"Klasikā" saruna ar diriģentu Pēteri Vaickovski par trim koncertprogrammām trīs dažādos Rīgas dievnamos decembrī.

5. decembrī plkst. 18.00 Rīgas Jaunajā Sv. Ģertrūdes baznīcā skanēs "Otrās adventes koncerts", kurā piedalīsies Sonora Vaice (soprāns), baroka instrumentālais ansamblis (vijolnieki Raimonds Melderis, Agnese Kanniņa, Zane Grosa un Agate Pooka, altiste Zane Dziesma, čellists Ainārs Paukšēns un kontrabasists Jurģis Klotiņš. Mākslinieciskais vadītājs - Pēteris Vaickovskis, kurš spēlēs arī klavesīnu. Programmā: Arkandželo Korelli (Arcangelo Corelli, 1653–1713) Concerto grosso un Georga Frīdriha Hendeļa (Georg Friedrich Händel, 1685–1759) operu ārijas.

12. decembrī plkst. 16.00 Rīgas Svētā Pētera baznīcā skanēs koncerts "Adventes laika dziedājumi". Tajā piedalīsies Latvijas Radio kora grupa un diriģents Pēteris Vaickovskis. Programmā: Tomasa Talisa (Thomas Tallis, 1505–1585), Fransisa Pulenka (Francis Poulenc, 1899–1963), Henrika Mikolaja Gurecka (Henryk Mikołaj Górecki, 1933–2010) un Džona Tavenera (John Tavener, 1944–2013) motetes.

19. decembrī plkst. 18.00 Rīgas Sv. Jāņa baznīcā Starptautiskā Baha kamermūzikas festivāla ietvaros notiks koncerts "Johans Sebastiāns un citi Bahi". Tajā piedalīsies Latvijas Radio kora solisti: soprāni Iveta Apine un Agate Burkina, alti Dace Strautmane un Inga Žilinska, tenori Kārlis Rūtentāls un Normunds Ķirsis, basi Gundars Dziļums un Jānis Kokins; Ainārs Paukšēns (čells), Jānis Pelše (pozitīvs). Diriģents Pēteris Vaickovskis. Programmā: Johana Mihaēla Baha (Johann Michael Bach, 1648–1694) un Johana Kristofa Baha (Johann Christoph Bach, 1642–1703) un Johana Sebastiāna Baha (Johann Sebastian Bach, 1685–1750) motetes.

***

Inta Pīrāga: Jūsu gadījumā uzreiz laikam ir skaidrs, ka Ziemassvētki ir ne tikai gaidīšanas, bet arī rūpīgas gatavošanās laiks, izvēloties mūziķus, ar kuriem kopīgi šo ceļu uz svētkiem iet un izvēloties arī trīs dažādus stāstus, kurus izstāstīt. Vai tie ceļi jums pašam ir nupat kā tikko atklāti jeb ir gaidījuši īsto brīdi?

Pēteris Vaickovskis: Principā gan - gan. Ir bijusi iespēja jau gatavoties un sagatavot programmas, bet tad nāca neparedzētie apstākļi un koncerts tika pārcelts. Piemēram, Baha festivāla programma jau ir pārcelta par vienu sezonu. Toreiz jau mēs sākām strādāt un gatavot skaņdarbus un repertuāru. Bet ir arī programmas, kas ir tieši šiem svētkiem gatavotas.

Kur jūs pats smeļaties idejas? Vai jums arī mājās ir pamatīga bibliotēka?

Jā, tā tas ir. Man bijusi iespēja mācīties Holandē, un tas bija laiks, kad investēju resursus jaunās partitūrās, nošu materiālā un ierakstos. Šobrīd ieraksti pieejami lielās vietnēs, kur tie nav jāpērk, un tas tagad ir vieglāk. Bet notis gan - tā vēl arvien ir liela ir aktualitāte: iegūt labus izdevumus - tas nav tik vienkārši un autoritatīvas notis, visticamāk, ir jāiegādājas. Bet pēc tam ir prieks strādāt no labām notīm.

Te laikam attaisnojas tas teiciens,ka labāk ir pašam izmēģināt, nekā simtreiz dzirdēt.

Jā, taisnība. Var daudz teorētiski lasīt un klausīties brīnišķīgu mūziku, bet tad, kad ir mēģinājumu process un vai nu tā ir dziedāšana, spēlēšana vai vadīšana kā diriģentam ar savām rokām - tad tas ir pavisam cits stāsts, cita iedziļināšanās, cita atbildība - veidot muzikālās interpretācijas vedumu. Tas ir ļoti interesanti un patīkami, jo tie mūziķi, ar kuriem man ir tas gods kopā strādāt, ir ļoti zinoši. Un darba stils, kad abpusēji tiek veidoti priekšnesums, kāds man patīk: tas ir ļoti bagātinoši un patīkami.

Vairāk - ierakstā.