Pianists Andrejs Osokins "Klasikai" stāsta par sestdien gaidāmo koncertu "Trīs Osokini Cēsīs". Šogad tā būs vienīgā iespēja dzirdēt vienkopus visus trīs Osokinus - tēti Sergeju Osokinu un abus viņa dēlus - Andreju Osokinu  un Georgiju Osokinu. 

Dina Dūdiņa-Kurmiņa: Jau sestdien Cēsīs visi tiek gaidīti uz koncertu "Trīs Osokini Cēsīs". Bet, pirms mēs runājam par konkrētā koncerta programmu, sakiet, vai tāda saspēlēšanās sešrocīgi veido jūsu bērnības atmiņas?

Andrejs Osokins: Nē, bērnības atmiņas nē. Kopā sākām spēlēt 2015. gadā – mūsu pirmais koncerts, kas notika Dzintaru koncertzālē uz lielās skatuves, palicis spilgtā atmiņā gan pilnās zāles, gan ļoti skaistās programmas dēļ. Tā ka – jā,

kopā spēlēt sākām mazdrusciņ vēlāk, nekā klausītāji, iespējams, domā.

Tātad gana jauns ir jūsu trio, bet jau ar krietni bagātīgu repertuāru. Kāds šoreiz ir jūsu koncertprogrammas vēstījums un vienojošā ideja? Jo līdzās tiks likts Skrjabins un Šopēns, būs arī Čaikovskis un Emīls Dārziņš.

Koncertprogramma patiesi ir ļoti daudzveidīga, tā parādīs mūs arī kā solopianistus – katrs no mums izvēlēsies vienu komponistu, kam pieķerties: tēvam tie būs Aleksandra Skrjabina divi opusi – vēlīnā prelūdija, ļoti sarežģīta, ne tik viegli uztverama mūzika, kā arī slavenā Piektā klaviersonāte. To, domāju, visi izbaudīs ar vislielāko prieku. Georgijs spēlēs visdažādākās Šopēna miniatūras – būs gan mazurkas, gan etīdes, gan arī Fantāzija faminorā. Pats spēlēšu Šopēna drauga Roberta Šūmaņa slaveno Fantāziju Domažorā, ļoti vērienīgu darbu, kas sākumā bija veltīts Bēthovenam, bet pēc tam plāni bija mainījušies. Skaidrs, ka visā darba tapšanas procesā komponistam bija doma par savu mīļoto sievieti, par Klāru Vīku, kura jau pēc šīs Fantāzijas uzrakstīšanas kļuva par Klāru Šūmani. Bet tīri tehniski viņš šo darbu veltīja Ferencam Listam, jo Šūmanim bija vajadzīgs ļoti virtuozs pianists, lai nospēlētu šo opusu. Programmu turpināsim ar Ravela horeogrāfisko poēmu "Valsis", kas ir viena no šī žanra virsotnēm. (..) To spēlēsim abi kopā ar tēvu. Tā, starp citu, ir paša autora versija – divām klavierēm. Jo mūsu koncertos bieži skan darbi, kuriem paši arī esam veidojuši transkripcijas – šoreiz tā būs gan ar Čaikovska mūziku, gan Emīla Dārziņa "Melanholisko valsi". Jau vairs neatceros, kurš no mums to veidojis. Arī uz piedevām būs skaisti skaņdarbi sešrocīgi, kas tiks spēlēti pie trim klavierēm, ļoti vērienīgi un virtuozi.

Tas nozīmē, ka klausītājiem, kuri sestdien būs Cēsīs, vajadzēs kārtīgi jūs apbalvot ar aplausiem...

Aplausi, protams, ir svarīgi, bet tie nav pats galvenais – galvenais ir klausītāju klātbūtne: tas, ka šis būs koncerts klātienē, turklāt iekštelpās, nozīmēs īstu baudu – būs brīnišķīga akustika un varēs izbaudīt visas klavierspēles nianses.

Galvenais, lai klausītāji nāk ar atvērtu dvēseli – lai viņi var saklausīt to skaistumu, ko komponisti atklājuši savos darbos. Ļoti ceru, ka mums veiksmīgi izdosies to visu skaņās ieģērbt, lai klausītāji varētu to izbaudīt un pilnveidoties emocionāli un arī garīgi. Tā ir galvenā koncerta vērtība, galvenais mērķis.

Čaikovskis tiks atstāts piedevām?

Viņa mūzika skanēs gan programmā, gan piedevās. Tās jau vienmēr atkarīgas no klausītāju aplausiem...

Vai pēc koncerta Cēsīs jums jau ir konkrēti nākotnes plāni?

Tie, kuri dzīvo Latgalē, 17. septembrī varēs nākt uz manu solokoncertu Daugavpilī. Pirms tam, 11. septembrī, būs arī solokoncerts Līgatnē – interesantajā, brīnišķīgajā zālē "Zeit", bet 1. oktobrī kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri piedalīšos sezonas atklāšanas koncertā - Vasilija Sinaiska vadībā atskaņošu Bendžamina Britena Klavierkoncertu. Ļoti gatavojos šim brīnišķīgajam notikumam. Arī Georgijam būs daudz skaistu koncertu, toskait solokoncerts VEF Kultūras pilī. Tā ka atsevišķi mūs būs iespēja dzirdēt, bet trijatā gan tikai Cēsīs. Šogad tas būs vienīgais mūsu kopīgais koncerts.

Uz kādiem instrumentiem spēlēsiet?

Tur būs brīnišķīgais Yamaha instruments, kas speciāli atvests no Polijas. Tie klausītāji, kuri bieži nāk uz mūsu koncertiem, zina, ka vienmēr pirmais instruments ir Yamaha, pie kura tiek atskaņota tieši solo daļa. Šis instruments ir ļoti baudāms un daudzveidīgs skanējuma ziņā.