29. septembrī Vienības nama koncertzālē Daugavpilī savu 17. sezonas atklās orķestris „Daugavpils Sinfonietta” (kopš 2023. gada mākslinieciskais vadītājs ir Jevgeņijs Ustinskovs, galvenais diriģents - Renāts Cvečkovskis). Kopā ar dziedoņiem Sonoru Vaici un Daini Skuteli koncertā tiks atskaņota 19.-21. gs. vokālā mūzika, bet Renāta Cvečkovska vadībā izskanēs arī Franča Šūberta Piektā simfonija un jaundarbs - Marinas Annas Timofejevas opuss "Log in Eye".
Ar Renātu un Marinu Annu tikās Inta Pīrāga, noskaidrojot, kur un kā abu ceļi krustojušies pirms svētdien gaidāmā sezonas atklāšanas koncerta, uzzinot par dažādām mūzām un izvēlēm mūzikā, par orķestra senām un jaunām tradīcijām, jaundarba ideju un neparasto atskaņošanas veidu, ko diktē autores ideja. Sarunas noslēgumā - par ražīgo rudeni Daugavpilī, bagāto piedāvājumu mūzikas un mākslas festivālā ReStart, straujo pārvietošanos starp Rīgu un Daugavpili un kas piesaista darbā ar bērniem.
Stāstot par Marinas Annas jaundarbu "Log in Eye", mūziķi atklāj, ka latviskais nosaukums būtu “Baļķis acī”.
Marina Anna Timofejeva: "Es uzrakstīju skaņdarbu, un tikai pēc tam klausījos, kādas ir emocijas tajā, nosaukums tapa vēlāk un par šī teiciena saistību ar bībeli nedomāju. Emocionāli tas ir diezgan agresīvs darbs, ar kontrastiem un disonējošām saskaņām. Kad nonākam kādā nepatīkamā situācijā, kad grūti tikt ar kaut ko galā vai sastopam kaut ko, kas mums nav komfortabli, emocijas raisās iekšienē. Es vēlos ar šo skaņdarbu cilvēkiem parādīt, kādi baļķi ir viņu acīs, un likt padomāt. Ja mēs varam dziļāk paskatīties sevī, mēs varam paši sev palīdzēt.
Vai tas ir ļoti personīgs skaņdarbs?
Marina Anna Timofejeva: Kaut kādā ziņā, jā, jo esmu kaut ko pārdzīvojusi savā dzīvē. Kaut kādā ziņā tās ir sāpes, no kurām vēlos atbrīvoties. Varbūt tā ir tuva tēma arī citiem cilvēkiem un viņiem ir līdzīgs noskaņojums.
Renāts Cvečkovskis: Vienības nama koncertzāle šī skaņdarba atskaņojumam ir ļoti piemērota vieta, jo zālei ir baznīcai līdzīga akustika. Tas vēl klāt sniegs savu pievienoto vērtību. Domāju, ka efekts un ideja, ko Marina pauž šajā skaņdarbā, realizēsies vēl vairāk nekā tad, ja tas tiktu izpildīts citā koncertzālē.
Cik viegli ir pārslēgties starp tik dažādu laikmetu mūziku? Opera ir viena lieta, simfonija - kaut kas cits.
Kad mācījos J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, bija nodarbības operklasē pie profesora Viestura Gaiļa. Tad sapratu, cik interesanta ir teātra pasaule, un viss, kas saistīts ar operu, mani ļoti saistīja. Es pagaidām nestrādāju operā, un vienīgais, ko varu darīt, ir atskaņot operu fragmentus. Mans galvenais pamatuzdevums tagad kā orķestra diriģentam ir izpildīt orķestra mūziku, respektīvi, simfonijas vai simfoniskās poēmas, lielās vai mazās formas koncertus. Diriģēt Šūberta Piekto simfoniju ir mans ļoti sens sapnis. Nav pat svarīgi, ar kādu orķestri. Šī simfonija ir viena no man tuvākajām.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X