrumentālists, flautists un improvizācijas meistars Etjēns Rolāns (952, ASV, Francija) savu darbu Bal Antique sacerējis 2022. gada vasarā un veltījis "Trio Metamorfoze" mūziķēm.

Plašāk par koncerta programmu un ansambļa turpmākajām iecerēm - sarunā ar flautistēm Lieni Dobičinu un Zani Jurēvicu.

Liene Dobičina: Koncerts ir daļa no manām profesionālās doktora studijām kā mākslinieciskais projekts. Pirms mazliet vairāk kā gada izskanēja koncertizstāde Quadrivium, kas bija veidots kā krustceles – gan cilvēciskās, kad veic savas izvēles, gan repertuāra ziņā.

Arī šīs programmas nosaukumā ir ceļš - izaicinājumu pilns, ar pretnostatījumiem katrā no skaņdarbiem. Ja  kombinējam pretmetu punktus vai pretnostatījumus, tas kļūst par attīstības virzienu, metodi, tehniku, kā virzīties uz priekšu, arī viena skaņdarba vai programmas ietvaros.

Kā izvēlējāties šo mūziku, kas skanēs rīt?

Liene Dobičina: Tas ir ikdienas darbs – pētīt, kādi jaundarbi tapuši, vai kas, teiksim, notiek pasaulē, internetā pieejamos resursos, saistībā ar mūsu sastāvu – divām flautām un klavierēm. Slovēņu mūziķi bija izdevuši albumu, kurā bija ietverts viņu pasūtinātais amerikāņu komponista Džozefa Dendžerfīlda darbs. Tad es meklēju notis, kuras nevarēja atsūtīt uz Latviju. Tad  sazinājos ar izdevniecību un tiku pie PDF failiem.

Zane Jurēvica:

Sākums interesei Salvatori Šarīno meklējams tajā, ka mēs ļoti aizrāvāmies ar viņa solodarbiem flautai – tik daudz eksperimentu, kaut kas tāds, ko gribējām izmēģināt. Tad meklējām, vai ir kas tapis divām flautām un klavierēm. Veiksmīgā kārtā izrādījās, ka ir.

Liene Dobičina: Tas ir ļoti īpašs darbs, latviski būtu saucams kā „Stikla objektu motīvs”. Tas ir tapis kā Šarīno veltījums franču laikmetīgās mūzikas komponistam Žerāram Grizē. Darbs, katrs tā elements ir ļoti pārdomāts. Ja viņa solo skaņdarbos flautai redzam ļoti blīvu nošu tekstu, intensīvu, biezu skaņumasu, tad šeit ir diezgan retināts raksts, vairāk klusuma nekā skaņu, taču katrs elements ir īpaši jāapgūst.

Tur ir izmantotas komponistam raksturīgās tehnikas, kuras mēs palēnām, gada laikā, esam apguvušas. Teiksim, svilpjošo skaņu efekts, ko izmanto tikai Salvatore Šarīno.

Mēs to apguvām pie Daniela Agija, vācu flautista, jo ļoti maz mūziķu, kas zina, kā tas ir jādara.

Zane Jurēvica: Jaundarba autors ir amerikāņu komponists Etjēns Rolāns, multiinstrumentālists, improvizators, kuru satikām Bordo pirms diviem gadiem un ļoti iedvesmojāmies no šīs tikšanās. Ar kādu entuziasmu, māksliniecisko brīvību un eksperimentēšanas prieku viņš muzicēja un komponēja! Mums uzrakstīja divdaļīgu ciklu Bal Antique, kurā ir harmoniju, ritmu un paplašināto tehniku kolāža, brīžiem džezīgs, ar improvizatorisku piesitienu un ļoti, ļoti, man liekas, raksturo arī mūs – ar negaidītiem, spontāniem motīviem.