No 7. līdz 9. februārim Helsinkos norisinājās Ziemeļu un Baltijas valstu klasiskās mūzikas raidstaciju seminārs, kuru apmeklēja arī Latvijas Radio 3 "Klasika" programmu vadītāja Signe Lagzdiņa.

Šoreiz radošā tikšanās tika veltīta laikmetīgajai mūzikai. "Vispirms katras valsts pārstāvis iepazīstināja ar to, kāda loma laikmetīgajai mūzikai ir viņu radio kanālā, bet turpinājumā radio programmu vadītāji mēģināja izkāpt no ierastajām kurpēm - proti, idejām par to, kā klausītājiem tiek prezentēta laikmetīgā mūzika un lūkoja atrast dažus jaunus veidus kā pasniegt jauno mūziku klausītājiem," atklāj Signe.

Seminārs norisinājās paralēli ar laikmetīgās mūzikas festivālu Musica nova, kas ir viens no lielākajiem un nozīmīgākajiem laikmetīgās mūzikas festivāliem Eiropā. "Semināra ietvaros radio pārstāvjiem bija iespēja dzirdēt trīs koncertus: "Espo pilsētā klausījāmies Tapiola Sinfonietta, bet Helsinkos - Somijas Radio simfonisko orķestri un leģendāro franču laikmetīgās mūzikas ansambli Ensemble Intercontemporain."

Iesaistīti pat roboti

Signe stāsta, ka par jauniem veidiem, kā piedāvāt klasisko mūziku, Somijā tiek domāts jau sen. "Ir radīts pat virtuālās realitātes projekts, kurā ar 3D brillēm var atrasties dažādās vēsturiskās vietās un klausīties mūziku. 3D brilles un virtuālā realitāte līdz šim šķiet visstraujāk attīstījusies dažādu datorspēļu jomā, taču tas ir arī interesants veids, kā piedāvāt klasisko mūziku.

Pārsteidzoši, bet Somijā jau tiek integrēti arī roboti! Piemēram, jaunuzceltajā publiskajā bibliotēkā plānots, ka no marta roboti būs tie, kuri novietos vietās lasīšanai paņemtās grāmatas.

Arī YLE ēkā robots ir gatavs sasveicināties ar viesiem un palīdzēt atrast nepieciešamo..."

Vārdi, kurus vērts ielāgot

Daži vārdi, kurus Signe pamanījusi festivālā Musica nova un iesaka atcerēties arī turpmāk, sekojot līdzi akadēmiskajai un laikmetīgajai mūzikai. "Tā noteikti ir Tapiola Sinfonietta - kamerorķestris, kas atskaņo dažādu laiku mūziku. Atskaņojuma kvalitāte ir vērā ņemama, un īpaši uzteicams, kā orķestris interpretēja Mortona Feldmana ne tik viegli izpildāmo skaņdarbu - veltījumu Semjuelam Beketam.

Diriģents un šobrīd arī Musica nova mākslinieciskais vadītājs ir Andrē de Riders (Andre de Ridder), kurš ne tikai spēj pārliecinoši piepildīt festivāla programmu, bet arī pats kāpj uz skatuves, pirmatskaņo dažādus opusus un sniedz lielu atbalstu laikmetīgās mūzikas izpildītājiem un komponistiem.

Komponistes Misijas Mazoli (Missy Mazzoli) skaņdarbs nebija oficiālajā koncertprogrammā, bet slavenais vijolnieks Pekka Kūsisto Misijas skaņdarbu vijolei un elektronikai bija izvēlējies atskaņot piedevās – turklāt tas bija tā vērts. Pekka uzsvēra, ka viņa ir pirmā komponiste sieviete, kurai Ņujorkas Metropoles operteātris pasūtinājis operu, piebilstot, ka šis operteātris dibināts 1883. gadā (!), tas ir liels solis un iemesls atcerēties Misijas Mazoli vārdu. Diriģents un komponists Enno Pope (Enno Poppe) diriģēja fantastisko koncertu ar Ensemble Intercontemporain - redzot viņu darbībā, ir skaidrs, ka viņš ir spilgta personība laikmetīgās mūzikas scēnā, kuram pievērst uzmanību!"

Vērtīgās atziņas

Kopumā šo semināru Signe vērtē kā izzinošu un radošu notikumu, kurā reāla koncertpieredze mijās ar vērtīgām sarunām un atziņām no Ziemeļu un Baltijas valstu kolēģiem: "Seminārā piedalījās Zviedrija, Dānija, Norvēģija, Somija, Igaunija, Latvija un Lietuva – un, lai gan katrā valstī ir sava laikmetīgās mūzikas aina, prieks, ka visi vēlas pievērsties laikmetīgajai mūzika un atrast vēl labākus veidus, kā mūziku piedāvāt radio klausītājiem, izmantojot gan mūsdienu tehnoloģiju iespaidus, gan dažkārt iztiekot ar minimāliem izteiksmes līdzekļiem un pieņemot kā iespēju, ka reizēm īpaša paskaidrošana un pieteikšana laikmetīgajai mūzikai nemaz nav vajadzīga.

Varbūt radio klausītājiem tā interesē pat vairāk nekā mums šķiet?

Liels prieks par Helsinku mūzikas centru Musiikkitalo, kas ir ērts gan televīzijas tiešraidēm, gan radio translācijām, tā padarot pieejamu ikdienas koncertdzīvi arvien plašākai publikai."