Šoreiz raidījuma Post factum uzmanības lokā trīs pamatīgi notikumi, kas pagājuši operas zīmē. Kultūras pētniece Lauma Mellēna-Bartkeviča, kā arī komponists un diriģents Andris Vecumnieks dalās domās par:

* Džuzepes Verdi operas "Dons Karloss" pirmizrādi Latvijas Nacionālajā operā 5. un 7. oktobrī, kas ir kopražojums ar Neapoles San Carlo teātri un kura muzikālais vadītājs ir franču diriģents, komponists, un pianists Frederiks Šaslēns, bet režisors – atzītais vācu režisors Klauss Gūts, savukārt lomās – gan mūsu, gan ārzemju solisti;

* par Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra sezonas atklāšanas koncertu 6. oktobrī Lielajā ģildē ar orķestra māksliniecisko vadītāju Tarmo Peltokoski pie diriģenta pults, kura programmas pirmajā daļā skanēja Ērika Ešenvalda Koncerts klarnetei, orķestrim un elektronikai "Arktikas nakts vīzijas" ar Annas Gāganes solo, bet otrajā - Riharda Vāgnera operas "Valkīra" 1. cēliens, uz kura atskaņojumu diriģents bija uzaicinājis trīs somu dziedoņus: tie bija soprāns Hannakaisa Nirenena, tenors Jirki Antila un bass Eriks Rousi;

* par Krista Auznieka monooperas "Apzināšanās" pirmatskaņojumu Vidzemes koncertzālē "Cēsis", kuras iestudējumu kopā ar mūzikas autoru veidojusi māksliniece Katrīna Neiburga un četri mūziķi, kuriem šī monoopera radīta: trio Art-i-Shock (čelliste Guna Šnē, pianiste Agnese Egliņa un sitaminstrumentālists Guntars Freibergs), kā arī dziedātāja ar savdabīgo balsi – Evija Vēbere.