Ceturtdien, 20. jūlijā, plkst. 18:00 Sv. Marijas Magdalēnas baznīcā notiks labdarības koncerts, kurā 17. gadsimta baroka mūziku no Ukrainu atskaņos ansamblis Ældmusic. Ansamblī dzied Valsts akadēmiskā kora "Latvija" mākslinieki - Ansis Bētiņš un trīs Ukrainas mūziķi - diriģenti un dziedātāji Natālija Behma, Oksana Nikitjuka un apvienības vadītājs Serhijs Zadorožnijs, kurš Ukrainas arhīvos un bibliotēkās pētījis 17. gadsimta partitūras. Ziedojumos iegūtie līdzekļi tiks izmantoti ūdens filtru iegādei reģionālajai klīnikai Hersonā.
 

Plašāk - sarunā ar Ansi Bētiņu: "Ansambļa Ældmusic izveidotājs, vadītājs un arī šīs programmas autors ir mans kolēģis Valsts akadēmiskajā korī „Latvija” Serhijs Zadorožnijs, kurš apvienojis vēl divas kora mākslinieces no Ukrainas – Natāliju Behmu un Oksanu Nikitjuku -, mani un klavesīnisti Gertrudu Jerjomenko. Tā nosaukums slēpj sevī nevis to, ka šis ansamblis akcentē savu darbības lauku kādā noteiktā laika periodā cilvēces vēsturē un atskaņo tikai renesanses, baroka, klasicisma un romantisma laikmeta mūziku, bet tas drīzāk sevī ietver mūziku, kas ir nākusi no pagājušiem, bijušiem laikiem. Piemēram, šajā koncertā līdzās ar 17. gadsimta ukraiņu mūziku izskanēs arī pāris ukraiņu romances, kas nāk no 19. un 20. gadsimta, un tās gluži par laikmetīgām kompozīcijām nenosauksim.

Bet pamats būs Mikolas Ļisecka kompozīcijas. Viņš ir tagadējās Ukrainas teritorijā dzimis 17. gadsimta komponists, par kuru kopumā, un to atzīst arī mani ukraiņu kolēģi, ir atrodama ļoti skopa informācija - nav zināmi nedz viņa dzimšanas, ne miršanas dati. Pēc viņa kompozīcijām un, kas vēl svarīgāk, viņa teorētiskajiem traktātiem varam izsekot viņa dzīves gaitām. Piemēram, ilgāku laiku viņš ir dzīvojis Viļņā, toreizējā Polijas-Lietuvas ūnijā, un visdrīzāk tur arī ir sastapies ar dažādiem no Itālijas atbraukušiem mūziķiem un komponistiem, kuros viņš arī smēlies idejas savu kompozīciju un teorētisko traktātu rakstīšanai. Tās pēc tam arī ir aizvedis tālāk uz Ukrainu un Krievzemi. (..) Domāju, klausītājiem šī mūzika būs atklājums, jo Latvijā līdz šim, cik mums zināms, Diļecka mūzika nav skanējusi. Serhija diplomdarbs mūsu Mūzikas akadēmijā ir saistīts ar vokālo mūziku Ukrainā 17. gadsimtā, un šie pētījumi ir interesanti ne tikai cilvēkiem, kas ar mūziku nodarbojas profesionāli."