Šoreiz sarunājamies par valodu un gaisotni.
Māras Rozenbergas un Oresta Silabrieža sarunu biedri ir reklāmiste Vladislava Romanova, dzejniece un publiciste Liāna Langa, portāla "Delfi" žunāliste Alina Lastovska un publicists Māris Zanders.
Sarunājamies par integrācijas veiksmēm un neveiksmēm, Liānas Langas ierosināto kampaņu "Atkrievisko Latviju", vērtējot ideju un tās īstenojumu, piesaucam Vladislavas Romanovas dokumentālo filmu "Daugavpils - iespēju vai nespēju pilsēta", un konstatējam nesaprašanās bezdibeņus arī vienā un tajā pašā frontes pusē.
Raidījumu iesākam ar Māra Zandera neseno publikāciju "Par ko strīdēsimies šogad?" portālā "Satori", kurā viņš raksta: "(..) Mana, iespējams, diezgan viegli nojaušamā ironija var rosināt pamatotu jautājumu: vai tad šī teksta autors nepiekrīt tam, ka norobežošanās no totalitārisma un impēriskuma ir nepieciešama? Piekrītu, piekrītu. Tiesa, es īsti nesaprotu,
kas virknei šodienas dedzīgāko "Latvijas atkrieviskotāju" to traucēja darīt pirms diviem, trim vai pieciem gadiem, kad latvju nācijas labākie dēli un meitas bez iebildumiem pieņēma savām radošajām izpausmēm visnotaļ krieviskas izcelsmes naudiņu.
Tomēr pats galvenais iebildums un vienlaikus novēlējums – lai šis pārvērtēšanas process notiktu bez histērijas."
Pāris mēnešu pēc šīs publikācijas Māris Zanders raidījumā "Meistars Knehts" secina, ka "histērija" tomēr ir sākusies. "Bet tas arī ir normāli. Ir paaugstinātas emocijas, un tad, protams, krēsli un galdi iet pa gaisu. Mana cerība saistās ar to, ka, tā kā mēs ātri aizmirstam to, ko viens otram sarunājam, tad pēc laika vairs nebūs tik traki," saka Zanders. Tomēr viņš atgādina, ka tas nemaina cilvēku iepriekš pateikto: dažu politiķu retorika par Krieviju un krievu valodu pirms dažiem gadiem vēl bijusi pavisam citāda.
"Domājot par šo gadu, man pirmais vārds, kas nāk prātā, ir tieši "histērija," atzīst Vladislava Romanova. "Mēs esam nonākuši krīzes situācijā, kurā agrāk neesam bijuši, un ir normāli, ka cilvēkiem notiek ļoti svarīgas pārdomas. Un šo pārdomu laikā ir normāli gan kļūdīties, gan pārteikties, taču ir svarīgi atzīt savas kļūdas un saprast, kāpēc tu kļūdījies."
Žurnāliste Alina Lastovska vērtē, ka par "histēriju" lielā mērā varam runāt sociālo tīklu kontekstā, kur emocijas nereti ir daudz sakāpinātākas un tiek izvēlēti asāki izteicieni nekā diskusijās aci pret aci televīzijā, radio vai interneta medijos.
"Bet man liekas, ka 24. februāris tiešām daudziem lika mainīt domas," viņa piebilst. Zanders gan oponē, ka acīm vajadzēja atvērties jau krietni agrāk – pēc Krievijas iebrukuma Gruzijā un Krimas okupācijas.
Savukārt dzejniece Liāna Langa nepiekrīt, ka sarunu tonis publiskajā telpā par nacionāliem jautājumiem būtu histērisks. "Es domāju, ka tā transformācija, kas pašlaik notiek sabiedrībā, ir kaut kas daudz nopietnāk vērtējams nekā kaut kāda vienkārša histērija, ko parasti piedēvē sievietēm.
Attiecībā uz sevi varu teikt, ka pret Krievijas pretlatvisko politiku, Latvijas rusifikāciju un valodas jautājumiem esmu rakstījusi vismaz pēdējos desmit gadus. (..) Rusifikācijai seko okupācija un pēc tam – genocīds. To mēs tagad redzam Ukrainā, un tas nevar neatvērt acis jebkuram saprātīgam cilvēkam," uzsver Liāna Langa.
Daugavpiliete Vladislava Romanova, kura intervijās atklāti stāstījusi par augšanu pilnīgi krieviskā vidē, Putina uzrunu klausīšanos Jaunajā gadā un savulaik vājajām latviešu valodas un kultūras zināšanām, tagad saka: latvieši ir bijuši pārāk iecietīgi pret krieviem attiecībā uz valodas politiku, un uzskata, ka reizēm ir jārunā augstos toņos. "Taču ir jāskatās, kas ir apakšā šiem augstajiem toņiem. Jo skaļāk runās cilvēki, kuri atbalsta Krieviju, jo skaidrāk mēs redzēsim, cik aprobežoti viņi ir un kurā brīdī viņi patērēja kādu informāciju. Un jo vairāk un dedzīgāk runās tie, kuri atbalsta Ukrainu, īpaši krievvalodīgie, jo vairāk arī latvieši redzēs, ka mēs tomēr esam vienā pusē," uzsver Romanova.
