7. novembrī saksofonists Arvīds Kazlausks Spānijā atskaņoja Viļņa Šmīdberga Koncertu saksofonam, bet 29. novembrī "Sinfonietta Rīga" pirmatskaņos komponista Džekina Pusona (Jachin Pousson) jaundarbu "Tropos".

30. novembrī saksofonu kvarteta "Atomos" sastāvā Kazlausks kopā ar dzejnieci Ingu Gaili piedalīsies programmā "Vakara stāsti", kurā arī skanēs viens Pusona jaundarbs, savukārt 7. decembrī viņi abi kopā – Kazlausks un Pusons – Ģertrūdes ielas teātrī oficiāli ieskandinās apvienības "Endless Roar" plati "Rush Hush".

Spānijai piedāvā Šmīdbergu

Viļņa Šmīdberga Koncertu saksofonam un pūtēju orķestrim saksofonists Arvīds Kazlausks atskaņojis kopā ar Seviļas pilsētas pūtēju orķestri. Pie diriģenta pults stājās jau daudzus gadus Jaunzēlandē dzīvojošais horvātu viesdiriģents Antuns Poļaņičs. "Spānijā nokļuvu gan nejauši, gan likumsakarīgi – pirms gada biju uzaicināts piedalīties Polijā rīkotā starptautiskā konkursa žūrijā, kur pie reizes piedāvāju nospēlēt arī solokoncertu,” stāsta Arvīds Kazlausks, kurš koncertu sniedzis ar vietējo ērģelnieku. "Uz koncertu atnāca visa konkursa žūrija, kuras sastāvā bez manis bija arī spāņu diriģents Francisko Havjers Gutjeress Huans. Viņam patika, kā es spēlēju, mums izveidojās draudzīgas attiecības, un jau drīz pēc tam viņš sāka runāt par ideju, ka varētu uzaicināt mani spēlēt solo kopā ar savu Seviļjas pūtēju orķestri, kas ir vissenākais nemilitārais pūtēju orķestris pasaulē, kas ne uz brīdi nav pārtraucis savu darbību. Sākumā likās – tās arī paliks tikai sarunas, bet viņš bija pavisam nopietns un beigās atradām datumu."

Spānijas publikai piedāvāt Šmīdberga mūziku bijusi Kazlauska iniciatīva. "Domāju – ja braucu no tādas tālienes, gan pašam būtu lielāks izaicinājums, gan arī klausītājiem noteikti būtu interesanti dzirdēt kaut ko tādu, ko viņi noteikti nav dzirdējuši dzīvajā izpildījumā.

Prezentēt latviešu mūziku man likās loģiski un interesanti. Pēc koncerta diriģents atzinās, ka no sākuma viņš neesot bijis sajūsmā par šo ideju, taču beigās viņš man bija pateicīgs un priecīgs – tas viņam bijis stimuls un sava veida treniņš, lai uzturētu labu formu," pasmaida saksofonists, kurš šo koncertu vēl Latvijā nav atskaņojis.

Liepājnieki dzirdēs to, ko vēl nav dzirdējuši citi

Savukārt 30. novembrī cikla "Iededz gaismu" ietvaros Liepājā gaidāms saksofonu kvarteta "Atomos" koncerts, ko krāšņos dzejnieces Ingas Gailes dzeja.

"Ar šo programmu jau esam koncertējuši – viens koncerts jau noticis sadarbībā ar "Latvijas Koncertiem". Inga lasa savu dzeju, bet mēs spēlējam mūziku," atklāj Arvīds Kazlausks un neslēpj, ka programmu kopā likuši diezgan ilgi:

"Tas bija diezgan garš process, kā visu dramaturģiski sakārtot – kura mūzika piestāvētu kurai dzejai. Process nebija viegls, bet ļoti interesants."

Rezultātā izvēlēta Filipa Glāsa, Arvo Perta, Riharda Dubras, Maikla Nīmana, Rasela Petersona un vēl citu komponistu darbi. "Tās nav tikai meditatīvas noskaņas, daudz ir mūzikas, kas seko dzejai un ir pietiekami intensīva. Bija interesanti piemeklēt mūziku, kas palīdzētu dzejai nest tās vēstījumu un radīt vienotu, harmonisku atmosfēru.

Man liels prieks arī par to, ka Inga Gaile speciāli šai programmai pēc mana aicinājuma uzrakstījusi divus dzejoļus – gan Arvo Perta opusam, gan pavisam nesen tapušajam Edgara Mākena jaundarbam.

Skanēs arī Džekina jaunais darbs. Liepājā klausītāji dzirdēs to, ko vēl neviens nav dzirdējis!"

Pēta smadzeņu viļņus

29. novembrī Lielajā ģildē Džekina Pusona jaundarbu "Tropos" pirmatskaņos "Sinfonietta Rīga". Pats autors spēlēs sitaminstrumentus, bet

ar smadzeņu skenera un datoru palīdzību Džekina smadzeņu aktivitāšu viļņi tiks vizualizēti un raidīti kā projekcijas uz ekrāna.

Izrādās – smadzeņu aktivitātes mūzikas radīšanas un spēlēšanas laikā ir arī tēma, ko autors pēta savā topošajā doktora disertācijā.

"Tropus" senajā grieķu valodā nozīmē – pagriezties pret, tiekties. "Ieceres pamatā ir ideja par dzīvu būtņu dabisku tiekšanos. Piemēram, augu tiekšanos pret sauli, tiekšanos pēc dzīvības enerģijas, lai augtu, uzturētu sevi," zina stāstīt Pusons. "Angliski ir tāds vārds "tropism", kas apraksta dzīvo būtņu uzvedību, reakciju uz enerģijas avotu. Augu gadījumā to sauc par fototropismu, kas nozīmē tiekšanos pēc gaismas.

Mūzikā atspoguļoju centienus pēc dzīvības enerģijas. Attiecinot uz cilvēku pasauli, šī tiekšanās nozīmētu mīlestību, likteni, attiecības, mākslas ideālus. Cilvēki pēc šīm vērtībām alkst un tās meklē mūzikā.

Centos šos procesus atspoguļot," atklāj autors un piebilst: "No otras puses lietoju īpašu tehnoloģiju – smadzeņu skeneri, lai atspoguļotu personīgu iekšēju procesualitāti, kas notiek smadzenēs. Smadzeņu aktivitātes viļņi skaņdarba atskaņošanas laikā tiks vizualizēti un raidīti kā projekcijas uz ekrāna.

Tas ir mēģinājums atklāt intīmu iekšēju procesu, kas citiem parasti nav uztverams.

Mūzika visbiežāk ir tikai un vienīgi kā akustisks piedzīvojums, rezultāts, bet mūzika kā process ir daudz kas vairāk – tas ir arī katra mūziķa iekšējais radošais process. Šajā skaņdarbā mēģināju savienot šīs divas līnijas."

Vairāk un plašāk šeit!