Sestdien, 1. maijā, plkst. 18.00 tiešraidē no Latvijas Nacionālās bibliotēkas kores izskanēs Kloda Debisī, Morisa Ravela un Daniela Lezīra vokālās kamermūzikas cikli programmā "Pasaule... francūža acīm". Šos augstvērtīgos, Latvijā reti skanošos franču mūzikas meistardarbus piedāvās Marija Elizabete Sīgere (mecosoprāns, Francija) un Toms Ostrovskis (klavieres, Latvija).

Lai  gan katra no izcilo komponistu daiļradēm ir spilgti individuāla, visi trīs komponisti iedvesmu smēlušies arī citvalstu kultūrās – programmā ietverto skaņdarbu tematika saistīta ar Franciju, seno Persiju, Kambodžu un Grieķiju, veidojot savdabīgu un eksotisku muzikālu ceļojumu.

Mūziķus uz sarunu aicināja Inga Žilinska

Marija Elizabete Sīgere: “Ļoti priecājos atgriezties Latvijas Nacionālās bibliotēkas Kores zālē, šoreiz ar savas dzimtās zemes skaistākās vokālās mūzikas programmu. Pirms dažiem gadiem te atskaņoju sarežģītāko Olivjē Mesiāna opusu balsij un labi atceros Latvijas atsaucīgos klausītājus, kā arī brīnišķīgo zāli, no kuras paveras skats uz naksnīgo pilsētu. Jau labu laiku mūsu iespējas ceļot ir ļoti ierobežotas, es to izjūtu īpaši spēcīgi, jo cieš manas iespējas uzstāties starptautiski, kā arī iedvesmoties no saskarsmes ar citu valstu kultūrām.

Pazīstu Tomu jau no studiju laika, kad, šķiet, 2005. gadā abi absolvējām Londonas Rātsnama mūzikas un drāmas skolu. Novērtēju viņā cilvēcisko saderību, kā arī uzticamu un stingru raksturu, ko līdzsvaro muzikālo ideju lielā brīvība, - to noteikti uztveru kā nozīmīgu vērtību. 

Piemēram, es piedāvāju franču mūziku un man vajadzētu to pārzināt sīkumos, taču Toms allaž  ienes svaigas idejas, kas balstītas uz komponista rakstīto nošu tekstu. Viņš manuprāt ir īsts mūziķis – erudīts un gudrs, taču ar dziļu jūtīgumu un vēlmi vest mūziku tālāk par nošu tekstā rakstīto.

Kas ir būtiskākais, dziedot franču vokālo kamermūziku?

Sarežģīts jautājums, to nav iespējams vispārināt, jo katra komponista mūzika ir atšķirīga – pat šajā programmā mums būs viens ļoti vāgnerisks vokālais cikls ar izvērstām melodijām un klavierēm atvēlētu orķestra lomu, kam pretim – tā paša komponista vēlīnāks cikls ar daudz intīmāku noskaņu un blīvāku simbolu valodu, tas pieprasa pavisam citas balss un klavieru attiecības.  Melodija ir šaurā diapazonā un prioritāti kļūst teksts.

Kamermūzikā vispār grūtākais ir panākt šo smalko līdzsvaru starp vokālo un klavieru līniju, savukārt franču mūzikā līdzsvars jāmeklē starp brīvi plūstošo tekstu un ārkārtīgi precīzu pavadošo līniju un harmonisko krāsu miju.

Marija Elizabete Sīgere specializējusies 20. gadsimta mūzikas stilos, īpaši pētot Riharda Vāgnera un Olivjē Mesiāna daiļradi. Ar JVLMA Klavieru katedras asociēto profesoru Tomu Ostrovski viņa sadarbojas kopš 2003. gada, kad abi mākslinieki sastapušies Londonas Gildholas Mūzikas un drāmas skolas profesionālā maģistra studiju programmā. Atrodoties Latvijā, Marija Elizabete Sīgere 23. aprīlī sniegs tiešsaistes meistarklases vokālajā mākslā un franču valodas fonētikā JVLMA Vokālās katedras studentiem.

Koncerta tiešraide būs skatāma Latvijas Nacionālās bibliotēkas Facebook un YouTube kanālos, kā arī mājaslapā. Koncertu atbalsta Latvijas Nacionālā bibliotēka, Valsts Kultūrkapitāla fonds un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija.