Jau rīt, 7. maijā, pulksten 19 Rīgas Latviešu biedrības Zelta zālē ar koncertu "Trio Tresensus & Erica Synths" tiks atklāts Latvijas Komponistu savienības rīkotais festivāls "Latvijas Jaunās mūzikas dienas 2025” .

Koncertā piedalīsies "Trio Tresensus" jeb koklētāja Līga Griķe, saksofonists, Latvijas Radio šīgada rezidences mākslinieks Aigars Raumanis un Uģis Upenieks (perkusijas), ar kuriem tiekamies "Pārmijās",

kā arī Madara Ozoliņa, Jorens Daugulis, Reinis Rabenau (elektronika) un diriģents Oskars Mitrevics.

Koncerta programmā:

Elizabete Beāte Rudzinska – "Atmošanās"
Aleksandrs Avramecs – "Starp atmiņas spoguļiem" (pirmatskaņojums)
Santa Bušs – "Mēness upes gaismas tuksnešu pusvārdos" (pirmatskaņojums)
Jānis Petraškevičs – "Dārza nakts" (pirmatskaņojums)
Marita Semjonova – "Laivā" (pirmatskaņojums)
Anna Veismane – "Tresensus tējnīcā"

Festivāla “Latvijas jaunās mūzikas dienas 2025” atklāšanas koncerta centrālā personība ir VERONIKA STRĒLERTE (1912–1995) – dzejniece, esejiste, trimdas intelektuāle, spilgta kultūras domātāja, kas savos rakstos un dzejā iemiesoja eksistenciālu plašumu un izpratni par mākslas spēku. Strēlerte sevi pieteica trīsdesmito gadu otrajā pusē Latvijas brīvvalstī, taču mūža lielāko daļu aizvadīja trimdā Zviedrijā. Strēlertes dzejai raksturīga formas izkoptība un precizitāte, lakonisms un stila izjūta, arī refleksijas par dzīves skaistumu un īslaicību, likteņa nolemtību un cilvēka stoicismu, indivīda un tautas likteņa saistību... Līdztekus dzejai tapuši arī tulkojumi no franču, itāļu un vēl citām valodām, recenzijas, kultūrfilozofiskas apceres, esejas... Gunars Saliņš viņas valodu nodēvējis par "dzīļainu", vēl citi norādījuši, ka Strēlertes simbolu cauraustajai un šķietami klusinātajai izteiksmei piemīt tāda jauda, kas spētu darbināt veselu elektrostaciju!

Šajā vakarā kopā ar plaša redzesloka apveltīto "Trio Tresensus" ne vien ieklausīsimies Strēlertes vārdos, bet arī iedziļināsimies viņas pasaules redzējumā, domās par mākslu un sabiedrību.

Tāpat šis vakars iezīmē festivāla pirmo sadarbību ar Latvijas vadošajiem analogo sintezatoru ražotājiem "Erica Synths", kuri diviem no šīvakara jaundarbu autoriem pirmoreiz dāvāja iespēju strādāt rezidencē Ķīpsalā, lai atklātu pavisam jaunas skaņu teritorijas.

Dina Dūdiņa-Kurmiņa: Vai arī jūsu ikdienā ieviesies kāds tējas rituāls? Jo viens no jūsu pirmatskaņotajiem opusiem, kas būs dzirdams 7. maija koncertā, BŪS mūsu kolēģes Annas Veismanes "Tresensus tējnīcā".

Aigars Raumanis: Es personīgi tēju nedzeru... Man patīk kafija, un pēdējo nedēļu kafijas patēriņš ir ļoti pieaudzis, lai iemācītos visus jaundarbus. (smejas)

Līga Griķe: Mums abiem ar Aigaru ir diezgan līdzīgi, bet Uģis savukārt kafiju nedzer. (smejas)

Uģis Upenieks: Es mēģinu turēties tāpat!

7. maija koncertā kopumā skanēs seši opusi, no kuriem veseli četri būs pirmatskaņojumi! Kā īsti notiek jaundarbu iestudēšana?

Aigars: Jā, jaundarbi ir mūsu ikdiena. Turklāt šogad mums ir desmit gadu jubileja, un… pasūtīti desmit jaundarbi! Šie būs četri no desmit, un seši vēl šogad skanēs. Tā mūsu ikdiena ir tāda, ka komponists atsūta notis – kāds laicīgāk, kāds – ne pārāk laicīgi, un tad mēs kopā studējam. Katrs mājās samācāmies, un mums ir arī ļoti intensīvs sadarbības process ar komponistiem, jo skaidrs, ka kokle ir izaicinājums visiem komponistiem – pat ļoti pieredzējušiem. Un tad notiek domu apmaiņa. Šodien jau pabijām divos mēģinājumos ar komponistiem, vakar tikāmies ar trim komponistiem. Sadarbības process ir ļoti svarīgs. 

