"Mēs dzīvojam pietiekami tumšos un sarežģītos laikos, lai vēl to paspilgtinātu ar mūziku. Mūzikai ir jānes gaisma un gaiša sajūta!" ir pārliecināta pasaulslavenā bulgāru komponiste DOBRINKA TABAKOVA, kuru "Klasikas" studijā aicinājusi Signe Lagzdiņa.

Komponiste būs īpašā viešņa sitaminstrumentālistu Guntara Freiberga un Jura Āzera rezidences laika noslēguma koncertā koncertzālē "Cēsis" 25. oktobra vakarā. Koncerts būs vērienīgs: līdz ar abiem koncertzāles "Cēsis" rezidences māksliniekiem uz skatuves kāps orķestra Sinfonietta Rīga mūziķi ar diriģentu Normundu Šnē pie diriģenta pults, pianisti Reinis Zariņš un Daumants Liepiņš, kā arī pasaulē augstu vērtētais vijolnieks Hugo Tičati no Zviedrijas.

Koncerta pirmā daļa iesāksies ar dziļdomīgu poļu komponistes Annas Ignatovičs skaņdarbu sitaminstrumentiem "Passacaglia", turpinājumā emocijas tiks pamazām kāpinātas ar leģendārā turku komponista Fazils Sajs (Fasil Say) variācijām divām klavierēm un diviem sitaminstrumentālistiem, bet koncertdaļa rezumēsies ar Igora Stravinska dzirkstošo koncertu Re mažorā orķestra Sinfonietta Rīga izpildījumā.

Programmas otrā daļa būs veltīta slavenās mūsdienu komponistes Dobrinkas Tabakovas mūzikai, kura bieži savos darbos ir bagātīgi izmantojusi sitaminstrumentu klāstu. Latvijā pirmatskaņojumu piedzīvos viņas koncerts vijolei, sitaminstrumentam un stīgu orķestrim Patience of Trees, kur vijoles solo atskaņos Hugo Tičati, un koncertu noslēgs Dobrinkas Tabakovas vērienīgais Klavieru un perkusiju dubultkoncerts Together Remember to Dance.

"Ikreiz, kad esmu Latvijā, jūtos ļoti iedvesmota – nu jau būs pagājis ceturtdaļgadsimts, kopš sadarbojos ar latviešu mūziķiem: Kristīni Blaumani un Kseniju Sidorovu, bet pirmo reizi došos uz Cēsīm. Un pirmo reizi esmu Latvijā, kad šeit ir rudens!" intervijā Signei Lagzdiņai teic Dobrinka Tabakova. 

Komponiste atklāj, ka sadarbība ar mūziķiem turpināsies arī pēc 25. oktobra koncerta: "Esmu pateicīga Inesei Zagorskai, jo pēc koncerta 25. oktobrī visi mūziķi un es satiksimies Latvijas Radio studijā, lai ieskaņotu visus skaņdarbus."

Pianists Reinis Zariņš nesen savā sociālajā vietnē rakstīja, ka ar Dobrinku Tabakovu saticies vasarā, bet tagad, gaidot koncertu Cēsīs, vingrinās slapju muguru, bet ir priecīgs par to. Par šo domu komponiste pasmaida un saka tā:

"Man ir svarīgi, lai darbs būtu cilvēkiem sasniedzams. Īpaši tad, kad vēl tikai sāku komponēt, pilnā sparā vēl valdīja avangarda kults, tomēr es vēlējos, lai gan mūziķi, gan klausītāji uzreiz piekļūst manai mūzikai."

Dobrinka arī neslēpj, ka itin visi iepriekš rakstītie opusi aizvien ir daļa no viņas: "Tie ir kā mani bērni, par kuriem esmu lepna, bet es tos neanalizēju, jo analizēšana ir citu darbs. Bet tas aizvien ir aizraujošs ceļojums – kur mani opusi var aizvest."

Komponiste savos darbos aizvien runājusi par cilvēka attiecībām ar dabu, un dabas klātbūtne jo īpaši izjūtama skaņdarbā "Koku pacietība" (Patience of Trees). "Šo darbu sarakstīju pandēmijas laikā, kad daba mums bija tik ļoti vitāli nepieciešama.

