"Katru reizi atstāju sev nelielu pārsteigumu – visu gaidīšanas laiku neveru vaļā e-pastu, uz kuru tiek sūtīti darbi… Pēc noliktā termiņa beigām veru to vaļā un skatos, ar cik daudz darbiem mums būs jāstrādā. To vienmēr paturu sev pārsteigumam," saka saksofonists, Latvijas Radio bigbenda dalībnieks, kā arī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA), Rīgas Doma kora skolas un Jāzepa Mediņa Rīgas mūzikas vidusskolas apvienotā bigbenda vadītājs Dāvis Jurka, runājot par JVLMA un Latvijas Radio bigbenda kopīgi rīkoto nu jau ceturto Bigbenda kompozīciju konkursu. 

Konkursa ietvaros jaunajiem komponistiem jārada skaņdarbi bigbenda sastāvam un sievietes vokālam – solistei Aijai Vītoliņai. Darbi konkursam iesniedzami līdz 30. jūnijam.

Šogad konkurss ievērojami paplašinājis ģeogrāfiskās robežas. Tajā var startēt ne vien Baltijas valstu, bet arī Norvēģijas un Zviedrijas jaunie skaņraži, kas pastāvīgi dzīvo vai mācās kādā no šīm valstīm – mūzikas vidusskolu un koledžu vecāko kursu audzēkņi, mūzikas augstskolu studenti un jaunie profesionāļi vecumā no 18 līdz 30 gadiem (līdz 2023. gada 30. jūnijam nav pārsnieguši 30 gadu vecumu).

Arī žūrijas pārstāvjiem no visām trim Baltijas valstīm šogad pievienosies kolēģi no Norvēģijas un Zviedrijas, kas guvuši lielu pieredzi un atzinību gan savas valsts, gan starptautiskā mērogā: Helge Sunde (Norvēģija), Peter Danemo (Zviedrija), Raul Sööt (Igaunija), Pranas Kentra (Lietuva), Ēriks Ešenvalds (Latvija).

Pusfinālistu skaņdarbus 27. oktobrī Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē izpildīs starptautisks Baltijas un Ziemeļvalstu studentu bigbends diriģenta Dāvja Jurkas vadībā, kā arī soliste Aija Vītoliņa.

Fināla koncertā 30. novembrī Spīķeru koncertzālē darbus, ko konkursa žūrija būs atzinusi par labākajiem, atskaņos viens no starptautiski atzītākajiem un profesionālākajiem Latvijas džeza kolektīviem – Latvijas Radio bigbends Kārļa Vanaga vadībā – un Aija Vītoliņa. Fināla koncerta programmu un māksliniecisko konceptu veidos Kārlis Vanags.

Šogad konkursa ietvaros vēl viens jauninājums – no 23. līdz 27. oktobrim visi projekta dalībnieki, gan komponisti, gan bigbenda mūziķi, tiks aicināti piedalīties žūrijas locekļu meistarklasēs.

Konkursa laureātus gaida naudas balvas: 1. vietai – 900 EUR, 2. vietai – 700 EUR, 3. vietai – 500 EUR. 
Koncerta fināla tiešraide būs klausāma arī Latvijas Radio 3 programmā “Klasika”. Uzvarētāju paziņošana notiks tiešajā ēterā.

Bigbendu kompozīciju konkursa mērķis ir veicināt jaunu, oriģinālu kompozīciju rašanos bigbendam, kā arī popularizēt jauno džeza mūziķu jaunradi. 

***

Dina Dūdiņa-Kurmiņa: Šīs dienas jums būs ļoti muzikāli piepildītas. 30. jūnijs ir tas robežpunkts, kad vēl var paspēt iesniegt savas kompozīcijas Mūzikas akadēmijas un Latvijas Radio bigbenda rīkotajā Bigbendu kompozīciju konkursā. Šoreiz jau ceturto reizi gaidāt jaundarbus? 

Dāvis Jurka: Jā, tā ir pilnīga taisnība! Es gan katru reizi atstāju sev nelielu pārsteigumu – visu gaidīšanas laiku neveru vaļā to e-pastu, uz kuru tiek sūtīti darbi… Pēc noliktā termiņa beigām veru to vaļā un skatos, ar cik daudz darbiem mums būs jāstrādā. To vienmēr paturu sev pārsteigumam. Arī tagad nezinu, cik liels pieplūdums šogad būs saistībā ar to, ka esam paplašinājuši konkursa robežas – šajā konkursā var piedalīties arī jaunie komponisti no Norvēģijas un Zviedrijas. Par to man tiešām ir liels prieks. Tā ka gaidu ar nepacietību!

Ar katru gadu šis konkurss arvien vairāk paplašinās: vai pēc tā beigām mazliet sekojat līdzi arī tam, kā laureātiem veicas?

Jā, pilnīgi noteikti! Mūsu lauciņš ir ļoti vienota kopiena – lai kur arī mēs dotos Eiropā vai pasaulē, braucot uz džeza konferencēm vai citiem vienojošiem notikumiem, mūsu kolēģi vienmēr ir priekšā, un tiešām prieks redzēt, ka visi turpina savu ceļu, ir aktīvi un darbojas. Noteikti sekoju viņiem līdzi, skatos un vēroju. Un ceru uz pieplūdumu arī šogad: man tiešām gribētos, lai šis konkurss ir neatņemama tradīcija arī turpmākos desmit un vairāk gadus – tas ir ļoti nozīmīgi jaunajiem džeza mūzikas un bigbenda mūzikas komponistiem. Es tiešām ceru, ka mēs vēl tikai vēršamies plašumā, augam un nerunājam ne par kāda veida samazinājumu. 

Kā ikreiz izvēlaties, kāds būs sastāvs, kuram jāraksta? Piemēram, pirmajā gadā tas bija bigbends un Beāte Zviedre. Pērn vajadzēja rakstīt bigbendam un trompetei vai flīgelhornam. Šogad tas ir bigbends un Aija Vītoliņa. Kā nonākat līdz konkrētajiem māksliniekiem vai instrumentiem?

Tā ir mūsu iekšējā izvēle. Solistu piesaiste jaunajiem komponistiem nozīmē nedaudz lielāku izaicinājumu. Ir, protams, bijuši arī jautājumi – vai nevar iesūtīt darbu tikai klasiskajam bigbenda formātam bez solista? Bet tas ekstrauzdevums ar konkrētu solistu, plānveida domāšana par to, kāds viņš būs – tas noteikti dod papildus izaicinājumu tam visam. Katru gadu cenšamies atrast kādu spilgtu, jaunu, bet vienlaikus arī pieredzējušu solistu, kuru mēs varētu aicināt un kurš būtu gana spēcīgs un spējīgs to visu īsā laikā sagatavot un kopā ar bigbendu atskaņot. Šogad tā būs Aija Vītoliņa, kurai ir ļoti liela pieredze dažādos mūzikas žanros un kura tiešām ir brīnišķīga dziedātāja. Redzēsim, ko šis gads mums nesīs...