Pirmdienas rītā telefoniski sazināmies ar Orķestra "Rīga" māksliniecisko vadītāju un galveno diriģentu un Valdi Butānu, jo jau otrdien, 6. augustā, plkst. 19.00 ar koncertu "Bahs. Berliozs. Bārnss." Rīgas Domā Orķestris "Rīga" viņa vadībā atklās jauno koncertsezonu.

Īpaši Rīgas Doma akustikai veidotā mūzikas programma iecerēta kā pūtēju orķestra un ērģeļu dialogs, kurā ērģeles atsauksies virtuozās ērģelnieces Ilonas Birģeles pieskārienam.

Jau tradicionāli Orķestra "Rīga" rīkotajos vasaras klasikas koncertos Rīgas Domā līdzās pūtēju orķestra plašajam skanējumam nozīmīga loma atvēlēta grandiozajām Doma baznīcas ērģelēm. Ilonas Birģeles interpretācijā izskanēs J. S. Baha mūzika – Fantāzija Solmažorā, kas ietver sevī Svētās Trīsvienības ideju un korālis Nun komm der Heiden Heiland BWV 659 no astoņpadsmit Leipcigas korāļkrājuma. Klausītājiem ērģeļu skanējumā būs iespēja dzirdēt pavisam maz zināmos H.Berlioza ērģeļdarbus, ko komponists savulaik veltījis savam draugam, ērģeļpozitīvu un nelielu ērģeļu konstruktoram Eduardam Aleksandram.

Savukārt orķestris atbildēs ar gleznaini pastorālo 3. daļu ("Skats laukos") no Berlioza slavenās "Fantastiskās simfonijas" un meistarīgā amerikāņu komponista Rona Nelsona J. S. Baham veltīto "Pasakalju B-A-C-H".

Ja abu dižgaru Baha un Berlioza vārdi klasiskās mūzikas vēsturē ir neapstrīdami lielumi, tad ko līdzīgu varētu teikt par programmā iekļautā trešā lielā "B" komponista Džeimsa Bārnsa nozīmi modernās simfoniskās pūtēju orķestra mūzikas kontekstā. Orķestra "Rīga" sniegumā 6. augusta vakarā skanēs Bārnsa mūsdienu pūtējorķestra instrumentācijas hrestomātisks paraugs – "Fantāzijvariācijas par Nikolo Paganīni tēmu".

Vaicāts, kā radusies iecere centrēt uzmanību uz autoru vārdiem, kas sākas ar B, turklāt kombinācijas ir visai neparastas, Valdis Butāns saka tā: "Kaut kā vienmēr licies, ka šo koncertu publika dalās divās lielās grupās: viena grupa ir mūsu pašmāju publika, bet otra – tūristi, kuri Rīgā viesojas tieši augustā. Līdz ar to programmas izveidē vienmēr ir svarīgi parādīt ne tikai mazpazīstamas lietas, bet tiem cilvēkiem, kuri ikdienā mazāk sastopas ar klasisko mūziku, tādus vārdus, kas ir labi pazīstami. Līdz ar to kā viena no centrālajām figūrām parasti ir Bahs, jo cilvēki, kas Rīgas Domā viesojas pirmo reizi, labprāt grib paklausīties maģiskās ērģeļu skaņas. Tā nu šīs programmas vienmēr esam veidojuši tā, lai kaut kas būtu atpazīstams, un kaut kas būtu pilnīgi jauns, kā tas arī būs rītdienas koncertā, ar labu sadalījumu starp orķestra un Rīgas Doma ērģeļu skaņu. Tāda sasaukšanās."

Vēl sarunā par to, vai šis koncertcikls bruģē ceļu uz jauno sezonu, par programmā iekļauto skaņdarbu autoriem, kuru uzvārdi sākas ar "B", par līdzsvaru starp aranžējumiem un oriģināldarbiem šajā programmā, kā arī par konkrēto opusu izvēli, ko nosaka Rīgas Doma specifika. Noslēgumā – arī par 20. augusta programmu, ko vadīs Jānis Liepiņš.