Ar karstiem iespaidiem "PārMijās" viesojas Maruta Rubeze pēc atgriešanās no Igaunijas, kur 6. maijā festivāla "Pasaules mūzikas dienas" ietvaros Tartu Sv. Jāņa baznīcā koncertu sniedza Latvijas Radio koris diriģenta Kaspara Ādamsona vadībā.

Tā kā "Klasika" bija klāt arī vienā no pašiem pirmajiem šī festivāla notikumiem 3. maija vakarā tiešraidē no koncertzāles Estonia Igaunijas Nacionālā simfoniskā orķestra un diriģenta Olari Eltsa sniegtajā koncertā, kura starpbrīdī notika arī sazināšanās ar komponisti un producenti Annu Veismani, arī šī reportāža tika ievadīta ar nelielu telefonsarunas fragmentu, atgādinot par ISCM rīkotā festivāla vēsturi un šībrīža statistiku: ISCM - Starptautiskā laikmetīgās mūzikas biedrība dibināta 1922. gadā Zalcburgā ar mērķi apzināt jaunākās tendences akadēmiskajā mūzikā, un Latvija par šīs biedrības dalībvalsti tikusi apstiprināta 2004. gadā, 2007. gadā arī pirmoreiz latviešu jaunajai mūzikai nonākot festivāla koncertos.

Šoreiz no 2. līdz 10. maijam festivāls līdz ar Igaunijas mūzikas dienām, kam šogad jau 40. gadskārta, pirmoreiz notiek Igaunijā, un

festivāla mākslinieciskais direktors komponists Merts Matiss Lills pauž gandarījumu, ka izdevies festivāla norisē iekļaut arī Latvijas Radio kora uzstāšanos, raksturojot mūsu kolektīvu kā patiesi elitāru un "vislabāko no labākajiem".

Priecājoties par abu kaimiņvalstu muzikālajām saitēm, tiek slavēts arī mūsu diriģents Kaspars Putniņš Igaunijas Filharmonijas kamerkora mākslinieciskā vadītāja postenī, kas krietni vien rosinājis igauņu komponistu jaunradi.

6. maija koncertā Latvijas Radio kora un diriģenta Kaspara Ādamsona pārziņā bija piecu komponistu daiļradē balstīta programma ar kopīgo nosaukumu Horizon (Horizonts), aizgūstot to no Austrālijas komponistes Rozalindas Peidžas skaņdarba, ko savukārt iedvesmojusi gleznotāja Imanta Tillera māksla un personība (abi bija klātesoši koncertā). Programmu ievadīja Alfrēda Momotenko-Levitska "Ciešanu laiks" - šī komponista vārdu mēs pirmoreiz iepazinām vienā no nesenajiem Latvijas Radio kora koncertiem Rīgā, no aizrobežu autoriem vēl tika pārstāvēts serbu komponists Jugs Markovičs, kuram sadarbība ar Latvijas Radio kori aizsākusies vēl Tenso meistarklašu ietvaros, bet noslēgumā koris vainagoja programmu ar Mārtiņa Viļuma (Latvija/Lietuva) arhaisku noskaņu un virstoņu dziedājumu tehnikas piesātināto 2010. gada opusu "Par piekto pirmdzimtā buļļa kauju".

Vienīgā pirmatskaņojuma godā bija Andra Dzenīša jaundarbs Aerodynamics (dzeja - Rick Bursky, ASV).

It kā nejaušā šīs visnotaļ romantiskās un noskaņā melanholiskās dzejas uzgājuma internetā rezultāts (sazinoties arī ar autoru un dāvanā saņemot pat vairākus dzejas krājumus "turpmākai iedvesmai") ir radīta gaisa un gaismas, harmonisku saskaņu un tembrālu krāsu bagāta skaņu pasaule, kas domājams vēl krāsaināk un pilnīgāk atklāsies turpmāk, piemērotākā akustiskā, šoreiz tās izpētei bijajānotiek ļoti īsā laikā un spraigos apstākļos, kam, protams, palīdzēja arī Latvijas Radio kora milzīgā pieredze un jau iepriekš ieguldītais darbs. To augstu novērtēja klausītāji, - pārsvarā profesionālie festivāla "Pasaules mūzikas dienas" delegāti no tuvākām un tālākām valstīm, un arī šo reportāžu, kurā dzirdamas arī nelielas sarunas ar komponistiem A. Dzenīti, J. Markoviču un M. Viļumu, Maruta Rubeze noslēdz, uzrunājot pārstāvi no tālās Taivanas.

Šajā pārraidē izmantoti ar neprofesionālu aparatūru veikti ieskaņojumi, gaidīsim koncerta ierakstu kādā no Eiroradio sūtījumiem, bet šobrīd noklausīties Latvijas Radio kora un diriģenta K. Ādamsona koncertu piedāvā arī Igaunijas Radio: https://klassikaraadio.err.ee/935908/tana-kontserdisaalis-world-music-days-silmapiir