12. aprīlī Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra koncertā Lielajā ģildē Holivudas filmmūzikas klasiķa Ērika Volfganga Korngolda Vijolkoncertā satiksies divi jauni mūziķi - vijolniece Kristīne Balanas un diriģents Jānis Liepiņš.

Viņi abi reiz kļuvuši "Lielās mūzikas balvas" laureāti kategorijā "Gada jaunais mākslinieks", bet uz vienas skatuves sastapsies pirmoreiz.

"Bija sajūta, ka vajadzētu kopā," saka diriģents.

"Savulaik ar Kristīni satikāmies vienā koncertzālē Anglijā – turp biju devies ar kori "Kamēr...", un abi kopā devāmies paklausīties Londonas simfonisko orķestra koncertu. Tas bija diezgan sen, bet tad arī radās ideja, ka mums vajadzētu sadarboties," stāsta Liepiņš.

Koncerta programmā līdzās Korngolda Vijolkoncertam arī franču romantisms - atturīgā ērģeļu pavēlnieka Sezāra Franka Simfonija reminorā, kā arī Amerikas avangards jeb agrīnais modernists Čārlzs Aivss, kurš uzdos neatbildamus jautājumus un fascinēs klausītājus ar spēcīgiem simfoniskiem žestiem opusā The Unanswered Question.

Taču programmas centrālā ass – Korngolda Viijolkoncerts, kas programmā iekļauts pēc Kristīnes Balanas iniciatīvas. "Pirms diviem gadiem šo koncertu izvēlējos atskaņot ar vietējo orķestri Londonā.

Man vienmēr patīk izaicinājumi – domāju, labi, nospēlēsim Korngoldu. Mūziku biju dzirdējusi, bet notis nebiju atvērusi. Tas man bija tāds šoks... Sāku mācīties, un domāju – kāpēc es to sev nodaru!?" smejas Kristīne Balanas.

"Cīnījos ļoti ilgi, jo virtuozitātei uz skatuves jābūt spožai, vijolnieks nevar mocīties uz skatuves ar tehniskām lietām, tāpēc pagāja vairāki mēneši. Korngoldam viss ir izplānots līdz pēdējam sīkumam, viss ļoti detalizēts. (..) Man šķiet, tas ir viens no viņa skaistākajiem skaņdarbiem. Tur visas tēmas ir no filmām, tik ļoti savītas kopā. Viņš bija ģēnijs. Kaut pašam likās – ja reiz pievērsies kinomūzikai, tad cilvēki vairs viņu neņems nopietni. Tagad jūtu, ka uzplaucis atkal Korngolda laiks, jo aizvien vairāk vijolnieku mācās viņa vijoļkoncertu. Viņa operas tiek uzvestas, un faktiski viņam sācies tāds kā renesanses periods, visi viņu novērtē," – tā par komponistu ar skaudro biogrāfiju stāsta vijolniece.