Otrdienas "Pārmijās" tiekamies ar vijolnieku Juriju Savkinu un pianisti Hertu Hansenu, lai runātu par abu kopīgi sagatavoto programmu "Kreicera sonāte", kas 2. oktobrī pulksten 18.30 izskanēs Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskolas Melngaiļa koncertzālē, bet 6. oktobrī plkst. 17.00 – Rīgas Vēstures un kuģniecības muzeja Kolonnu zālē.
Koncerta nosaukums iecerēts kā savdabīgs uzsvars uz Ludviga van Bēthovena 9. sonātes "Kreicera" atskaņojumu, var teikt, pat spilgtāko un vērienīgāko skaņdarbu no komponista sacerētajām sonātēm vijolei un klavierēm. Skaņdarba dinamiskums kopā ar savā veidā sāncensības elementiem starp vijoles un klavieru partijām rada īpašu kolorītu un reljefa spilgtumu sonātes skanējumā.
No sākuma Bēthovens veltīja šo opusu jaunam vijolniekam-mulātam Džoržam Bridžtaueram, kurš bija melnādaina izceļotāja no Barbadosa salas dēls un kurš bija sonātes pirmais atskaņotājs 1803. gada 24. maijā. Sonātei pat bija komisks veltījums: "Mulātu sonāte, komponēta mulātam Bridžtaueram, lielajam ākstam un mulātu komponistam". Bet toties pirms publicēšanas komponists atkārtoti veltīja sonāti tā laika pasaules slavenībai vijolniekam Rodolfam Kreiceram, kurš šo sacerējumu nereizi pat nav nospēlējis.
Savukārt koncerta sākumā tiks atskaņota viens no skaistākajem Volfganga Amadeja Mocarta skaņdarbiem sonāte mi minorā KV 304. Šis skaņdarbs sevī slēpj īpašu smalkumu, dabiskumu, sapņainu lirismu un, visticamāk, ir īpaši iemīļotākā Mocarta sonāte gan mūziķu, gan mūzikas cienītāju vidū. Tiek uzskatīts, ka šo vijoļsonātivar izpildīt duetā gan ar klavierēm, gan ar klavesīnu.
Кoncerta noslēgumā skanēs trīs Johannesa Brāmsa "Ungāru dejas". Faktiski komponists rakstījis dejas klavierēm četrrocīgi, taču, pateicoties tādiem diženiem vijolniekiem kā Jozefs Joahims un Fricis Kreislers, šos skaņdarbus bieži vien var dzirdēt vijoles un klavieru dueta izpildījumā, kas rada papildus tādu ungāru stila šarmu dejas skanējumam.
Vijolnieks Jurijs Savkins ir liepājnieks un Liepāja sauc atpakaļ... Sarunas gaitā atceramies jaunības gadus Liepājā, leģendāros viesus, kas koncertējuši Liepājas Mūzikas vidusskolas koncerzālē, runājam par māksliniecisko terorismu, ko vīnieši pēc pirmatskaņojuma atzīmēja Bēthovena "Kreicera sonātē", pieskaramies sonātes nosaukuma izcelsmei un pirmatskaņotājam.
Pieminam divus vijolniekus, kuriem jāteic paldies, ka Johannesa Brāmsa Ungāru dejas šodien varam dzirdēt pārlikumā arī vijolei un klavierēm, kā arī pievēršamies Volfganga Amadeja Mocarta vienīgajai minorā komponētajai vijolsonātei, kuru apvij ne mazums nostāstu.
Sarunas izskaņā vēl pāris vārdu par kopspēli ar Hertu Hansenu: abu sadarbībā bijis 20 gadu ilgs pārtraukums. Jurija Savkina skatuves partneris kamermūzikā iepriekš bija Mārtiņš Zilberts. Viņa spēle šobrīd skan debesu koncertzālē...
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X