"Tādu veiksmes un laimes pagriezienu [manā dzīvē] bijis ļoti daudz, bet domāju, ka tādi ir visu to cilvēku dzīvē, kuri savu profesiju, savu darbu iemīl," ir pārliecināta čelliste, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas profesore emeritus Stīgu instrumentu katedrā Agne Sprūdža, kurai 11. maijā apritēja skaista un apaļa dzīves jubileja.
"Bet par šo sava darba iemīlēšanu nupat feisbukā atradu tulkotājas Silvijas Brices brīnišķīgu atziņu. Viņa to bija ielikusi, es to izlasīju un domāju: ak, Dievs! Precīzāk vairs nevar pateikt! Ka
iemīlēt savu darbu ir ļoti bīstami, jo tu kļūsti atkarīgs – atkarīgs no darba procesa, atkarīgs no cilvēkiem, kas ir ap tevi, un, ja tu esi kļuvis atkarīgs, tad tu esi kļuvusi ļoti viegli ievainojams...
Jebkurš cilvēks ar jebkuru savu rīcību var tevi ļoti ievainot. Jo visiem ir mazlietiņ skaudība, ka kādam cilvēkam ir tāda mīlestība..."
Agne Sprūdža (Stepiņa) čella spēli mācījusies Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā profesora Māra Villeruša čella klasē. Studijas turpinājusi Maskavā pie profesora Ļeva Jevgrafova un stīgu kvartetā pie profesora Valentīna Berlinska. Ir vairāku konkursu laureāte.
Rīgas stīgu kvarteta sastāvā pēc uzvaras konkursā "Prāgas pavasaris" koncertējusi daudzās pasaules valstīs: ASV, Kanādā, gandrīz visās Eiropas valstīs, piealoties arī vairākos nozīmīgos mūzikas festivālos (ASV Konektikutas kvartetu sastāvā, vairākos festivālos Vācijā un Somijā). Veikti klasiskās un 20. gadsimta mūzikas ieraksti Vācijas un Latvijas Radio, arī vairāki CD ieraksti. Svarīgākie no tiem: Pētera Vaska Otrā un Trešā stīgu kvarteta ieraksti zviedru ierakstu firmā "Caprise", vācu komponista D. Erdmana 5 skices stīgu kvartetam un vairāku latviešu komponistu kvarteti latviešu stīgu kvartetu antoloģijā.
"Es tagad vispār mīlu klausīties kvartetu konkursus, jo man brīžam zūd ticība, ka šobrīd cilvēki var ilgi sastrādāties kopā, lai savu spēli izkoptu pietiekoši labā līmenī un lai iemācītos patiešām sarežģītus stīgu kvartetus," uzskata Agne Sprūdža. "Tur ir ļoti daudz profesionālu lietu, kur jāsaslīpējas ir četratā. Ja ir uzdevumi kvartetam, tad, protams, nav grūti to izdarīt. Bet ir vajadzīgi uzdevumi – lieli; tādi, kuru dēļ ir vērts tās stundas kopā pavadīt. Mūsu kvartets tāpēc kādreiz meklēja tos lielos uzdevumus - tāpēc jau mēs arī gatavojām programmas konkursiem, lai mums būtu mērķis, uz ko tiekties.
Vispār kvartets ir brīnišķīgs ansamblis, jo var ievietoties vienā mašīnā, viegli ceļot, viegli ir sadalīt uzdevumus: viens pērk biļetes, viens raksta štrihus, viens taisa ēst. (Smejas.)
Man arī vienmēr ir patikusi tāda maza sabiedrība, un man liekas, ka maniem kolēģiem Rīgas stīgu kvartetā arī, jo mēs bijām ļoti motivēti tajā laikā kaut ko sasniegt," teic jubilāre, kura savulaik uzstājusies arī ar solo programmām, atskaņojot visas Ludviga van Bēthovena sonātes un variācijas, Johana Sebastiāna Baha svītas čellam solo. Kopā ar brāli Ati Stepiņu (1958-2013) avulaik bieži koncertējusi Rīgas Domā, vairākkārt muzicējusi ar simfoniskajiem orķestriem. No interesantākajiem atskaņojumiem atzīmējami Arnolda Šēnberga Koncerts kvartetam un simfoniskajam orķestrim Rīgas stīgu kvarteta sastāvā un Ludviga van Bēthovena Trīskāršais koncerts kopā ar vijolnieku Uldi Viesturu Sprūdžu un pianistu Staņislavu Igoļinski.
Kopš 1989. gada Agne Sprūdža ir Latvijas Mūzikas akadēmijas stīgu instrumentu nodaļas Stīgu kvarteta klases mācībspēks, šobrīd – profesore emeritus.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X