Amsterdamas Karaliskā "Concertgebouw" orķestra altu grupas koncertmeistare Santa Vižine, kontrabasists Matīss Eisaks un Lielās mūzikas balvas laureāte, dinamiskā pianiste Agnese Egliņa šonedēļ satiksies Rīgā, lai vienotos kamermūzikas programmā "Pastkartes no Kurzemes", kuras kopsaucējs, kā jau rāda nosaukums, meklējams Kurzemē.
Ar Agnesi Egliņu un Matīsu Eisaku tiekamies arī Rīgā, Klasikas studijā. Mūziķi stāsta, ka koncerta programmu vēlējušies veltīt Rīgas Kamermūzikas festivāla patronam Pēterim Vaskam.
"Viņš ir no Aizputes, es esmu no Liepājas, bet Matīss ir no Skrundas," stāsta Agnese Egliņa. "Un tā šī ideja kaut kā aizvirzījās – Gundara Pones skaņdarbs "Pastkartes no Kurzemes" klavierēm solo bija darbs, ko noteikti arī vēlējot iestudēt, zināju arī, ka kontrabasam ir brīnišķīgs repertuārs, ko rakstījis Pēteris Vasks. Tā tas viss soli pa solim salikās. Arī Tālivaldis Ķeniņš ir liepājnieks, un ar Ķeniņa mūziku mēs ar Santu Vižini esam labi pazīstamas – kopā ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri esam ieskaņojušas vairākus darbus, kas rakstīti altam ar orķestri un klavierēm ar orķestri. Atradu arī duetu, kas ir rakstīts altam un čellam oriģinālā, bet mēs tam izveidojām aranžiju (ne es!) altam un kontrabasam. Un liekās iederīgi to visu noslēgt ar "Trīs skatieniem".
Mēs esam trīs, koncertā skanēs trīs komponisti un vēlamies to skatīt ar tieši Pētera Vaska darbu "Trīs skatieni bezgalībā", kas ir septiņdesmitajos gados rakstīts darbs."
Šim darbam nav noteikta sastāva, tātad mūziķi to var brīvi interpretēt, un koncertā "Pastkartes no Kurzemes" gaidāma jauna improvizācija.
"Tā būs pat tāda improvizācijas improvizācija," stāsta Matīss Eisaks. "Nošu norādes tajā ir pietiekami abstraktas, tāpēc atskaņojums būs unikāls."
Sarunā gan par komponistiem, kas saistīti ar Kurzemes pilsētām un viņu mūziku, par Sonāti kontrabasam, ko Matīss ir gatavs spēlēt vēl un vēl, jo šis darbs neapnīkot, katrreiz varot pamanīt, kā un cik ļoti mainījies domas plūdums. Pieskaramies arī Gundara Pones svītai "Paskartes no Kurzemes", kas tapusi komponista mūža izskaņā kā atmiņu albums par bērnībā Kurzemes pilsētās piedzīvoto. Svītas humorīgais gars iekodēts jau tās tapšanā, iedomājoties, kā būtu, ja Straviskis vai Ravels viesotos Kurzemē.
Matīss Eisaks piemin Pones duetu, kas oriģinālā rakstīts altam un čellam, bet koncertā skanēs kontrabasa versijā – tas ir sarežģīts darbs ar meistarīgu intrumentu izkārtojumu un atrisinājuma mīklu finālā. Bet Agnese Egliņa izceļ Tālivalža Ķeniņa svītas spraigo dinamismu, kam Mazās ģildes akustika akurāt derēšot.
Programmā skanēs:
Pēteris Vasks. Sonāte kontrabasam
Tālivaldis Ķeniņš. Partita breve altam un klavierēm
Gundaris Pone. Grand duo funebre altam un kontrabasam
Gundaris Pone. “Pastkartes no Kurzemes” klavierēm
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X