2022. gada pirmajā raidījumā "Mana mūzika" tiekamies ar džeza bundzinieku, producentu, Latvijas Radio skaņu ierakstu studijas vadītāju Māri Briežkalnu, kurš pagājušā gada nogalē svinēja pusapaļu jubileju.

Mūzikas izvēle saistīta ar jaunu talantu meklēšanu gan Latvijā, gan pasaulē. Skan dziedātāju Meta Monro, Paulas Saijas, Sofijas Rubinas, Ritas Paijesas, Klarka Bekhema balsis, muzicē pianists, 2019. gada festivāla "Rīgas ritmi" laureāts A Bu, grupa Dirty Loops un Count Basie Orchestra.

Anna Veismane: Vai mūzika tev visvairāk skan darbā vai mājās, vai, piemēram, ejot kājām vai kaut ko darot – austiņās? Kur tu visbiežāk klausies mūziku?

Labs jautājums! Katrā ziņā mūzika man vairs nav izklaide, bet jau kļuvusi kā darbs. Jāmeklē jauni talanti, kurus var aicināt uzstāties gan šeit, Rīgā, gan arī jauni talanti šeit pat Latvijā, kurus varētu aicināt uz ierakstiem un, piemēram, atskaņot kādu Raimonda Paula programmu. Tā ka mūzika man ir vairāk tāds meklēšanas process – kas atkal ir jauns un ko var atrast. Austiņās klausos tikai to mūziku, ko pats esmu producējis, un tur aiziet ļoti daudz laika – visu izklausīties. Kaut vai pašu jaunāko ierakstu – Raimonda Paula 85 gadu jubilejas koncertu, ko ieskaņojām VEF Kultūras pilī, tāpat arī Ziemassvētku programmu. Šī mūzika ir jāizklausās, jāatrod nianses, jāsameklē noskaņa, domājot arī par to, kā to uztvers publika. 

Mūzika ir visa mana dzīve. Bet tā, ka klausītos mūziku fonā – tā nav.

Tavā mūzikas sarakstā, kas izskan raidījumā, ir ne jau tikai klasiskais džezs – ir  gan soulmūzika, gan fanks, gan dažnedažādi citi stili un ļoti daudz dažādu dziedātāju. Bet tomēr -  vai mūziku tu kādreiz arī vērtē pēc principa patīk - nepatīk, izslēdzot profesionālo sajūtu? Vai tomēr vērtēšana un ieklausīšanās niansēs ir klātesoša?

Grūti teikt, jo faktiski jau mūziku klausos vairāk kā producents – ar ideju, ka es šo mūziku lieku uz skatuves un aicinu klausītājus – nāciet, tas ir kaut kas īpašs, tas ir vēl nedzirdēts, tas jums noteikti ir jādzird!

Nevienam nevaru piedāvāt to, kas man pašam nepatīk – tā nemēdz būt. Zinu arī, ka no biznesa viedokļa ir uzskats, ka cilvēkiem vajag tādu mūziku, pie kuras var viegli alu dzert, bet visi koncerti, ko esmu veidojis un producējis, bijuši tādi, kurus cilvēki klausās.

Bieži vien festivālos ārzemēs ir tā, ka cilvēki ēd, notiek burziņš, bet mūzika paliek otrā plānā. Savukārt mēs koncertus mēģinām organizēt tā, lai cilvēki atnāk, klausās, un tad ar to bagāžu, ko saņēmuši, arī dzīvo kādu laiku. No vienas puses, mūzika, ko mēs piedāvājam – improvizācija, džezs – publikai savā ziņā ir arī darbs: ir jānāk un jāklausās. Tāpēc man ir liela cieņa pret klausītājiem, kuri arī šajos apstākļos nāk uz koncertiem un kuri ir klātesoši procesā, jo

šajā  brīnumā – mūzikas radīšanas brīdī – mākslinieks nevar piedalīties viens pats: viņam vajadzīga publika. Tur rodas tā sinerģija un tur arī rodas tas brīnums.

Tā ka "patīk – nepatīk" ir viens, bet otrs ir atbildība, ko tu liec priekšā uzaicinātajai publikai.

Sarunā maestro Raimonds Pauls izteicās, ka viņš jūt, ka cilvēku klausīšanās un koncertu apmeklēšanas paradumi ir mainījušies. Tu kā festivāla "Rīgas ritmi " rīkotājs arī droši vien esi pamanījis, kas un kā mainījies un vēl varbūt mainīsies.

Jā, ir mainījies un vēl mainīsies, un ne uz to labāko pusi, jo, pirmkārt,

cilvēki ir atradināti no koncertiem, savā ziņā arī piemānīti ar dažādiem ierobežojumiem un piekalti pie elektroniskajām ierīcēm – datora, telefona. Koncertu apmeklēšana no publikas savā ziņā prasa uzupurēšanos.

Ja iet uz koncertu – tas nozīmē, ka tev mājās jāsagatavojas, jāieplāno laiks, tad jāiet uz koncertu un šīs stundas tur arī jānosēž, un kur nu vēl praktiskās lietas – kā aizbraukt, atbraukt un tamlīdzīgi. Tā ir vesela operācija. Protams, ir emocionālais un estētiskais baudījums. Bet mēs jau jūtam ar katru gadu, ka cilvēku ieradumi mainās. 

Vairāk un plašāk – ierakstā.

Māra Briežkalna mūzikas izvēle:

Kvinsijs Džons (Quincy Jones), Dons Bleks (Don Black) - On Days Like These no filmas The Italian Job (1969) / dzied Mets Monro (Matt Monroe)

A Bu - "Balāde" / atskaņo pianists A Bu, ģitārists Jānis Bērziņš, kontrabasists Andris Grunte, sitaminstrumentālists Andris Buiķis

Raimonds Pauls, Gordons Pogoda - Beautifull Treasures / dzied Paula Saija, pie klavierēm Viktors Ritovs

Raimonds Pauls, Gordons Pogoda - We / dziedātāja Sofia Rubina, Kemerata Letonica, ieraksts veikts VEF Kultūras pilī Raimonda Paula 85 gadu jubilejas koncertā

Dirty Loops & Cory Wong - Turbo 

A Rita / dziedātāja un tromboniste Rita Paijesa (Rita Payés), ģitāriste Elizabete Roma (Elisabeth Roma)

Klarks Bekhems (Clark Beckham), Medisona Reija (Madison Rya) / Tennessee Whiskey

April In Paris / Count Basie Orchestra, diriģents Skotijs Beirnharts (Scotty Barnhart), ieraksts tapis džeza klubā Ņujorkā Birdland 2020. gadā