Aizvadītais gads ir bijis kino dāsns - programma “Latvijas filmas Latvijas simtgadei” ar virkni pirmizrāžu, kino festivāli, balvu pasniegšanas ceremonijas. Tomēr gada nogale atnesa arī skumjas ziņas - novembrī ar pāris dienu starpību pasaule zaudēja divas izcilas kino personības - itāļu kino režisoru Bernardo Bertoluči un britu operatoru un režisoru Nikolasu Roegu.

“Viņš ir bezbailīgs vizionārs, vienmēr bija, un vienmēr būs”, pēc Roega aiziešanas rakstīja Donalds Sazerlends, kurš filmējās pie Nikolasa Roega 1973. gada filmā Don't Look Now (“Tagad neskaties”).

Robežpārkāpējs un inovators,  60. un 70. gadu kulta filmu ar Miku Džegeru un Deividu Boviju autors Nikolass Roegs pamanījās teju ar katru no savām agrīnajiem darbiem satracināt britu sabiedrību.

Viņa debija režijā, filma Performance jeb “Priekšnesums”- krimināldrāma, kas pārtop psihedēliskā ceļojumā - beidzot nokļuva uz ekrāniem tikai divus gadus pēc tās pabeigšanas, jo Warner Brothers studija atteicās izplatīt filmu ar tik atklātām seksuāla rakstura un vardarbības ainām. 1973. gada filmā “Tagad neskaties” ar Donaldu Sazerlendu un Džūliju Kristi Roegs atrada, iespējams, visģeniālāko veidu, kā uzbūvēt inteliģentu šausmu kino, mistisku zaudējuma drāmu, kuras viens no varoņiem ir grimstošā rēgu pilsēta Venēcija.

1980. gada filmā Bad Timing viņš apspēlē dažādas manipulācijas ar laiku, izmantojot varoņu teiktā skaņas nobīdi, montējot seksa ainas ar galvenās varones konvulsijām jau vēlāk, reanimācijā. Roegam jebkurš tabu ir bijis kā izaicinājums to pārkāpt, eksperimentēt, izmantot stāsta labā, turklāt ar izsmalcinātiem kinematogrāfiskiem paņēmieniem.

2011. gadā Roegs saka:

“Vārdiem ir visniecīgākā nozīme. Patiesības mirkli filmā var pamanīt uzreiz. Visus dzejas smalkumus, visas nianses, ko jūs ietverat vārdu ritmā, var noārdīt viens skatiens.“

Uz sarunu par Nikolasu Roegu studijā aicināts Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļas vadītājs kino zinātnieks Viktors Freibergs.