Rīgas Domā 30. oktobrī plkst. 19.00 skanēs kormūzikas un instrumentālās mūzikas koncerts "Ainavas", kurā piedalīsies Valsts Akadēmiskais koris "Latvija", vijolniece Marta Spārniņa, čellists Ēriks Kiršfelds un ērģelnieks Aigars Reinis, bet pie diriģenta pults stāsies Valdis Tomsons, ar kuru jau šobrīd tiekamies "Klasikā".
Īpaši radītā koncertprogramma ar latviešu komponistu un Arvo Perta skaņdarbiem atklās dabas skaistuma un cilvēka dvēseles ainavas, kurā koris dzied bez vārdiem, kā instruments mijiedarbojoties ar ērģelēm un stīgām.
Pēteris Vasks "Līdzenuma ainavās" korim, vijolei un čellam skaņās gleznojis cilvēka izjūtas lielajās dabas norisēs – opusu caurstrāvo mīlestība pret Latvijas zemi, kas vainagojas ar dabas atmodas vīziju.
Dižā simfoniķa Jāņa Ivanova Vokalīzes korim ir neatkārtojami oriģinālas kompozīcijas, kurās Ivanovs ar krāšņu harmonisko valodu un vēstījuma dziļumu pacēlies virs ikdienības, atspoguļojot gan pērkona negaisu ar siltu vasaras lietu, gan gājputnu trauksmaino lidojumu rudenī. Savukārt Ivanova "Poēma" ir spilgts piemērs komponista meistarībai savienot poētiskumu ar mūzikas dramatisko spēku un spriedzi. Skaņdarbs savulaik izskanējis arī slavenajā laikmetīgās mūzikas festivālā "Varšavas rudens".
Gleznieciskā skaņu meistara Ādolfa Skultes Quasi una sonata per coro ir unikāls un reti atskaņots skaņdarbs latviešu kormūzikā, kas savulaik radīts pēc Imanta Kokara un kora Ave Sol’ pasūtījuma. Komponists korim piemērojis instrumentālo žanru – sonāti, ar to virtuozi paplašinot kora skanējuma iespējas.
Arvo Perta simboliskā un garīgi piesātinātā opusa An den Wassern zu Babel ("Pie Bābeles ūdeņiem") korim un ērģelēm nosaukums balstīts uz 137. Psalma tekstiem – arī bez vārdu klātbūtnes mūzikā tiek izdzīvots psalma sāpīgais stāsts par tautas izsūtījumu, tomēr tieši kora balsis šeit sniedz cerību un mierinājumu. Perta veltījums Mocartam Mozart-Adagio’ ērģelēm, čellam un vijolei izceļas ar savu tīro skaistuma izjūtu, apvienojot Pertam raksturīgo meditatīvismu un Mocarta gaišo melodismu. Bet Arvo Perta skaņdarbs Trivium’ ērģelēm iezīmē Perta pāreju uz viņa slaveno "tintinnabuli" stilu – vienkāršu, bet dziļi izteiksmīgu muzikālo valodu, kurā dominē tīras, rezonējošas skaņas, atdarinot zvanu zvanīšanu.
Sarunā ar Valdi Tomsonu – par programmu, kurā tikai un vienīgi kompozīcijas bez teksta, par sastapšanos ar Ivanova Poēmu, Skultes Sonātes korim "trešo redakciju" un Doma akustikas radītajiem izaicinājumiem.
Vizītkarte
Diriģents Valdis Tomsons kopš 2007. gada strādā par kora mākslinieku Valsts Akadēmiskajā korī "Latvija", bet kopš 2016. gada aprīļa viņš ir arī tā kormeistars. Jau 2017. gada 1. aprīlī Valdis Tomsons debitēja ar individuālu koncertprogrammu kā Valsts Akadēmiskā kora "Latvija", un savas profesionālās darbības laikā korī "Latvija" Valdis sagatavojis tādus skaņdarbus kā Volfganga Amadeja Mocarta "Rekviēms", Ludviga van Bēthovena Missa solemnis, Johannesa Brāmsa "Vācu rekviēms" un vēl citus lielas formas skaņdarbus, kā arī dažādus a cappella skaņdarbus.
Kopš 2014. gada Valdis Tomsons ir arī Latvijas Universitātes jauktā kora "Juventus" mākslinieciskais vadītājs, kura virsvadībā koris piedalījies un guvis godalgas vairākos vietēja un starptautiska līmeņa konkursos. Kopš 2022. gada septembra viņš ir arī Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas jauktā kora mākslinieciskais vadītājs.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X