Piektdien, 4. jūlijā, koncertzālē "Latvija" Ventspilī ciklā "Vasaras vakara koncerti" uzstāsies pianiste un komponiste Annika Lanka, savu mūziku atskaņojot ar Dāvida Kļaviņa vertikālajām klavierēm. Debijas albums "Vol. 1" iznāca 2021. gadā, 2024. gada oktobrī mūziķe prezentēja albumu "Vol. 2". Liepājā apguvusi klavierspēli, bet patlaban studē kompozīciju JVLMA pie Ērika Ešenvalda.

Kā tu pati savu stilu raksturotu - to, kas ir tuvs klaviermūzikā, ko komponē?

Annika Lanka: Mans stils ir tuvāks filmu mūzikai, jo tai ļoti piestāv vizuālais. Ja ieklausās mūzikā, tā ieaicina klausītājus par kaut ko aizdomāties, mūzika palīdz vizuālajam. Piemēram, akadēmiskajā mūsdienu mūzikā fokuss ir uz to, kas tur muzikāli notiek, tā ir primārā lieta, bet man ne vienmēr tā ir, līdz ar to es ļoti labi saprotu, ja cilvēki klausoties aizdomājas, iedziļinās sevī, aizver acis. Lielākais kompliments ir tad, ja kāds vēl raud.

Ko tu varētu teikt par Dāvida Kļaviņa klavierēm? Cik ļoti tās piestāv tavai mūzikai, noskaņai, ko vēlies paust? Tā nav pirmā sastapšanās ar viņa radītajiem instrumentiem?

Tas, ko Kļaviņš dara, man šķiet, ir viena no vislaimīgākajām lietām, kas notikusi ar Latviju un latviešiem. Man ir tāds prieks par viņu un viņa komandu katru reizi, kad ar viņiem satiekos.

Ir jau bijuši kādi koncerti, kas saistīti ar viņa instrumentu?

Jā, mēs tikko pat Liepājā uztaisījām mājkoncertu ar viņa klavierēm, atvedām “Una Corda” mazo koka modeli. Esmu ierakstījusi divus skaņdarbus viņa darbnīcā, pirms vēl viņiem izveidojās studija, kamēr meistari taisīja nākamās [klavieres]. Ir klavieres, pie kurām piesēdies un uzreiz idejas izlaužas. Vienmēr tā ir ar Kļaviņa klavierēm. Mūziķiem, kurus esmu atvedusi iepazīties ar šīm klavierēm, bijis līdzīgi. Mūs varētu stundām atstāt pie tām, un idejas vienkārši rodas.

Tas nozīmē, ka tavi skaņdarbi top improvizējot?

Jā, lielākoties. Vairāk ar domu ir akadēmiskie, kurus radu akadēmijā - tas ir lielāks process, es negribu teikt “nopietnāks”, bet lielāks un citādāks. Šie darbi ir tādi, kur top pie klavierēm, tikai pēc tam kādas detaļas apsmadzeņo un komponē tālāk.