Rudens sezonas pirmajā raidījumā ielūkojames Daugavpilī, Rotko muzejā, atvērtajā Jana Švankmajera izstādē “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām” un atskāmiess uz augustā aizritējušo Norvēģijas starptautisko kinofestivālu Haugesundā, kur jau 40. gadu notika arī Norvēģijas Nacionālās kino balvas “Amanda” pasniegšana.

Ainaviskās zvejnieku pilsētiņas karogā uz zila fona redzamas trīs sniegbaltas kaijas, bet ostā slejas koši dzeltens četrkāju milzis kā teiksmains dzīvnieks no Mijadzaki filmām- tā ir DolWIN EPSILON, 23 tonnas smaga augstsprieguma līdzstrāvas pārveidotāja platforma, kam no jūras vēja parkiem jāpārvada saražoto elektroenerģiju uz sauszemes tīklu.

1973. gadā izveidotais festivāls ir vadošais valstī, kur līdztekus plašai publikai pieejamai filmu programmai noris arī viens no ziemeļvalstu reģiona nozīmīgākajiem kino kopprodukciju tirgiem.

No svelmainā Latvijas augusta ierodoties Haugesundā, lieti noderēja līdzpaņemtais lietusmētelis un šalle, bet mazāk – lietussargs, kuru spēcīgie vēji uzveica vienā mirklī. Pilsētiņas ielās festivāla klātbūtni var manīt visai maz, ja neskaita plakātus veikalu skatlogos. Festivāla viesi un apmeklētāji kā skudras min ierastās taciņas uz kinoteātri Edda, kurā tad sajūtama īstā festivāla noskaņa.

Valdošajā demokrātiskajā gaisotnē kino industrijas norises iemājojušas ne tikai ierastākās vietās - kā viesnīcas konferenču zāle, bet arī Haugesundas centrālajā bibliotēkā.

Tajā noritēja dažādas lekcijas, semināri un tikšanās ar topošo kino projektu pārstāvjiem, kur savu sarunu partneri nācās meklēt starp grāmatu plauktu labirintiem.

Norvēģijas nacionālās kinobalvas “Amanda” nomināciju un arī saņemto balvu skaita līderos šogad izvirzījās Tēas Vīstendāles režisētā šausmu pasaka “Sadzīvot ar mirušajiem”, un Dāga Juhana Heugerūda filma “Sekss”. “Sadzīvot ar mirušajiem” saņēma balvu par labāko grimu, skaņas dizainu un balvu filmas māksliniekam, apbalvots tika arī operators Pols Ulviks Roksets, savukārt no “Seksa” radošās komandas “Amanda” tika pasniegta Janam Gunāram Roizem par labāko aktierdaru, Sirijai Forbergai par otrā plāna lomu, un pats Dāgs Juhans Heugerūds tika atzīts par labāko scenāristu un režisoru.

Sandensas kinofestivālā pirmizrādītā, labākās oriģinālmūzikas balvu saņēmusī “Sadzīvot ar mirušajiem” ir filma, kuras sižetiskie akcenti var radīt mānīgu iespaidu par piederību žanra kino.

Lai gan tajā pa Oslo ielām klīst dzīvie miroņi, šī nav šausmu filma, drīzāk viens no gada izcilākajiem un jutīgākajiem kinodarbiem, kas pievēršas skumju un zaudējuma tēmai. Pēc zviedru rakstnieka Jona Aivides Lindkvista godalgotā romāna motīviem veidotās filmas galvenajās lomās redzami Renāte Reinsve un Anderss Dānielsens Lī. Tās centrā ir trīs ģimenes, kuru tuvinieki atgriežas dzīvē pēc tam, kad kādā vasaras naktī neizskaidrojams notikums atmodina mirušos. Neizpratne un satraukums mijas ar cerībām par jaunu sākumu.

Dāga Juhana Heugerūda, kurš ir ne tikai rakstnieks, scenārists un režisors, bet arī bibliotekārs, pirmā filma no triloģijas “Sekss”, “Sapņi” un “Mīlestība” tika pirmizrādīta šī gada sākumā, Berlīnes kinofestivālā.

Četras “Amandas” saņēmušās filmas “Sekss” varoņi ir divi vīri pusmūžā, divi skursteņslauķi, kas, rāmi sēžot uz jumta kores, ar Oslo panorāmu fonā, pusdienpauzē ļaujas garum garām pārdomām par dzimumu lomām un seksuālo identitāti.

Viens no vīriešiem domā, kā reaģēt uz nesen redzētu sapni, kurā Bovijs uz viņu skatījies tā, "it kā [viņš] būtu sieviete", bet otrs iepriekšējā vakarā ļāvies seksuālai pieredzei ar vīrieti, un nolēmis par šo gadījumu pastāstīt arī savai sievai. Heugerūda filmas jau ierasti pierāda savu spēku tieši dialogos, un arī “Seksa” galvenie varoņi visu notikušo, sapņoto un izjusto izrunā vissīkākajās detaļās, valodai kļūstot par rāmu visaptverošu vidi, kurā prātam pieķerties negaidītām detaļām un niansēm.

“Amandu” par labāko dokumentālo filmu saņēma Silje Evensmū Jākobsena, kuras iejūtīgais ģimenes portrets “Jauna savvaļa” precīzi fiksē to šaubu vektoru starp harmonisku dzīvi mežu un pļavu ielokā un pilsētas kņadu, kas reizē sola socializācijas prasmju apguvi mazākajiem.

 Šoruden “Amandu” čempioni būs skatāmi arī tepat, Latvijā, Rīgas starptautiskā kino festivāla programmā.

“Sadzīvot ar mirušajiem”, “Sekss” un “Jauna savvaļa” ne vien atspoguļo balvas komisijas augstākos vērtējumus, bet arī veido pilnīgu laikmetīgā Norvēģijas kino ainavu.

Atgriežoties pie kino aktualitātēm Latvijā, nupat kā veras vaļā izstāde Rotko muzejā, kas veltīta leģendārajam čehu radošajam tandēmam – kinorežisoram, māksliniekam Janam Švankmajeram un viņa sievai, māksliniecei Evai Švankmajerovai, kas radījusi būtisku daļu tās maģiskās pasaules, ko esam redzējuši viņu filmās. Godinot Švankmajera 90. gadskārtu un apritot 100 gadiem, kopš mākslā ienācis sirreālisms, Rotko muzejā līdz pat nākamā gada februārim būs apskatāma izstāde “Disegno Interno: Padodies savām apmātībām”, kurā iekļauti grafikas darbi, kolāžas, instalācijas, brīvās rokas zīmējumi, teksti, objektu māksla un kino. Švankmajera pilnmetrāžu un īsmetrāžu skates notiks kā Daugavpilī, tā arī kinoteātrī Splendid Palace, Rīgas Starptautiskā kino festivāla ietvaros.

“Padodies savām apmātībām. Tā vai citādi nekā labāka tev nav. Apmātības ir bērnības relikvijas. Un tieši bērnības dzīlēs ir atrodami vislielākie dārgumi”, savu redzējumu atklāj režisors Jans Švankmajers, kurš uzskata, ka animēta filma ir kā maģija: “Tas ir veids, kā maģija kļūst par ikdienas sastāvdaļu.”

Par animāciju, maģiju, par kino un sirreālismu uz Latviju atceļojušajā izstādē tūdaļ sarunā ar Rotko muzeja kuratoru Aivaru Baranovski.