ARMONIA ETERNA – šāds nosaukums, kas sevī ietver domu par mūžīgu harmoniju, dots jaunai čellistes Irinas Viļegžaņinas un pianistes Ļubovas Gromoglasovas (Itālija) koncertprogrammai, kurā skanēs Eiropas kamermūzikas šedevri – Baha, Šūberta un Brāmsa sonātes. Duets, kurā apvienojušās studiju laikā satikušās mūziķes, izveidojās pavisam nesen, taču tas jau paspējis piedalīties vairākos Itālijas festivālos, tostarp jubilejas 50. “Valle d’Itria” festivālā. 

"Klasikas" studijā tikāmies ar čellisti Irinu Viļegžaņinu, skolotāju gan Juglas, gan Bolderājas mūzikas skolā, kura Latviju par savām mājām sauc jau 11 gadus. Interesējamies, kas Irinai savulaik palīdzēja iejusties un iekļauties Latvijas koncertdzīvē, tāpat sarunā pieskaramies sapņiem, kuri pa šo laiku ir realizējušies. Par senu sapni viņa sauc arī kamermūzikas programmu, kas skanēs Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja Kolonnu zālē 9. februārī. "Tas bija mans sapnis, un es šo koncertu ļoti gaidu un tam gatavojos. Man ir ļoti liels prieks spēlēt, un es ceru, ka mums svētdien viss izdosies!" 

*

Atšķirībā no daudziem sava laika mūziķiem Bahu nekad nav saistījusi ārišķīgo elementu izmantošana mūzikā – visa mūža garumā viņš centās piešķirt savām muzikālajām idejām maksimālu dziļumu un sarežģītību. Tieši tāpēc sonātēs violai da gamba un klavesīnam Bahs turpināja izpētīt kontrapunkta, ritma un harmonijas neizsmeļamās iespējas. Koncertā skanēs sonāte sol minorā BWV 1029 čella un klavieru versijā.

Šūberta sonāte rakstīta tagad jau aizmirstajam instrumentam arpedžione, šīs sonātes interpretācija prasa izpildītāja spēju izcelt stilu, kas apvieno romantisku liriku un poētismu ar dejas vieglumu un dzīvesprieku. Šīs iezīmes organiski saistītas ar Vīnes sadzīves mūziku – dziesmām un dejām.

Brāmsa čella sonātes pamatoti tiek uzskatītas par vieniem no labākajiem šī žanra darbiem. Koncertā skanēs otrā sonāte (op. 99, Fa mažorā), kurā romantiska kaisle, tematiskā poētika, satraukts nemiers un dramatisms veido izcilu māksliniecisku vērtību.