"Mana pieeja ir pavisam vienkārša - man ir maģītis, tur es ielieku kasetīti un es nospiežu play, bet tur nekā nav, tur ir klusums. Un ko es gribētu tajā brīdī dzirdēt, kas man patiktos tajā brīdī, emocionālajā stāvoklī?"

Šādi savu komponēšanas pieeju raksturo sitaminstrumentālists Andris Buiķis, kura 12 oriģinālkompozīcijas kopā ar mūziķiem no grupas "LUPA" un kamerorķestra Sinfonietta Rīga izskanēs koncertā uz Lielās ģildes skatuves 16. februārī.

Sarunā Andris atklāj, ka skaņdarbu tematika ir dažāda – gan ikdienas vērojumi, gan globāli aktuālas tēmas, kas ietērptas bagātīgos, harmoniski un ritmiski krāsainos skaņurakstos. "Tā ir mūzika, kas atspoguļo mūsdienas," saka komponists, kuram piekrīt arī basģitārists Valters Sprūdžs, uzsverot, ka šajā reizē viss komponēšanas process bijis tikai Andra pārziņā, grupas biedri ieraudzījuši vien partitūru, kurā izaicinājumu netrūks nevienam mūziķim.

 

Džeza improvizācijas matemātiskie algoritmi un progresīvā roka brāzmainā enerģētika pieder Normunda Šnē daudzskaitlīgajām muzikālajām stihijām. Līdztekus klasikai, 20. gadsimta modernisma strāvojumiem un civilizācijas atmiņās sakņotām laikmetīgās mūzikas alūzijām, viņa skaņu paletē allaž atrodama vieta arī pa kādai neakadēmiskai intonācijai - elektroakustiskai mūzikai, kas pasaulē nākusi ar pastiprinātāja un mikrofona starpniecību.

Frenks Zapa, Mailss Deiviss vai Genesis šajā ainavā trāpīgi ilustrē Šnē centienus sintezēt realitāti un dzīves ritma pulsāciju. To apliecina arī viņa sadarbība ar līdzīgi domājošiem kolēģiem Latvijā, muzicējot tādās progresīvā roka, kamerdžeza vai džezroka grupās kā "Marana", "Sīpoli" un "Vecās mājas". No otras puses - Djūks Elingtons vai Flečers Hendersons iemieso Šnē ideju par laikmeta gara izteikšanu orķestra daudzveidīgajās krāsās. Līdzīgi domājis arī Šnē novadnieks Ringolds Ore – simfodžeza žanra aizsācējs Latvijā. 

Instrumentālajā, elektroniskajā un analogajā modern fusion grupā "Lupa", kas dibināta 2016. gadā, apvienojušies četri no labākajiem Latvijas džeza un laikmetīgās mūzikas māksliniekiem: Dāvis Jurka (alta saksofons un Erica Synths efekti), Ritvars Garoza (sintezatori un Fender Rhodes), Valters Sprūdžs (basģitāra) un Andris Buiķis (bungas, Tempest analogā bungmašīna). Grupas debijas skaņuplate Sequences and Consequences nominēta "Austras balvai 2019", kā arī Mūzikas ierakstu gada balvai "Zelta mikrofons" kategorijā "Džeza mūzika". Savukārt albums "Koki" nominēts "Zelta mikrofonam 2023".

Grupa izdevusi arī savu otro pilnmetrāžas mūzikas projekta ierakstu "Koki | Sketches of Trees". Jaunā projekta ideja un iedvesma ir Latvijā sastopamie koki, krūmi un meži. Turpinot jau debijas albumā Sequences and Consquences aizsākto tēmu par darbībām un to sekām, komponisti (un grupas dalībnieki) Ritvars Garoza, Valters Sprūdžs un Andris Buiķis kļūst par skaņu dendrologiem un pēta daudzgadīgo augu balsis, krāsas, to radīto harmonisko kakofoniju dabiskajos biotopos, to stumbru kustības un spēles ar saulesgaismu un tās elementiem. Tiek pētīta mūsu – homo latviensis vulgaris – sadarbība ar šiem dzīvajiem organismiem, to reakcija uz mūsu darbībām. Tiek izzināta katras šķirnes iekšējā balss un vieta augu pasaules hierarhijā. Mūzikas projektu veido bezvārdu dziesmas.

Grupa arī sadarbojas ar leģendāro latviešu komponistu un pianistu Zigmaru Liepiņu viņa koncertprogrammā “Zigmars Liepiņš. Par svarīgo”, kas nominēta LSM gada balvai "Kilograms kultūras 2022".