Jau šovakar, 2. decembrī, pulksten 18 "Klasikas" mājaslapā un Latvijas Sabiedrisko mediju portālā lsm.lv skanēs nudien unikāls koncerts: pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos Maestro Raimonda Paula jaunā džeza svīta "Acumirkļi"!
Pie Latvijas Radio bigbenda diriģenta pults stāsies tā vadītājs, saksofonists Kārlis Vanags, bet pie klavierēm sēdīsies pats autors – pianists un komponists Raimonds Pauls, kuram jau pavisam drīz – 2025. gada 12. janvārī – svinēsim 89. dzimšanas dienu.
Dažas stundas pirms koncerta tiekamies ar šī koncerta un "Klasikas" ierakstu producenti Annu Veismani un bigbenda izpilddirektoru, saksofonistu, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas pasniedzēju Dāvi Jurku.
Anete Ašmane-Vilsone: Šovakar būs gan pirmatskaņojumi, gan iepriekš tapusi mūzika, un, lai uzzinātu vairāk, kas tad šovakar ir gaidāms, prieks studijā sasveicināties ar mūsu kolēģi Annu Veismani un Latvijas Radio bigbenda izpilddirektoru Dāvi Jurku. Dāvi, sāksim varbūt ar to, ka bigbends pavisam nesen vēl bija daudz siltākās zemēs.
Dāvis Jurka: Mums bija tas prieks nedaudz sasildīt sevi un citus. Bijām Omānā kopā ar Entonija Stronga kvartetu, kas beigās gan izrādījās trio, jo bundzinieks bija saslimis, un mēs atgādājām šurp arī mūsu cīņu biedru Arti Orubu, un nospēlējām divus tiešām jaukus, izpārdotus koncertus Omānas operā, un esam priecīgi un veiksmīgi atgriezušies.
Kā tur uzņem džezu?
Dāvis Jurka: Tā viņiem ir tāda ekskluzīva lieta – viņiem džeza koncerti operā notiek regulāri – reizi gadā.
Jums bija ļoti ekskluzīva iespēja viņiem to parādīt.
Dāvis Jurka: Jā, sajutāmies īpaši. Tiešām prieks, jo nebijām tur bijuši, un man tiešām prieks redzēt, cik organizēti lietas tur notiek, kāda tur ir kārtība; mūs sagaidīja internacionāla komanda, un uzņemšana tiešām bija visaugstākajā līmenī. Ļoti pozitīvi iespaidi.
Un tas jau laikam arī apliecina, ka jums ar Entoniju Strongu ir izveidojusies stipra draudzība, jo viņš uzstājies kopā ar jums Latvijā un tagad uzaicinājis arī jūs.
Dāvis Jurka: Nākamajā gadā mums ir ieplānoti vairāki notikumi – kopā ar Entoniju dosimies uz Budapeštu, viņš būs arī pie mums gan Dzintaru koncertzālē, gan SWH džeza klubā, un brauksim arī uz Šauļu bigbendu festivālu. Mēs kaut kā labi laikam viens otru esam sajutuši: viņam ir ērti ar mums, mums ir ērti ar viņu.
Un noteikti labi un ērti jūtaties kopā ar maestro Raimondu Paulu.
Dāvis Jurka: Kur nu bez tā... Katrs koncerts ar Maestro ir liels notikums. Visu cieņu Meistaram, kurš savos gados joprojām ir lieliskā formā un mums tiešām ir prieks, ka viņš ir uzrakstījis atkal kaut ko jaunu un mēs to varēsim šodien jums visiem to nospēlēt.
Anna, kā šis koncerts veidojās? Zinu, ka tiešraides koncertus pirmajā studijā tu plāno pusgadu un pat gadu uz priekšu. Šis bija kaut kas spontānāks.
Anna Veismane: Diezgan spontāns… Koncerta organizēšana sākās septembrī, kad ar Dāvi satikāmies Radio gaiteņos un Dāvis pačukstēja, ka Maestro uzrakstījis jaunas džeza tēmas, un vai mēs kaut ko šajā gadījumā nevarētu ieplānot. Protams, ka varējām! Jo tas tiešām ir kas unikāls, un mums jābūt arī elastīgiem, lai gan plānojam ļoti laicīgi uz priekšu, n arī bigbendam šis ir ļoti, ļoti saspringts laiks, kad koncerti ir viens pēc otra. Bet ir arī skaidrs, ka šis būs Brīnums – šovakar pulksten sešos mūsu studijā, kas jau šobrīd līdz pusei aizņemta gan ar bigbenda lietām, gan videotehniku, gan gaismām, jo šo koncertu varēsim vērot arī videotiešraidē. Protams, centrālais notikums būs Maestro svīta "Acumirkļi" ar pašu Maestro pie klavierēm, bet arī programmas, kas tai apkārt apaudzēta, ir ļoti skaista un intriģējoša. (..)
Kādas sajūtas un noskaņas rada "Acumirkļi"?
Dāvis Jurka: Uzmundrinošas. Tam visam cauri jūtams Meistara rokraksts. To burvīgi bigbendam aranžējis Kārlis Vanags. Meistars mūs pavasarī bija uzaicinājis ciemos - teica, ka viņam esot kaut kas jauns, un vai Kārlis negribot to aranžēt. Tā nu tie skaņdarbi arī tapa. Domāju, ka būs visām gaumēm. Pat neprotu vārdos raksturot. Tas vienkārši ir jādzird!
Zinām, ka ar džezu Raimonds Pauls vairāk bijis saistīts sešdesmitajos gados – ar savu trio. Vai arī jaunajā svītā jūtama šī atblāzma?
Dāvis Jurka: Tur noteikti ir atblāzmas no sešdesmitajiem gadiem! Meistars to visu ir uzsūcis, un tas atspoguļojas arī viņa rokrakstā.
Anna Veismane: Jā, arī es teiktu, ka tas noteikti atbalsojas, jo es arī dzirdēju, kā Maestro spēlēja šīs tēmas. Ja vairāk esam pieraduši pie viņa melodisma, šeit vairāk ir ritms, harmonija. Kārlis Vanags [savās aranžijās] akcentējis tieši tādu lakonismu arī orķestra partitūrā – nekā lieka! Ir ļoti klasiskas, tīras formas, un tas tik tiešām man vismaz atgādināja 60. beigu estētiku, kurā ir tas ritma draivs, izteikts grūvs. Gatavojoties šim koncertam, izlasīju Jāņa Petera 1982. gadā rakstīto grāmatu par Maestro, kuru, starp citu, arī pats Maestro atzīst kā vienu no labākajām: tajā ir ļoti skaista valoda un brīnišķīgi fakti, sakārtoti mākslinieciskā veidā. Un šajā grāmatā arī Jānis Peters raksta, ka tomēr džezs ir tas sākuma punkts visam, ko Maestro pēc tam dara; tas ir kā pamats arī estrādes mūzikai. To dzirdēsim arī viņa mūzikā kinofilmai "Depresija", kas būs koncerta izskaņā. Kas ļoti garšīgs! Ļoti spilgti raksturi un tomēr varam sajust agrīno Paulu.
Vairāk - ierakstā.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X