Vīnē dzīvojošās komponistes Santas Ratnieces mūzika skan divos festivāla "Latvijas Jaunās mūzikas dienas 2025" koncertos. 9. maijā LU Lielajā aulā Latvijas Radio koris pirmoreiz Latvijā atskaņos 2016. gadā amerikāņu korim The Crossing un International Contemporary Ensemble komponēto opusu My soul will sink within me (“Mana dvēsele nogrims manī”), bet 10. maijā LNB Ziedoņa zālē pirmatskaņojumu piedzīvos Valsts kamerorķestrim Sinfonietta Rīga un diriģentam Normundam Šnē veltītais opuss Passacaglia (“Pasakalja”).

Par pasaules un Latvijas pirmatskaņojumiem, mūzikas tapšanu, iedvesmām, impulsiem, komponista ideju saklausīšanu un šodienas pasaules izjūtu mūzikā - saruna ar Santu Ratnieci, kura saka:

"Mana mūzika iet tik daudzos virzienos, ka nav vajadzīgs ļoti sagatavots klausītājs vai klausītājs-mūziķis, nobriedis vai jauns. Domāju, ka mana mūzika uzrunā visus."

Vaicāta, vai mūzika viņasprāt piedzimst tajā brīdī, kad tā satiekas ar klausītāju, komponiste atklāj, ka ir trīs stadijas: "Pirmā, protams, ir komponēšanas process, kad viss tiek izauklēts un iekšēji izklausīts. Otrs komponistam ļoti svarīgs brīdis ir pirmo reizi to dzirdēt mēģinājumā un trešais - kad skaņdarbs jau ir iestudēts un viss ir savās vietās, un to pirmo reizi dzird klausītājs."

10. maija koncertprogrammas centrālā personība ir filozofe Milda Palēviča, kuras dienasgrāmatā atrastas iedvesmojošas rindas: “Cik viss ir uzspējams, ja ir viegla un tīra sajūta. Dzīvot nozīmē tad dievišķīgi spēlēties.”  Komponisti ļoti saista ideja, ka festivāla programmās ir centrālās personības, jo viņu izpēte ļāva uzzināt daudz vairāk un iedziļināties. Bet par jaundarbu Santa Ratniece teic, ka nosaukums "Pasakalja" ir vienkāršs, tomēr šim laikam ļoti atbilstošs:

"Mēs esam ceļā uz kaut ko, dodamies pāri, esam starpposmā un nezinām, kas būs, daudz nedomājam par pagātni".