Tomēr, par spīti šim vēlējumam,
"Meistara Knehta" pieredzē šī izvēršas par vienu no asākajām domu apmaiņām.
Uz Oresta Silabrieža jautājumu, kādas uzskatu atšķirības neļauj saprasties Vladislavai Romanovai un Liānai Langai, ja idejiski abas ir vienā "ierakumu" pusē, Romanova atbild: "Droši vien tas ir attieksmes jautājums. Ja runājam par sociālajiem tīkliem [un kampaņu "Atkrievisko Latviju"], mērķis jau ir labs, izpildījums – tā ne pārāk. Ir svarīgi, kā tu runā ar cilvēkiem.
Man ir svarīgi meklēt savējos neatkarīgi no tautības. Tajā brīdī, kad kāds sāk būtībā kaunināt cilvēkus, kuri ar tevi ir vienā informācijas kar frontē, man tas neliekas labi. Tad neveidojas saruna."
Savukārt Langa norāda, ka līdzšinējie integrācijas mēģinājumi ar maigām metodēm ir cietuši neveiksmi. "Karš piešķīla kampaņai "Runāsim latviski! Atkrievisko Latviju!" daudz spēcīgāku retoriku, kura izrādījās iedarbīga," viņa uzsver un nepiekrīt, ka kampaņas un viņas ierakstu tonis sociālajos tīklos būtu agresīvs vai aizskarošs. "Es nevaru atbildēt par to, kā un ko citi izlasa un par viņu sajūtām, piedodiet.
Es aicinu cilvēkus Latvijā runāt latviski, jo divvalodība ir šķeļoša. Kampaņa ir uzrunājusi ļoti tiešā veidā, aicinot ministrijas, institūcijas, uzņēmumus izņemt Krievijas valsts valodu no savām tīmekļa vietnēm, un ir liels saraksts ar tiem, kas to ir izdarījuši," norāda Langa.
Raidījumā runājam arī par to, ciktāl šāda kampaņa spēj mainīt ne vien sarunas valodu publiskajā telpā, bet pretlatvisku domāšanu; atklājam pieredzes, kas krieviski runājošās ģimenēs augušajām skolas ar krievu mācību valodu beigušajām Vladislavai un Alinai ļauj justies piederīgām Latvijai un iestāties par latviešu valodu, un daudz diskutējam par sarunas toni valodas jautājumos un spēju ieklausīties atšķirīgos viedokļos par to, kā nonākt līdz vienotai Latvijas sabiedrībai.
Pilnu sarunu klausieties raidījuma audio ierakstā!
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Komentāri (2)
Gribētu padalīties pārdomās par valodu un Lianas Langas veiksmīgo Latvijas atkrievošanas kampaņu. Vakar mani sarūgtināja radiopārraide “Valoda un gaisotne”, kur ar manipulatīviem paņēmieniem mēģināja marginalizēt cienījamo dzejnieci par to, ka viņa konsekventi atskaņo patiesību. Man nav vēlēšanās skaldīt matus par pārraidi un tās dalībnieku apšaubāmo argumentāciju, raidījums vien pamudināja paskatīties uz valodu no hibrīdkaru jeb kultūras karu viedokļa.
Sāksim ar tūkstoš gadu vecu stāstu par Normandiju. Normandiju iekaroja vikingi, to pakļāva, vīriešus izkāva, bet sievites apprecēja (nedomāju, ka viņām bija izvēle). Tā sākās samērā labi organizētas valsts stāsts. Šodien, pēc tūkstoš gadiem, mēs redzam, ka Normandija ir franču, nevis vikingu zeme. Sievietes saglabāja valodu, tradīcijas un savas sabiedrības vērtības. Te varam vērot sieviešu “maigo varu” un tās patieso varenību. Kā redzams, valoda nekādā gadījumā nav mazsvarīgāka par armiju un valsts aparātu.
Ierosinu paplašināt ģeogrāfiju uz visu Franciju. Mēs zinām piecas republikas, virkni monarhu, zinām, ka Franciju un Eiropu satricināja revolūcija un Napoleona kari. Skaidrs, ka likumdošana un veids, kā funkcionē valsts, katrā stadijā mainījās un attīstījās, bet visas šīs stadijas un veidojumus saistīja valoda. Valoda ļāva Francijai palikt Francijai, neskatoties uz radikālām sabiedriskās dzīves izmaiņām.