Rakstot šo skaņdarbu, pa savas istabas logu vēroju augam ozolu: aizdomājos, ka tas stāv simtiem gadu, bet nekustas. Un tas notika arī ar mums pandēmijas laikā, kad bijām spiesti palikt savās vietās, taču vienlaikus turpinājām augt.

Ja vēlamies domāt vēl filozofiskāk par šo pacietības ideju, tad – jā, pat būdami uz vietas, mēs turpinām attīstīties. Tā ir pacietības esence," prāto komponiste, kuras mītnes vieta aizvien ir Londona: "Londona ir ļoti zaļa pilsēta, un tajā var atrast parkus un labu sajūtu, ka arī šeit var tuvu piekļūt dabai."

Opuss "Koku pacietība" tapis īpaši vijolniekam Hugo Tičati: "Abi bijām rezidējošie mākslinieki un šis skaņdarbs pirmatskaņojumu piedzīvoja pirms četriem gadiem Mančesterā. Tas bija ļoti iespaidīgs iestudējums! Tas vēl bija 2021. gads, bija nepieciešams ievērot distanci, bet festivāla rīkotāji bija parūpējušies, lai tas būtu ļoti radoši... Visa programma izskanēja bez aplausiem, bet tagad Cēsīs gan šis skaņdarbs sagaidīs aplausus un atradīs atkal jaunus klausītājus. Opuss rakstīts vijolei, orķestrim un sitaminstrumentiem: tas ir teju kā dubultkoncerts, jo, lai arī vijole ir solo lomā, arī perkusionistam te ir, ko darīt!"

Otrs Dobrinkas Tabakovas skaņdarbs, kas tiks atskaņots Cēsīs, ir skaņdarbs Together Remember to Dance. Tas tapis laikā, kad notika balsošana par "Brexit" Londonā. "Biju ļoti dusmīga par šo balsojumu," neslēpj komponiste un atklāj, ka darbs vēsta par to, kā cilvēki dzīvo pilsētā viens otram cieši klāt, rīvējas, un tad vajag atrast to īsto ceļu uz patiesību. Bet noslēgumā skan optimistiska deja, līdzīga tautas melodijai. Dejas klātbūtni Dobrinka uzlūko kā metaforu: "Lai mēs sadzīvotu, vajag atrast vienu ritmu, kopīgu dejas soli, lai varam turpināt kopā eksistēt, kopā būt. Līdz ar to deja šeit domāta gan tiešā, gan metaforiskā nozīmē."

Uz "Klasikas" studiju Dobrinka Tabakova nav nākusi tukšām rokām, bet gan ieradusies ar skaistu dāvanu – savu pavisam jauno albumu, kas ir jau otrais, kas klajā nācis mūzikas izdevniecības ECM paspārnē. "Saules triptihs" – tāds ir kopīgais šī albuma nosaukums, un triptiha otro daļu ieskaņojuši seni Dobrinkas Tabakovas sadarbības partneri: Maksims Risanovs un arī Kristīne Blaumane, kura piedalījās arī "Saules triptiha" pirmā albuma tapšanā.

Koncerts čellam un stīgām, kas iekļauts šajā albumā, Dobrinkai ir īpaši nozīmīgs: "Kristīne bija aicināta izvēlēties, vai vēlas spēlēt Haidnu vai kaut ko jaunu. Viņa izvēlējās kaut ko jaunu un aicināja mani uzrakstīt jaunu skaņdarbu, tāpēc Koncerts ir kā apliecinājums skaistai draudzībai!"

Vaicāta, kādu vēstījumu vēlas nodot klausītājiem, kuri dosies uz koncertu Cēsīs, komponiste uzsver: "Tā noteikti ir pozitīva sajūta, gaisma. Mēs dzīvojam pietiekami tumšos un sarežģītos laikos, lai vēl to paspilgtinātu ar mūziku. Mūzikai ir jānes gaisma un gaiša sajūta!"