Šovakar, 22. novembrī, pulksten 20.00 tiešraidē no akustiskās studijas Zviedrijas pilsētā Piteo “Klasika” translēs ansambļa Norrbotten Neo un Ērika Vestberga vokālās grupas koncertu New Europe.

Koncerta pirmajā daļā pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos starptautiskā komponistu konkursa Rostrum 2019. gada laureāta Jēkaba Jančevska jaundarbs, rakstīts ansamblim Norrbotten Neo. Otrajā daļā skanēs Pētera Vaska opuss, bet koncertu kopā ar Zviedrijas Radio programmu vadītāju Mēretu Ēmanu koncertu vadīs “Klasikas” kolēģe Signe Lagzdiņa! Jau šobrīd ar Signi sazināmies telefonintervijā.

Dāvis Eņģelis: Lūdzu, pastāsti, kādas tavas sajūtas šodien, koncerta dienā, kad ir jau skanējuši mēģinājumi un varbūt esi mazliet jau iejutusies vietējā gaisotnē?

Mēs divas dienas, sestdien un svētdien, kopā ar Mēretu Ēmanu esam cītīgi gatavojušās un vēl turpinām gatavoties tiešraides vadīšanai, un patiesībā no vienas puses tas mani nepārsteidz, bet realitāte ir tāda, ka

tas prasa ļoti daudz laika - sagatavot bilingvālo tiešraidi.

Mums būs trīs dažādas publikas - Latvijas Radio 3 "Klasikas" klausītāji, būs Zviedrijas Radio klausītāji un arī dzīvā publika - tie būs Zviedrijas radio klausītāji šeit, koncertzālē, kas nesen celta šeit, Piteo pilsētiņā. Cītīgi gatavojamies mūsu pieteikumiem, mūsu paskaidrojumiem par to, kas notiek - pieteikumiem jābūt gana īsiem, jo, ja katrs teikums ir divās valodās, tas aizņem diezgan daudz laika un, protams, mēs negribam garlaikot nevienu. Tāpēc tas aizņem ļoti rūpīgu darbu, lai mēs būtu pēc iespējas konkrētāki. Ceru, ka būs interesanti. (..) Patiešām ļoti, ļoti aizraujošs process ir arī bijis sastrādāties ar zviedru kolēģiem, viņi ir ļoti profesionāli.

Arī resursu viņiem ir mazliet vairāk, jo viņiem ir ne tikai koncerta vadītājs, bet katram vadītājam arī savs producents - vēl viens cilvēks, kas sēž līdzās. Piemēram, kad mēs ar Mēretu esam kaut ko sagatavojušas, mēs šiem producentiem to arī nolasām - kas mums te ir. Un tad viņi pakomentē - varbūt vajag īsāk, vai arī vairāk sarunāties.

Šis process ir ļoti radošs un patiešām profesionāls. Tāpat zviedriem ir arī producents, kurš atbild par mūzikas ierakstu kvalitāti, tiešraides kvalitāti un, protams, ir arī skaņu režisori, un skaņu režisori ir divi - gan runātājiem, gan mūzikai. Tā kā es esmu ļoti priecīga satikties un ieraudzīt, kā zviedri strādā šādās situācijās. Arī priecīga, ka īstenībā idejas un domāšana mums ir līdzīga. Un tas arī iepriecina.

Tā ka šovakar būšu simt kilometru no Polārā loka. Šodien saules nav, ir apmācies, bet izskatās, ka šodien varētu arī sāk snigt. Šodien ir mīnus 10 grādi. 

Bet pilsētiņa ir ļoti jauka, skaista, mazliet tukša, bet nu - diemžēl nav bijis arī vairāk laika pastaigāt un ieraudzīt krastu, jo te ir arī jūras krasts, kas nav tālu, gan meži - daba šeit ir burvīga.

Vai vari raksturot, kāda ir gaisotne šajā studijā? Vai būsiet kādā mājīgā būdiņā, no kuras var pārredzēt visu, vai kāpsiet uz skatuves?

Jā, mums ir burvīga ideja, jo šī ir koncertzāle, kurā ir mazliet mazāk nekā sešsimt sēdvietu, akustika ir burvīga. Būs skatuve, un uz skatuves ir mūziķi, bet mēs ar zviedru kolēģi izdomājām - lai mums nav jāstaigā kā koncerta vadītājam stīvi no skaņdarba skaņdarbu, mēs esam sarunājušas, ka mums būs dīvāniņš uz skatuves, mums būs lampa, mums būs zieds vāzītē. Uz dīvāniņa aicināsim arī koncerta dalībniekus un komponistus uz sarunu.

Uz Piteo vakar vakarā atbraucis Krists Auznieks, jo Kristam arī būs jāraksta skaņdarbs Norrbotten Neo ansamblim, un tad uz šī dīvāniņa atnāks apsēsties arī Krists Auznieks starp koncerta pirmo un otro daļu.

Vairāk un plašāk - ierakstā.