Valoda nav tikai veids, kā cilvēki komunicē, tas ir veids, kā cilvēki domā. Tieši valodu izmanto neirolingvistiskajā programmēšanā. Un nepārsteidz tas, ka Orvela “1984”tiek aprakstīta “jaunvalodas” uzspiešana. Aprakstītā būtība – cilvēkiem atņem plašus un dziļus jēdzienus, valodu padara vienkāršu un primitīvu, tā no tiem lipinot viegli pārvaldāmu pūli.
Nedaudz par hibrīdkariem. Cilvēki, kas informāciju smelušies no dažādiem avotiem, redzēs dažādas šīs ļoti plašās un sarežģītās parādības šķautnes. Tie, kas lasījuši Sun Dzi “Kara mākslu” teiks, ka nav nekā jauna zem Saules, ka viss jau bijis aprakstīts pirms tūkstošiem gadu, tie, kas studējuši slaveno kreivu “KOB” koncepciju, apgalvos, ka jebkuru karu pavada “maigie” agresijas elementi, ka tās ir vien dažādas agresijas īstenošanas prioritātes: ekonomiskā, militārā, vēsturiskā, u.t.t.. Un katram būs taisnība. Lai taupītu laiku, es apskatu sašaurināšu, laika joslu nodalot ar divdesmito gadsimtu, bet ģeogrāfiju – ar Krieviju un Eiropu. Vēlāk mēs nedaudz ieskatīsimies nacionālu valstu veidošanas sākumposmā Eiropā un valodu lomu tajā. Tātad, laika joslu pabīdīsim atpakaļ uz 15-to gadsimtu.
Un tagad par krieviem un kultūras kariem. Neticēsiet, bet tas tiešām ir krievu izgudrojums. Pilsoņu kara laikā Korņilova divīzijas štāba priekšnieks Eugēnijs Messners pārcēlās uz Argentīnu. Viņš jau bija radījis “dumpja kara teoriju”, bet 1967. Gadā publicēja grāmatu “Trešais Pasaules karš”. Astoņdesmito gadu sākumā Padomju ģenerālštābs sāka tur paustās idejas īstenot dzīvē. Man nākas rakstīt īsi, tos, kam modusies interese, ierosinu lasīt oriģinālu. Tātad, ir trīs līmeņu tīkli jeb matricas. Upurvalsts tiek noklāta ar ļoti biezu, intensīvu pārraižu tīklu, agresors sāk stāstīt savu vēstures versiju (nav svarīgi, tā ir patiesība vai meli, galvenais, ka informācija jāatkārto). GALVENAIS ŠEIT IR VALODA, CILVĒKIEM IR JĀMĀCĀS KRIEVU VALODA! Šis princips ir obligāts visur, nav svarīgi, vai tā ir Čehija vai Jemena. Kultūras, valodas, semantiskā un vēsturiskā matrica tiek iefiltrēta attiecīgajā sabiedrībā, jārada krievu kultūras un mentalitātes salas – tā ir pirmā līmeņa matrica.
Kas notiek tālāk? Tālāk viss notiek draudzīgi un bez jebkādas histērijas! Profesionāli sagatavoti cilvēki vienkārši runājas, iegulda naudu baletā, teātrī, citos kultūras pasākumos, neko neprasa no sarunu biedriem. Sarunas tiek virzītas tā, lai cilvēks no visas sirds iemīlētu krievu kultūru, la viņam rastos patiesa interese. “Jums patīk Čhovs”? Man arī. Ulanova, Tjutčevs. Šīs sarunas joprojām attiecas uz pirmo līmeni. Otrais līmenis parādas tad, kad īsti Krievijas draugi, paši to neapjēdzot, kļūst par ziņotājiem pat bez viņu savervēšanas par aģentiem. Viņi nepārkāpj likumu, viņi vienkārši ir naivi.
Un tikai pēc tam parādās trešais līmenis jeb kaujas platformas. Tas var būt viens cilvēks, tā var būt vesela divīzija. Piemēram, tu esi ārzemnieks, kas absolvējis universitāti Krievijā, tu esi no Portugāles. Tev adgādina, ka Portugālē ir bijis Salazars, no kura tik ļoti cietusi tava tauta. Tu taču negribi, lai tas atkārtotos! No tevis neko neprasa, vien to, lai stundā X (ja nu gadījumā sākas Trešais Pasaules karš!) tu sadarbotos ar tiem, kas negrib fašisma atdzimšanu Portugālē. Portugāle ir vien piemērs, katrā zemē var atrast periodu, pret kura atkārtošanos cīnīties.
Sanāca pārāk gari FB formātam, nākamais turpinājums būs par nacionālu valstu veidošanos Eiropā un valodu lomu tajā.
Gribu uzsvērt, Liana Langa perfekti izjūt to, kā valoda tiek izmantota kā agresijas ierocis, un tieši tādēļ viņu mēģina izkrāsot par histērisku, neadekvātu sievieti. Vienkārši necienīgi!
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X