"Klasikā" sarunājamies ar pianisti Zani Rubesu, kura plašāk stāsta par 30. jūlijā pulksten 18 Rīgas Sv. Pētera baznīcā gaidāmo labdarības koncertu kopā ar čellisti Undīni Balodi. Programmā mākslinieces iekļāvušas Edvarda Grīga, Arvo Perta un Lūcijas Garūtas mūziku.

"Pirmoreiz abas saspēlējāmies, kad Undīne stājās JVLMA kameransambļa katedrā un tad arī mazliet viņas maģistrantūrā, un kopš tā brīža mums bijusi sajūta, ka to vajadzētu vēl atkārtot, un beidzot mums ir lieliska iespēja sniegt labdarības koncertu Rīgas Svētā Pētera baznīcā," stāsta Zane. "Klausītājus iepriecināsim ar skaistu, vasarīgu, tomēr vienlaikus – arī diezgan ziemeļniecisku programmu, jo atskaņosim Edvarda Grīga, Arvo Perta un arī latviešu komponistu Lūcijas Garūtas un Imanta Zemzara mūziku."

Zanes Rubesas solosniegumā koncertā skanēs Lūcijas Garūtas prelūdijas. Vaicāta, kāda ir sajūta, pieskaroties šai mūzikai un vai jūtams, ka šo mūziku rakstījusi sieviete, pianiste neslēpj: "Skolas laikā biju spēlējusi vienu prelūdiju, un šīs notis man stāvēja uz klavierēm ar domu, ka kaut kad vajadzētu apgūt visu opusu.

Katrreiz pa vienai prelūdijai liekot klāt un šobrīd atskaņojot lielāko daļu no tām, ir sajūta, ka pieskaros dārgumam. Kaut kam īpašam. Tam, ka šo mūziku rakstījusi sieviete, varbūt ir kāda nozīme, bet patiesībā šī mūzika runā pati par sevi un ir ārpus jebkādiem rāmjiem."

Pianiste arī stāsta, ka programma tapusi sadarbībā ar Undīni. Pareizāk – vienlaikus kopā un atsevišķi: "Katra no mums nāca ar savām idejām, ko vēlētos spēlēt. Viss sākās ar Grīga Čellsonāti. Undīne, kura šobrīd raksta sava otrā maģistra grāda diplomreferātu par Imantu Zemzari, teica, ka varētu iekļaut arī kādu no viņa skaņdarbiem:

atskaņosim opusu "Makbets un lēdija Makbeta" pārlikumā čellam un klavierēm. Tā ir izteikti teatrāla jeb vizuāli spilgta mūzika – kad to atskaņoju, varu iedomāties, ka tā varētu būt no kādas teātra izrādes, ka tur vajadzētu būt kādam iestudējumam klāt... Nošu ziņā – ļoti minimālistiska.

Starp citu, oriģinālvariantā skaņdarbs rakstīts klavesīnam, lai gan ir arī ieraksts klavieru variantā. Tā ka pats komponists pieļauj pārlikuma iespēju. Savukārt Arvo Perta skaņdarbs "Spogulis spogulī" ir visai leģendārs opuss, kuru zina teju katrs. Tas ir īsts hits! Pēc sajūtām šis opuss mums šķita saderīgs ar ziemeļniecisko Grīgu un likās, ka iederēsies šajā programmā."

Edvarda Grīga Čellsonāte tapusi komponista radošajā pilnbriedā, un Zane prāto, ka tajā pirmkārt aizrauj saspēles iespējas, kurā abas mūziķes ir līdzvērtīgas. Vēl arī sajūsma, liriskums, arī vētrainums, kas jūtams mūzikā. "Čellsonāte ir viens no zelta stūrakmeņiem čella un klavieru repertuārā. Līdz ar to vismaz vienreiz mūžā to gribas nospēlēt, un likās, ka varbūt pienācis īstais brīdis," stāsta Zane Rubesa, kuru labi pazīstam arī kā trio "Metamorfoze" dalībnieci: tajā Zane muzicē kopā ar flautistēm Lieni Dobičinu un Zani Jurēvicu. "Oktobrī gatavojamies braukt uz festivālu Šveicē, kurš bija paredzēts 2020. gada oktobrī, bet pandēmijas dēļ tika pārcelts. Beidzot esam sagaidījušas 2024. gadu un varēsim laimīgi piedalīties!"