Idejas aizmetnis nāk no kolēģa, kurš aprīlī klausījās Igaunijas Klassikaraadio (droši vien viņu lielisko mūzikas laiku Lihtsalt nostalgia) un atsūtīja nedaudz sekunžu no skaņdarba, kura tekstā varēja saklausīt vārdu "lipsi", lai ko tas arī nozīmētu.

Izrādījās, ka patiešām nozīmē. Kad izdevās identificēt šo kā Igaunijā dzīvojušā krievu komponista un diriģenta Genādija Podeļska (1927–1983) kompozīciju, nāca arī ziņkāre noskaidrot, kas īsti ir lipsi. 

Tad nu lūk: lipsi ir Vācijas Demokrātiskajā Republikā 50. gadu otrajā pusē izgudrota balles deja, kuras uzdevums būtu aizstāt kaitīgo rietumu rokenrolu un tvistu.

Dzird runājam, ka lielu atsaucību šis lipsi neguva, tomēr paspēja no Vācijas atnākt arī līdz Baltijas valstīm un iemiesoties, piemēram, Raimonda Paula un jau piesauktā Genādija Podeļska daiļradē. 

Tā radās doma LR3 klausītājiem pagatavot vienas 30 minūtes ar Igaunijas tālaika t. s. estrādes mūziku. Daudz ko izdevās atrast mūsu pašu LR skaņu arhīvā. Te džeza dziedātājas Elsas Himmas (Els Himma, 1940) ieraksts ar Aļņa Zaķa diriģēto Latvijas Radio un TV estrādes un vieglās mūzikas orķestri, ansambļu Metronom un Collage ieraksti, savulaik stipri slavenais Jāks Joala (Jaak Joala, 1950–2014) un pat igauņu agrīnās atmodas nozīmīgā pārstāvja Frīdriha Sēbelmana (Friedrich Saebelmann, 1850–1911) dziesma, likta 60. gadu modīgās skaņās. Pārsteigums bija kā daudzu dziesmu un instrumentālu kompozīciju autoru redzēt Uno Naiso (Uno Naissoo, 1928–1980), ko līdz šim zināju tikai kā Imanta Kokara un Rīgas kamerkora Ave Sol atskaņotā pretkara manifesta autoru. 

Tātad gandrīz visu izdevās atrast tepat Rīgā, tikai nebija paša galvenā – Genādija Podeļska "Lipsi". Sazinājāmies ar Igaunijas Klassikaraadio direktori Tīu Tēderi (Tiia Teder), un viņa ierastajā atsaucīgumā stundas laikā atsūtīja pasta balodi ar visu dziesmu, kurā dzirdam igauņu estrādes leģendu Heli Lētsu (Heli Lääts, 1932–2018). Paldies, Tīa!