26. oktobra raidījumu Post factum Maruta Rubeze kopā ar ekspertiem Ivetu Grundi un Vilni Kundrātu sāk ar atskatu uz diviem "Latvijas Koncertu" rīkotā Rudens kamermūzikas festivāla koncertiem: programmu "Pastkartes no Kurzemes" 16. oktobrī Mazajā ģildē, kur altistes Santas Vižines, kontrabasista Matīsa Eisaka un pianistes Agneses Egliņas sniegumā skanēja Pētera Vaska Sonāte Sonāte kontrabasam (1986), Gundara Pones "Pastkartes no Kurzemes” klavierēm (1992), Tālivalža Ķeniņa Partita breve altam un klavierēm (1971), Gundara Pones Gran duo funebre ("Lielais sēru duets") altam un čellam pārlikumā altam un kontrabasam (1987) un Pētera Vaska "Trīs skatieni / Trīsvienība" instrumentālam ansamblim (1979), kā arī soprāna Katrīnas Paulas Felsbergas un pianista Malkolma Martino (Malcolm Martineau, Skotija) programmu ar Franča Šūberta (1797-1828), Klāras Šūmanes (1819-1896), Lūcijas Garūtas (1902-1977), Riharda Štrausa (1864-1949) un Hugo Volfa (1860-1903) dziesmām 17. oktobrī Dzintaru Mazajā zālē.
Atgādinājums arī par Latvijas Radio 3 "Klasika" jauno sezonu "Kamermūzikas koncerti Latvijas Radio I studijā", kurā 23. septembrī Katrīna Paula Felsberga kopā ar klarnetistu Artūru Pertu un pianisti Agnesi Egliņu muzicēja absolūti atšķirīgā programmā "Latvija-Amerika" ar Andra Dzenīša, Krista Auznieka, Ārona Koplenda un Neda Rorema opusiem;
savukārt 21. oktobrī šajā koncertu ciklā, kura producente ir Anna Veismane, koncertā "Jaunie talanti" pirmoreiz viesojās jaunie mūziķi vijolniece Elza Siliņa, čelliste Katrīna Anna Rando, akordeonists Mihails Oļehovs un sitaminstrumentālists Edgars Zaurs, muzicējot kopā ar pianistēm Ēriku Jākobsoni un Agnesi Egliņu.
18. oktobrī Post factum dodas uz Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zāli, lai būtu klāt jaunās mūzikas festivāla "Arēna" (mākslinieciskā vadītāja Antra Dreģe) atklāšanas koncerta trīskāršajā Sinfonietta Rīga un diriģenta Normunda Šnē piedāvājumā ar austriešu komponista Georga Frīdriha Hāsa (Georg Friedrich Haas, 1953) skaņdarbu kameransamblim un elektronikai …und… (2008), čehu komponista Ondržeja Adameka (Ondrej Adamek, 1979) Karakuri – Poupee mecanique (2011) ar Viktorijas Majores solo, kā arī Platona Buravicka vijolkoncerta "Vakuuma domēni" pirmatskaņojumu, galveno lomu uzticot Magdalēnai Gekai.
Vilnis Kundrāts tajā pašā 18. oktobra vakarā piedzīvo unikālu koncertu – ierakstu Reformātu baznīcas izslavētajā akustikā, kur, Mārtiņa Saulespurēna iniciēts, muzicē brīvās improvizācijas meistaru kvartets: Džons Raskins (Jon Raskin, ASV, saksofons), Stens Sandells (Sten Sandell, Zviedrija, taustiņi), Tims Pērkiss (Tim Perkis, ASV, elektronika) un Vladimirs Tarasovs (Vladimir Tarasov, Lietuva, perkusijas).
19. oktobrī Latvijas Universitātes Lielajā aulā 55. jubileju atzīmēja Rīgas kamerkoris "Ave Sol" līdz ar muzikoloģes un kādreizējās kora dziedātājas Lienes Jakovļevas ceļa vārdiem izskanot divām pamatīgām daļām: diriģenta Jurģa Cābuļa vadībā tas bija Hansa Kristiana Andersena pasakā balstītais Uģa Prauliņa starptautiski godalgotais opuss, daudzdaļīgais cikls The Nightingale ("Lakstīgala"), kurā dāņu blokflautistes Mikalas Petri "lomā" iejutās Ieva Nīmane, kora dziedātāja, komponista Jēkaba Bernāta Historia von D. Johann Fausten ("Stāsts par doktoru Johanu Faustu", pirmatskaņojums Viļņā, 2023. gada vasarā, 3. Starptautiskajā Eduarda Balša jauno komponistu konkursā iegūstot pirmo vietu!), kā arī Ādolfa Skultes un Ziedoņa Purva poēma "Jūrai". Diriģenta Andra Veismaņa vadīto koncerta II daļu, kurā pievienojas arī ērģelnieks Aigars Reinis, aizsāk Gundegas Šmites diptiha "Saules dziesmas" pirmatskaņojums (teksts – latvju dainas, Homērs, Mesomidis), pirmatskaņojumu piedzīvo Krista Auznieka Endless Blossoms ("Bezgalīgie ziedi"), kurā savukārt pievienojas Vidzemes kamerorķestris, un programmai attīstoties sastāva kupluma virzienā, nākamajā pirmatskaņojumā – Andra Veismaņa un Pētera Brūvera "Cilvēki laivās" nu jau arī līdz ar dziedošo un spēlējošo solistu buķeti, pievienojas Rīgas Doma kora skolas gospeļkoris (vadītāja Una Stade). Kā simbolisks, klusināts diminuendo programmu noslēdz Ērika Ešenvalda un Rabindranata Tagores I Travelled the Old Road ("Katru dienu devos pa veco ceļu").
Uz jubileju viļņa ceļ arī priekšpēdējais Post factum maršruts – uz Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Lielo zāli 20. oktobrī, kur vijolnieka Daniila Bulajeva vadītais kolektīvs Davinspiro Camerata 60. dzimšanas dienā sumina komponistu un diriģentu Andri Vecumnieku ar viņa Sestās simfonijas – Sinfonia F (Concerto grosso Pastorale) – pirmatskaņojumu (solisti – Daniils Bulajevs un čelliste Guna Šnē), kā arī atzīmē Franča Šūberta 14. Stīgu kvarteta "Nāve un meitene" pirmatskaņojuma 200. gadskārtu, šai partitūrai ļaujot izskanēt Gustava Mālera pārlikumā stīgu orķestrim.
Ar "Pastkartēm no Kurzemes" sāktais raidījums izskan ar "Vēstulēm no Īrijas" (dziedātāji Annija Putniņa, Toms Brendons (Tom Brandon, Īrija), Raimonds Petrauskis (taustiņi), Gints Smukais (ģitāra), Andis Klučnieks (flautas), Indulis Cintinš (vijole), īpašais viesis – Jānis Lūsēns), kuras lasīsim kopīgi kādā no Latvijas Radio 3 "Klasika" programmām ierakstā no Siguldas koncertzāles "Baltais flīģelis", bet Post factum to klausījās jau iepriekš – Mūzikas namā "Daile".
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X