Līga, esmu dzirdējusi, ka komponisti, kad viņiem kaut kas jāraksta koklei, labprāt arī fiziski šo instrumentu izčamda, izklaudzina no visām pusēm, lai saprastu, ko iespējams panākt ar desmit pirkstiem un papildu līdzekļiem. 

Līga: Jā, jā, tieši tā tas arī notiek – lielākoties tiešām komponisti paši arī vēlas kokli aptaustīt. Arī šajā koncertā lielākoties ar visiem komponistiem tikāmies personīgi un tika izmēģināti dažādi efekti. Galvenais jau ir saprast, kā kokle īsti strādā, jo tas daudziem ir noslēpums.

Koncertā skanēs lielā koncertkokle? 

Līga: Jā, gan koncertkokle, gan basa kokle. Abas divas vienlaicīgi, atsevišķi un izmantotas dažādos veidos.

Uģi, un kā ar sitaminstrumentiem? Vai arī šajā jomā komponistiem fantāzija lido? 

Uģis: Fantāzija jaunajiem komponistiem ir fantastiska! Man pat dažreiz bail atvērt tās jaunās notis... (smejas) Jo pieredze bijusi dažāda – gan laba, gan slikta. Bet nu šoreiz salīdzinoši esmu mierīgs. 

Aigars: Turklāt mēs esam atklājuši jaunu tehniku – kad komponisti uzraksta mūziku ļoti daudzām vālītēm, tās var arī "pieskočēt" pie rokas, jo nav laika tās paņemt. To arī varēs koncertā redzēt! (smejas

Cik īsti vālītes šajā gadījumā ir katrā rokā?

Uģis: Katrā rokā pa divām, tātad kopā četras, plus vēl viens trijstūra kociņš, kas pielīmēts pie plaukstas ar skoču.

7. maija koncertā skanēs arī sintezators. 

Aigars: Jā, sintezatori mums būs; un bez mums trijiem būs vēl citi dalībnieki – būs daudzi cilvēki. Tā noteikti ir ļoti interesanta sadarbība un ļoti interesantā vietā – Latviešu biedrības nama Zelta zālē, kas lielākoties ir senākas un klasiskas mūzikas zāle, bet mēs tur spēlēsim absolūti modernu mūziku ar elektroakustisko sintezatoru, kas ir tāds milzīgs, liels skapis ar vadiem – noteikti jānāk skatīties! Tas gan izskatās, gan arī skan iespaidīgi, un dzirdēt to visu kopā ar sitaminstrumentu jūru, koklēm, saksofoniem, elektroniku… Mums būs arī diriģents Artūrs Oskars Mitrevics, būs arī visi komponisti uz vietas, kuri stāstīs par saviem skaņdarbiem. Viss kopā – man šķiet, tas būs tāds mežonīgs, varens piedzīvojums!

Vairāk – ierakstā.

***

"Trio Tresensus" – trīs instrumentu un sajūtu sintēze, kas klausītājus ieved neatklātu skaņu, noskaņu un atmosfēru pasaulē. Kopš 2015. gada decembra trīs radoši, jauni un talantīgi mūziķi no Latvijas – Līga Griķe (kokle), Aigars Raumanis (saksofons), Uģis Upenieks (perkusijas) – apvienojušies muzikālā ceļojumā jaunu krāsu, domu un skatpunktu meklējumos. Ansamblis piedalījies daudzos festivālos dzimtenē, popularizējot kokli kā pilnvērtīgu koncertinstrumentu, kas spēj realizēt mūsdienu komponistu tembrālās idejas un vēl vairāk. "Trio Tresensus" ir sadarbojies ar vairākiem mūsdienu latviešu komponistiem; šim unikālajam ansamblim veltīti vairāk nekā divdesmit skaņdarbi. Trio repertuārā ir arī pašaranžēti skaņdarbi, sākot ar tautasdziesmām un baroka šedevriem līdz pat 21. gadsimta minimālismam un ritmiskajai mūzikai, taču galvenais "Trio Tresensus" mērķis ir sadarboties ar vienaudžiem komponistiem, meklējot jaunas iespējas un krāsas mūzikā, kā arī iedzīvināt koncertzālēs un festivālos jaunāko latviešu komponistu darbus.

Kokle. Saksofons. Sitaminstrumenti. Trīs ļoti atšķirīgi un spēcīgi instrumenti, kas apvienojas unikālā nedzirdētas mūzikas un skaņu pasaulē.