Ar renesanses mūzikas programmu "Angļu galma pastorāle" 21. jūnijā pulksten 19.00 Dobeles rajona Īlē, Spārnu pilskalnā, izskanēs senās mūzikas ansambļa "William Byrd Consort" koncerts, kas ceturto gadu pēc kārtas godinās opertenora, Lācplēša Kara ordeņa kavaliera Jāņa Vītiņa piemiņu.

Jāatgādina, ka iepriekšējos trijos gados Jāņa Vītiņa dzīvesvietā izskanēja koncertprogrammas "Arrivederci, Roma!", "Monteverdi virsotnes" un "No krēslas līdz rītausmai", piedaloties operas un senās mūzikas solistiem un mūziķiem, kā arī ģitāras virtuozam Kasparam Zemītim. Šovasar tradīcija turpinās: 21. jūnijā tiks atskaņota koncertprogramma "Angļu galma pastorāle", kuras pamatā izvēlēti angļu dižrenesanses komponistu madrigāli, kas skanējuši gan galmā, gan ārpus tā Anglijā 16./17. gadsimtā.

Koncertā uzstāsies atjaunotais "William Byrd Consort" sastāvs, kurā darbojas soprāni Aija Veismane-Garkeviča un Nora Kalniņa, kontrtenors Jēkabs Bernāts, tenors Ansis Bētiņš un bass Emīls Gilučs,

kā arī klavesīniste Gertruda Jerjomenko, gambists Ainārs Paukšēns un flautiste Ieva Nīmane. Koncertu vadīs kādreizējais "William Byrd Consort" dziedātājs, muzikologs un Latvijas Radio 3 "Klasika" ētera personība Orests Silabriedis.

Lai gan madrigāla pirmsākumi rodami Itālijā, visspilgtāk tā sacerēšanas tradīcija attīstījusies 16./17. gadsimtā Anglijā, kas sakrīt ar karalienes Elizabetes I valdīšanas laiku – dēvētu arī par Zelta laikmetu Anglijā. Mūzikas vēstures līnijā šo gadsimtu mija atrodas tieši starp vēlīno renesansi un agrīno baroku, kur aizvien pieaugošāka nozīme ir kompozīciju tekstuālajai pusei, valodai un tās retorikai. Šajā laikā līdzās izcilajam dzejniekam un vārdu meistaram Viljamam Šekspīram dzīvo angļu madrigālu komponisti – žanra pamatlicējs Viljams Bērds (Byrd), Tomass Morlijs (Morley), Tomass Vīlks (Weelkes), Džons Vilbijs (Wilbye) un Džons Daulends (Dowland).

Madrigālos bieži tiek pieminēti mītiskie tēli, īpaši nimfas. Vienā brīdī mēs atrodamies pļavā un apdziedam putnus, ziedus un visu dzīvo, bet nākamajā brīdī esam pie dzīru galda vai vientuļi izraudam salauztu sirdi – šī pastorālā idille sevišķi labi piederas koncerta programmai brīvā dabā.

Programmas skaņdarbi komponēti dažādiem mūziķu sastāviem – tie ir gan piecbalsīgi dziedājumi pilnā "William Byrd Consort" sastāvā, gan trīsbalsīgas un divbalsīgas dziesmas, kā arī solo numuri balsij vai instrumentam ar klavesīna pavadījumu. Ansambļa sastāva maiņa dažādo skanējumu un mūzikā veido izteiksmīgus kontrastus.

"William Byrd Consort" ansambļa pamatideja un mērķis ir piedāvāt klausītājiem vēsturiski informētu mūzikas interpretāciju. Ansamblis nebaidās no izaicinājumiem un vēlas, lai renesanses laika populārā mūzika arī mūsdienās tiktu uztverta tikpat saprotami kā tad, kad tā tika radīta.

"William Byrd Consort" pirmsākumi meklējami 1991. gadā, kad to dibināja diriģents un dziedātājs Andris Veismanis. 

Ansamblis atjaunoja darbību 2010. gadā, kad senās mūzikas dziedāšanu uzsāka Andra Veismaņa meita Aija. Šobrīd ansamblis turpina savu darbību jaunā sastāvā. Visi dziedātāji joprojām studē vai studējuši senās mūzikas vēsturiski informētu interpretāciju gan Latvijā, gan studijās un meistarklasēs senās mūzikas centros Eiropā.

Bet jau šobrīd par koncerta ideju, programmu un "William Byrd Consort" atjaunotni intervijā Intai Pīrāgai stāsta dziedātāji Aija Veismane-Garkeviča, Nora Kalniņa un Ansis Bētiņš.