"Neatliekamajā sarunā" tiekamies ar komponistu Platonu Buravicki - viņa skaņdarbs EmersoniLaPa izskanēs orķestra Sinfonietta Rīga koncertā "No roka arēnas līdz koncertzālei. Zapa, Emersons, Šnē", kas 29. novembrī plkst. 19:00 risināsies Lielajā ģildē, bet 19. decembrī - Ventspils koncertzālē "Latvija". Biļetes uz koncertu Lielajā ģildē jau izpārdotas.

Frenka Zapas un Kīta Emersona nemirstīgajā mūzikā Sinfonietta Rīga meklē savu atbildi uz jautājumu: kas notiek, kad augstas raudzes rokmūzika satiekas ar orķestri? Zapa iemantojis pasaules slavu kā mūziķis–vizionārs, dumpiniecisks sava ceļa gājējs, kura jaunrade nav salīdzināma ar neviena cita laikabiedra mūziku. Savā debijas albumā Zapa uzskaitījis 179 cilvēkus, no kuriem iedvesmojies savas mākslas radīšanai: saraksts ir raibs un ietver tik dažādas personības kā gleznotāju Salvadoru Dalī, rakstnieku Džeimsu Džoisu, komponistu Igoru Stravinski un mūziķi Ravi Šankaru. Savukārt Emersons darbojies angļu supergrupā Emerson, Lake & Palmer, kas ir viena no pazīstamākajām un veiksmīgākajām pagājušā gadsimta 70. gadu progresīvā roka vienībām.

Asprātīgus dialogus ar abiem 20. gadsimta meistariem savos skaņdarbos piedāvā divi gados jauni komponisti – Platons Buravickis un Džeikins Pusons.

Beidzamie skaņdarbi, kurus Buravickis rakstījis Sinfonietta Rīga sastāvam, ir "Demontāžas estētika" un koncerts saksofonam un kamerorķestrim "Plastmasas temperatūra", ko otro reizi varēsim dzirdēt 20. janvārī Lielajā ģildē, simfoniskajā dižkoncertā, kurā izskanēs arī Rolanda Kronlaka jaundarba pirmatskaņojums.

Bet kāds būs Platona visjaunākais opuss? "Šo darbu esmu rakstījis pavisam atšķirīgi. Sākumā, kad koncerts tikko bija ieplānots, bija domāts, ka veidošu aranžējumu, bet vēlāk ideja izauga līdz oriģināldarbam," stāsta komponists. "Kad Šnē kungam radās ideja par koncertu, mans sākotnējais uzdevums bija aranžija, bet to īsti nevarējām realizēt dažādu iemeslu dēļ – bet man tas nāca par labu, jo labprātāk rakstu oriģinālmūziku, nevis aranžēju. Piemēram, aranžēt NSRD darbu ir liels izaicinājums, bet aranžēt progresīvo roku – nu, tur vajag būt aranžētājam, nevis komponistam."

Platons atklāj, ka jaunais darbs balstīts progresīvā roka stilistikā, īpaši iedvesmojoties no supergrupas Emerson, Like & Palmer stilistikas. "Esmu radījis skaņdarbu ar savām notīm, bet citā stilā. Tā ir stilizācija par to laiku un manām attiecībām ar to.

Tā ir mana izpratne par progresīvo roku. Manuprāt, tā ir ļoti sarežģīta mūzika – par sarežģītu masu kultūras piekritējiem, bet stipri par vienkāršu akadēmiskās mūzikas piekritējiem.

Un es to mēģināju apspēlēt – piemēram, ieviesu negaidītas vai pilnīgi neparedzētas kadenču vietas, kas arī progresīvajā rokā sastopams diezgan bieži. No otras puses, es pats vienu savas dzīves periodu spēlēju progresīvā roka grupā "Olive Mess". Tas bija laiks, kad man šis stils patika."

Komponists ir pārliecināts – tie, kuri uzskata, ka šis žanrs ir vieglā mūzika, nav iedziļinājušies tajā līdz galam. "Un kāpēc? Tāpēc, ka mūzikas skolās neveic padziļinātu analīzi šāda veida skaņdarbiem. Analizē Bēthovena Piekto simfoniju, Rahmaņinova koncertus. Paldies Dievam, arī jauno Vīnes skolu. Bet Emersonu, piemēram, neanalizē, tāpēc arī nav izpratnes. Saka – ai, kaut kāda tur mūzika. Taču arī tur ir forma, vadmotīvi, pārsvarā visi "progroki" ir izglītoti vai stipri ieinteresēti akadēmiskajā mūzikā.

Ja atnāksiet uz šo koncertu, jums būs laba iespēja iepazīt abas pasaules – gan akadēmisko, gan neakadēmisko. Un saprast, ka neakadēmiskā pasaule ir ne mazāk sarežģīta, un ka akadēmiskā pasaule nav tik briesmīga un sarežģīta. Klausāmies, analizējam un izdarām secinājumus!"

Un kā īsti šifrējams skaņdarba nosaukums EmersoniLaPa? "Jā, skaņdarba nosaukums ir diezgan jocīgs. Pats skaņdarbs arī," pasmaida komponists. "Sākumā to gribēju nosaukt par "Emersoniādi". Tāpat kā Šūbertiādi. Bet tas nav tikai Emersons, tur ir arī Leiks un Palmers, un viņu iniciāļus vajadzēja kaut kā ielikt nosaukumā.

Tāpēc arī radās šis nosaukums. Diezgan vienkārši un jocīgi. Tāpat kā progresīvais roks, kurā ir pavisam nejocīga un nopietna jēga."