16.⁠ ⁠decembrī kinoteātrī Splendid Palace vijolnieks Roberts Balanas piedāvās jaunu koncertprogrammu, kurā skanēs viņa veidotas klasiskās un popmūzikas darbu pārveides.

Inta Pīrāga aicināja Robertu teikt ceļavārdus programmai, kas izraisīja vēlēšanos paplašināt aranžijas, iesaistot citus stīdziniekus, atklāt, pēc kādiem principiem izvēlas populārās dziesmas, un pastāstīt par meistarklasēm, kuras notiks Ola Foundation 20. un 21. decembrī. Noslēgumā - par Balanas ģimenes tradīcijām Ziemassvētkos. 

Roberts Balanas: Koncertā būs ļoti daudzpusīga programma - nedaudz klasiskā mūzika, minimālistu mūzika, arī populārā mūzika, protams, kā jau man ierasts, aranžijas. Šoreiz viss būs ar stīgu ansambli, solo vijolei būs arī ar pianistu.

Nosaukumus programmām parasti nedodu, es vēlos, lai publika man uzticas. Kad atnāks un redzēs, es ceru, ka patiks, un tad jau atkal redzēsimies nākotnē, un atkal programmā bez nosaukuma. 

Ar populārās mūzikas transkripcijām, parafrāzēm jeb pārnesēm jau nodarbojaties diezgan ilgu laiku, bet viss sākās ar solo vijoli. Kad radās tā nepieciešamība un kāpēc radās nepieciešamība sastāvu paplašināt?

Protams, arī ar māsām ir kopā spēlētas aranžijas gan bērnībā, gan nesenāk - klasiskā mūzika, dažreiz kāda populārā dziesma tika aranžēta. Aranžijas ansambļiem esmu rakstījis, arī orķestrim. Šoreiz ideja par koncertu un tieši stīgu ansambli radās, kad oktobrī Karaliskā Velsas Mūzikas akadēmija mani uzaicināja strādāt un spēlēt ar viņu stīgu instrumentu katedras studentiem, kā meistarklases, un beigās lielu koncertu. Viņi vaicāja, ko interesantu varētu iekļaut programmā. Es teicu: “Ziniet, pagājuši 50 gadi, kopš tika uzrakstīta “Bohemian Rhapsody””, leģendārā “Queen” dziesma. Protams, bija liels uzdevums to pārlikt stīgām ne tikai tāpēc, ka skaņdarbs ir tik iespaidīgs, bet arī, jo to cilvēki aranžējuši jau simtiem reižu - orķestrim, stīgām, pūtējiem - visiem, kam varu iedomāties. Tas bija ļoti interesants un grūts process, bet beigās nonācu pie versijas, kas man pat ļoti patika, un tas arī ļoti respektē oriģinālu. Mēs to ierakstījām “BBC Radio” un kopā ar vēl dažiem citiem skaņdarbiem atskaņojām koncertā. Tad domāju, ka šo vajag arī atvest mājās.

Tā kā man nākamgad būs tūre gan solo, gan ar orķestri, sapratu, ka varētu šajā koncertā apvienot kaut ko, kas ir īpašs Latvijai, kaut ko īpašu Ziemassvētkiem un arī iekļaut daļu no tās programmas, ko spēlēšu nākamgad, kas vairāk ir elektriskās vijoles skaņdarbi un vēl tie modernākie, tajā skaitā klasiskie minimālistiskie skaņdarbi.

Būs Pēteris Vasks, Arvo Perts un Stīvs Raihs. 

Velsas jaunieši laikam šoreiz uz Rīgu nedosies, būs Latvijas mūziķi. Kā Jūs viņus izraudzījāties un vai kaut kādā mērā darbošanās meistarklasēs ir mudinājusi meklēt jaunus talantus?

Tā kā es pats kādreiz mācījos Latvijā, protams, ir palikuši kontakti ar daudziem lieliskiem mūziķiem. Šeit tie nebūs meistarklašu dalībnieki, bet nākotnē es noteikti to apsvēršu. Mums būs ļoti superīgi stīdzinieki no Latvijas - Indulis Cintiņš un Ivars Brīnums pie vijoles pultīm. No Londonas speciāli ielidos Īans Andersons, kas ir super altists, viņš arī veido milzīgas aranžijas, veselus albumus gan savai grupai, kas ir stīgu kvintets ar perkusijām, gan lielajiem Londonas orķestriem - BBC, LSO, “London Temporary Orchestra”. Arī mums viņš ir sagādājis pāris jaunu aranžiju. Čellu spēlēs Dārta Trasune, kontrabasu - Oskars Bokanovs. Vēl kā īpašais viesis koncertā būs Harijs Beikers, lielisks džeza pianists no Londonas. Viņš arī ir talantīgs aranžētājs, tā kā šajā koncertā man būs liela konkurence ar aranžijām (smejas), jo šīs zvaigznes arī aranžēs ļoti skaistus skaņdarbus.