Orķestris Kremerata Baltica šogad svin 25 gadu jubileju – esam aicināti uz koncertu 18. februārī Liepājas "Lielajā dzintarā". Bet pirms tam – saruna ar orķestra mūziķiem: vijolnieci Madaru Pētersoni un kontrabasistu un komponistu vienā personā Kristapu Pētersonu.

***

Kremerata Baltica un pianists Adams Kosmeja jubilejā atskaņos Pelēci un Šnitki

Piektdien, 18. februārī pulksten 19 Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars" uz vienas skatuves vienosies izcilais kamerorķestris Kremerata Baltica un daudzsološais poļu pianists Adams Kosmeja (Adam Kośmieja), klausītājiem piedāvājot īpašu jubilejas programmu. Koncertā skanēs šī gada jubilāra Georga Pelēča sapņainās un pacilājošās melodijas un jauno latviešu komponistu darbi, kurus kontrastēs Alfrēda Šnitkes spēcīgais Koncerts klavierēm un stīgām.

Koncertprogrammu atklās īpaši Kremerata Baltica veltīti skaņdarbi –, kurus radījuši jaunie latviešu komponisti, – Jēkaba Jančevska suģestējošā saruna ar kokiem Lignum un izsmalcinātu koncepciju darinātāja, kamerorķestra kontrabasista Kristapa Pētersona stāstījums skaņās "Mūzika lielam ansamblim", kas pandēmijas ietekmē 2021. gadā tika uzrakstīts tieši kamerorķestra latviešu mūziķu sastāvam Kremerata Lettonica.

Augsti novērtētais stīgu orķestris pirmo reizi uzstāsies kopā ar ekspresīvo poļu pianistu Adamu Kosmeju, kurš savā meistarīgajā interpretācijā piedāvās krievu komponista Alfrēda Šnitkes apjomīgo Koncertu klavierēm un stīgām. "Šnitkes darbs man ir ļoti īpašs, tam piemīt kaut kas tāds, kas zem ādas rada tirpas. No vienas puses skaņdarba fragmenti ir delikāti, hipnotizējoši, taču tajā pašā laikā tiem piemīt agresīvs spēks, kas vairākkārt cenšas izlauzties cauri, pieskarties dvēselei," ar skaņdarbu iepazīstina Adams.

Koncerta otrajā daļā skanēs Kremerata Baltica ilggadējā drauga Georga Pelēča skaņdarbi, atzīmējot komponista 75. gadu jubileju. Kamerorķestra koncertmeistara, vijolnieka Džeraldas Bidvas (Džeraldas Bidva) un vibrofonista Andreja Puškareva solo izpildījumā dzirdēsim ziedu burvību "Peoniju dejā", savukārt skaņdarbā "Astors Pjacolla, Oskars Stroks un es (Buena Rīga)" (2001) – sapni fantāzijas formā, kurā Buenosairesas tango melodijas satiekas ar Latvijas tango karaļa Oskara Stroka tēmām.

Programmas kulminācijā kamerorķestris kopā ar Adamu Kosmeju izpildīs smalko un melodiski lidojošo Georga Pelēča Concertino Bianco klavierēm un stīgām. Šo skaņdarbu poļu pianists atskaņos pirmo reizi: "Man būs liels gods izpildīt Georga Pelēča darbu. Tas ir ļoti saulains, enerģisks un laimes pieliets – pilnīgs pretstats Alfrēda Šnitkes darbam, tāpēc man ir īpašs prieks izpildīt šos abus darbus klausītājiem Liepājā."

Adams Kosmeja uzstājas visā pasaulē kā solists, kamermūziķis un multimediju mākslinieks. Viņš 2011. gadā absolvējis Manhetenas mūzikas skolu, ieguvis Harolda un Helēnas Šonbergu pianistu stipendiju, kas dibināta leģendārā The New York Times mūzikas kritiķa vārdā. Kosmeja koncertējis tādās vietās kā Ņujorkas Kārnegija zāle, Varšavas Nacionālā filharmoniskā zāle, Ščecinas koncertzāle, CCOM koncertzāle Pekinā, Vroclavas Nacionālais mūzikas forums, kā arī uzstājies vairākos starptautiskos mūzikas festivālos Eiropā, Ziemeļamerikā un Āzijas valstīs. 2016. gadā ierakstu kompānijā DUX klajā nāca viņa debijas albums Serocki – Complete Works for Solo Piano, izpelnoties kritiķu atzinību visa pasaulē. Viņa klavierspēle dzirdama albumā Contemporary Jewish Music (2017), kā arī poļu izdevniecības PWM ieskaņotajos Elizabetes Sikoras klavierkoncerta un Tadeuša Vīcleka Numerous Branches of Ramified Plaits albumos. 2021. gada septembrī pianists ierakstu  kompānijā Warner Classics ieskaņoja veltījumu leģendārajam austriešu pianistam Frīdriham Guldam Tribute to Gulda. Kosmejam ir doktora grāds skatuves mākslā, iegūts Fēliksa Novoveiska mūzikas akadēmijā Bidgoščā, kur viņš pašlaik strādā par pasniedzēju.

1997. gadā slavenā vijolnieka Gidona Krēmera dibinātais un mūzikas cienītāju un kritiķu augsti novērtētais kamerorķestris Kremerata Baltica ir uzskatāms par vienu no Eiropas spējīgākajiem internacionālajiem ansambļiem. Orķestris koncertējis vairāk nekā 50 pasaules valstīs un tā īpaši izvēlētais repertuārs ieskaņots vairākos CD ierakstos, kas saņēmuši prestižus apbalvojumus. Mečislava Veinberga ieraksts tika nominēts 2015. gada Grammy balvai, bet Šostakoviča klavierkoncerts, kas ierakstīts sadarbībā ar Annu Binnitskaju, 2016. gadā ieguva ECHO Klassik balvu, savukārt Veinberga 2. un 21. simfoniju ieraksts, kas tapa sadarbībā ar Birmingamas pilsētas simfonisko orķestri un Mirgu Gražinyte-Tylu, 2020. gadā ieguvis Gramophone balvu.

(Teksts - Kremerata Baltica sagatavotā preses relīze)