No 21. jūlija līdz 4. augustam Madonas novadā notiek 27. latviešu mūzikas svētki, kuru neatņemama sastāvdaļa ir "Baltijas jauno komponistu meistarklases". Meistarklašu vadītāji - Andris Dzenītis (Latvija), Mārtiņš Viļums (Lietuva) un Līsa Jirgensa (Igaunija) darbojas ar Latvijas, Lietuvas un Igaunijas mūzikas vidusskolu audzēkņiem, kuru rīcībā darbu iestudēšanai ir profesionālu mūziķu ansamblis. Meistarklašu noslēguma koncertā “Laikmets. Skaņa. Jaunrade” 2. augustā
Jāņa Norviļa Madonas mūzikas skolā darbus atskaņos Rihards Plešanovs (klavieres), Vita Rozēna-Gaļicka (flautas), Elvijs Endelis (marimba), Kārlis Rērihs (mežrags), Gaitis Jānis Pujāts (tuba), Konstantīns Paturskis (vijole) un Arta Tarasova (čells).

Ar komponistu Andri Dzenīti runājām par meistarkursu rašanos, aplūkojām kursu dienas secību un norisi, atklājot, cik daudz iespēju eksperimentiem pieejami tieši meistarkursos, kā arī runājām par šī gada pedagogu sastāvu un meistarkursu fokusu, kura tēma šogad - daudzveidīgs instrumentu sastāvs.

Andris Dzenītis: Šie meistarkursi šogad notiek, kā rēķinājām, 12. reizi. Rosinātājs savulaik bija Mārtiņš Bergs, Madonas mūzikas skolas direktors. Pirms tam kādu brīdi šo kursu laikā es rīkoju arī savus starptautisko meistarkursus, kas notika Dundagā un Mazsalacā. Šie ir varbūt citas vecumpaaudzes jauniešiem domāti un nav tik starptautiski plaši izvērsti. Man šī ir ceturtā reize, jo pasniedzēji mainās katru gadu, un mēs pa pārīšiem, pēdējos gados trijatā, rotējam un katrus trīs gadus atgriežamies atkal.

Pārsvarā piedalās mūzikas vidusskolu audzēkņi, bieži vien arī akadēmijas pirmo kursu vai nedaudz vecāki. Viens otrs kursu bijušais dalībnieks ir atgriezies jau kā pasniedzējs.

Lietuvas dalībnieki ir bijuši gandrīz katru gadu, pasniedzēji arī, pēdējos gados esam mainījuši - gan lietuviešus, gan igauņus satikuši šajos kursos. Man liels prieks strādāt kopā ar Mārtiņu Viļumu jau otro reizi. Līsa Jirgensa ir igauņu komponiste un arfiste, šoreiz gan tikai komponistes ampluā. Mums tāda ļoti atšķirīgu viedokļu kompānija, un tas ir labi, tā ir jābūt.

Dalībnieku skaits šajā vasarā ir mazāks kā ierasts – tie ir seši jaunie autori, toties viņiem ir pamatīgi ilgs laiks strādāt ar savu mūziku.

Nereti, kad dalībnieku ir vairāk, tas ir stress arī mūziķiem, jo tas tomēr no viņiem prasa milzīgu ieguldījumu – šos darbus ne tikai konsultēt, bet vēl pēc tam, kad mēs kādā brīdī pateikuši, ka tagad beidzot pietiks kaut ko mainīt, tos iemācīties, iespējams, mazāk kā 24 stundu laikā. Tāpēc seši dalībnieki ir ļoti optimāli. Mums šeit ir trīs studenti no Mūzikas akadēmijas, divi audzēkņi no Dārziņskolas un viena Rīgas Doma kora skolas audzēkne. Visi tiešām talantīgi un interesanti. Šogad nav jūtama milzīga atšķirība starp iesācējiem un jau tūlīt profesionāļiem. Jāsaka, tas ir ļoti pārsteidzoši, ka ir arī ļoti, ļoti jauni cilvēki, kuriem galva jau strādā tādā virzienā, ka būtu grūti iedomāties, ka kādreiz mums kaut kas tāds būtu varējis ienākt prātā.