No 25. līdz 27. septembrim Rīgā, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā un Liepājā, koncertzālē "Lielais dzintars" mūzikas un skaņas dizaina jomas profesionāļiem, komponistiem, studentiem un pētniekiem būs iespēja iedziļināties zinātniskos pētījumos un mākslinieciskajā jaunradē ar progresīvām audio tehnoloģijām IRCAM starptautiskā foruma darbnīcās (IRCAM Forum Workshops).

Nealiekamā sarunā "Klasikā" viesojas un par gaidāmo forumu stāsta mūzikas pētniecības institūta IRCAM direktors Franks Madleners.

Dāvis Eņģelis sarunā ar Franku Madleneru runā par IRCAM izaicinājumiem un darbības virzieniem pagātnē un šodien, par dažām Pjēra Bulēza idejām, kas zaudējušas aktualitāti saistībā ar IRCAM, runājam par jaunāko paaudžu ieinteresēšanu laikmetīgajā mūzikā un skaņas dizainā, par izglītības projektiem, izaicinājumiem un atgriezenisko saiti.

Dāvis Eņģelis: Lūdzu, iepazīstiniet ar sevi. Kāds ir jūsu stāsts par IRCAM?

Franks Madleners:

Esmu mākslinieciskais un ģenrāldirektros IRCAM Pompidū centrā Parīzē. Esmu visupirms mūziķis. Šīs vietas īpatnība ir cilvēku daudzveidībā – mums ir zinātnieki, inženieri un mākslinieki, kas sadarbojas.

IRCAM ir visai liela institūcija, jo sadarbojamies ar daudzām universitātēm un pētniecības institūtiem. Kā jaunrades centrs ar plašu tīklojumu starp skatuves mākslām, koncertzālēm un kā vieta radošai izpausmei esam savienoti ar daudzām skolām. Un mums jācenšas atrast līdzsvars starp visām šīm aktivitātēm. Lielākā daļa mana laika paiet, cenšoties savienot šīs divas pasaules: zinātnisko izpēti un intuitīvo, māksliniecisko.

Dāvis Eņģelis: Pastāstiet dažos vārdos par savu muzikālo ceļu.

Franks Madleners:

Man ir pianista izglītība, esmu studējis diriģēšanu, kompozīciju, harmoniju, laikmetīgo instrumentāciju. Esmu strādājis opernamos, man ir maģistra grāds zinātnes filozofijā, kas ir specifiska nozare un piemērota darbam IRCAM. Vēl turpinot par mūsu izaicinājumiem: ir svarīgi izvairīties no izolacionisma, piesaistes vienai konkrētai vietai. Esmu darījis, kas manos spēkos, lai veidotu saites ar Eiropas galvaspilsētām, mūzikas, mākslas un zinātnes centriem. Tas ir viens no mūslaiku galvenajiem uzdevumiem. Jo mēs dzīvojam mazā pasaulē, un labi apzināmies spēku, ko sniedz sadarbošanās. Domāju, ka mums jāatsakās no vienas lielas idejas, par ko pastāvēja IRCAM dibinātājs Pjērs Bulēzs. Proti, mēs nevēlamies, lai zinātnieki pārtop par māksliniekiem, mākslinieki kļūst par zinātniekiem. Vēlamies, lai vieni un otri būtu labi, spēcīgi savas jomas speciālisti un lai starp viņiem veidotos dialogs.

Forumā uzstāsies skaņas tehnoloģiju pētnieki un izstrādātāji, komponisti un mākslinieki no Francijas, Čīles, Brazīlijas, Norvēģijas, Lielbritānijas, Vācijas, Lietuvas, Itālijas, Grieķijas un Latvijas. Programma ietvers plenārreferātus, darbseminārus, prezentācijas un performances par tādām tēmām kā telpiskā kompozīcija un audiotehnoloģijas, datorastistēta komponēšana un orķestrācija, hibrīdkompozīcijas ar mākslīgā intelekta sistēmām, skaņu satura un īpašību izpēte, darbs ar ASAP, Max, PARTIELS un OpenMusic programmām u.c.

Koncertzālē “Lielais dzintars” foruma norises laikā būs iespējams arī aplūkot Jāņa Garanča, Fransisko Roberto Beserras Bravo (Francisco Roberto Becerra Bravo) un Džeikina Edvarda Pusona (Jachin Edward Pousson) instalācijas.

Foruma norises vietas:
25. septembrī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, Rīga
26.–27. septembrī koncertzāle "Lielais dzintars", Liepāja

Plašāka informācija par forumu un pieteikšanos pieejama: https://forum.ircam.fr/collections/detail/forum-ircam-latvia/