Tuvojas eksperimentālās mūzikas festivāls “Skaņu mežs”, kas noritēs 3. un 4. oktobrī kultūras telpā “Hanzas Perons” (Hanzas ielā 16A), un tā galveno viesu vidū būs hiperpopa projekts Sega Bodega, eksperimentālā rokgrupa These New Puritans, avangarda reperis Fatboi Sharif, akadēmiskā avangarda vokāliste Džoana La Barbara (Joan La Barbara) un mūsdienu džeza zvaigzne Šabaka Hačingss (Shabaka Hutchings).

Par šī gada gaidāmo programmu plašāk Annas Martas Burves sarunā ar festivāla "Skaņu mežs" radošo vadītāju Rihardu Endriksonu. Sarunā apspriežam Skaņu mežu un psiholoģiju, Skaņu mežu un subkultūras, Skaņu mežu kā mākslas galeriju, Skaņu mežu kā mozaīku, secinām, ka festivālu raksturo interesantas, nevis acīmredzamas izvēles un to, cik informēti un "nišīgi" ir Skaņu meža klausītāji.

Anna Marta Burve: Mēs ar jums tiekamies tamdēļ, ka Skaņu mežs 2025 jau pavisam drīz uzsāks savu gaitu, oficiāli 3. un 4. oktobris, taču tas tiks atklāts ar bezmaksas pasākumu 27. septembrī?

Rihards Endriksons: Jā, tieši tā. Uzreiz gribētu bilst cilvēkiem, ka bezmaksas pasākums ir tāds kā neformāls atklāšanas pasākums. Tam ir ierobežota ietilpība Āgenskalnā Suns Studio, man nešķiet, tur ietilps vairāk nekā 150 cilvēku. Sākam savus svētku palēnām.

Anna Marta: Bet kāpēc ir svarīgi sākt ar tādu bezmaksas pasākumu?

Rihards Endriksons: Cilvēki pamostās faktam. Ak, pareizi. Būs taču Skaņu mežs. Tātad pamanīt, ka Skaņu mežs sācies ātrāk. Mēs runājām ar tik daudz māksliniekiem katru gadu. Dažiem no viņiem ir patiesa interese spēlēt Rīgā, taču datumi nesakrīt. Festivāla atklāšanas pasākums ir mūsu iespēja piepildīt savas vēlmes, nekompromitējot festivāla programmu un arī nepārblīvējot to. 

Anna Marta Burve: Kas ir tas, ko jūs meklējat tajos māksliniekos, ko jūs aicināt šeit? Kas ir tie kritēriji?

Rihards Endriksons: Mūsu recenzenti, visas radio stacijas un mediji, kas uztur ļoti daudzveidīgu žanrisko fokusu. Mums palīdz tas, ka mums ir limiti. Mums vajadzētu pieturēties pie pārmaiņām šajos žanros, pie eksperimentiem, pie avangarda. 

 

Festivāls kā allaž uzlūkos pārmaiņas mūsdienu mūzikā caur visdažādāko žanru prizmu, ieskaitot popmūziku, troksni, hip-hopu, laikmetīgās mūzikas avangardu un industriālo tehno.