Šoreiz raidījumā “Piejūras klimats”, aptverot aizvadīto Kannu kino festivālu, Nacionālā kino centra ražošanas konkursu, kā arī Traibekas kino festivāla programmā pirmizrādīto  Latvijas spēlfilmu “Dieva suns”, runāsim par aktuālajiem kino stāstiem. Kas ir tas, par ko kino veidotāji nolemj vēstīt savos darbos, vai tā ir šobrīd pasaulē valdošā problemātika – pandēmijas laika atskaņas, kara šausmu fons un tā izraisītās bēgļu plūsmas, demokrātiskas sabiedrības stūrakmeņu šķobīšanās, vai tie ir vēstures stāsti vai distopijas, vai arī droši prom no realitātes ejoši mitoloģiski vai mītiski sižeti, kā arī pārlaicīgi jautājumi, kā mākslinieka attiecības ar radīšanas procesu, vai iekšējās brīvības meklējumi. 

Kannu kinofestivālā laurus plūca Olivera Laksa tuksneša reivu odiseja “Sirat” un Mašas Šilinskas “Krišanas skaņa”, kurā klātesoša arī Viktoriānisma laikmeta slavenā mirušo fotografēšanas tradīcija,  balvu par labāko režiju saņēma  – Klebers Mendosa Filju par filmu “Slepenais aģents”, atskatu valsts vēsturē, 70-jos gados, kur uz diktatūras fona, karnevāla pašā sirdī satiekas korumpēti policisti, mītisks briesmonis “spalvainā kāja”, un režīma pretinieki, bet Kannu festivāla galvenā balva aizceļoja pie irāņu režisora Džafara Panahi par filmu "Tas bija tikai negadījums", kas aktualizēja pārdomas par individuālo atbildību un nepieciešamību apturēt vardarbības ciklu. 

Savukārt Nacionālā kino centra ražošanas konkursā šopavasar līdztekus sešām dokumentālajām un četrām animācijas filmām tika piešķirts finansējums arī četru jaunu spēlfilmu ražošanas sākšanai. Režisore Ilze Burkovska-Jakobsena debitēs pilnmetrāžas spēlfilmas formātā ar stāstu "Legato" (studija Trickster Pictures) – par pusaudzi Sofiju, kura uzaugusi Norvēģijā, uzzina, ka Rīgā dzīvo viņas tēvs, un slepus dodas uz Latviju, režisore Elza Gauja (studijā VFS Films) sāks filmēt savu trešo pilnmetrāžas spēlfilmu “Apprecēties un mirt” – traģikomisku un avantūrisku stāstu par diviem „gandrīz bezpajumtniekiem”. Režisors Dāvis Sīmanis veidos filmu “Spīgana” (studija Mistrus Media), hipertrofētu vēsturisko trilleri par sievieti, kura Otrā pasaules kara beigās atsakās kļūt par kārtējo upuri,  vēršoties teju atriebes dievietē. Savukārt brāļi režisori Raitis Ābele un Lauris Ābele strādās pie filmas “Sātans un Vāgners” par 1837. gada Rīgu, kur satiekas Rihards Vāgners, masonu ložas noslēpumi, vēstures fakti un interpretācijas.

“Piejūras klimatā” viesojas režisors, pedagogs un Nacionālā kino centra spēlfilmu komisijas eksperts Pēteris Krilovs, režisore un producente Ilze Lasmane-Brože, kā arī režisors un producents Raitis Ābele un režisors Lauris Ābele