"Beidzamajā laikā mani ļoti interesē vokālās mākslas tehniskās nianses - kā balss saišu stāvokli ietekmē gan bioloģiskais vecums, gan dažādas fizioloģiskas izmaiņas, gan dažādi citi argumenti par labu vai sliktu noteiktu vecumu sasniegušu soprānu sniegumam," stāsta mūzikas žurnāliste, kritiķe un tulkotāja Lauma Mellēna, kura perfekti pārzina piecas valodas. Viņas recenzijas lasām laikrakstā "Neatkarīgā Rīta Avīze", un itin bieži viņa ir arī mūsu recenziju raidījuma Post factum lietpratīgā eksperte.

Lauma prāto, ka pasaulē un vispār angliski runājošajā vidē vārdam "kritiķis" nav negatīvas pieskaņas, kāda ir vārdam "kritika" latviešu sabiedrībā. "Arī filozofijas vēsturē kritiskā domāšana un kritika tiek uztverta pozitīvi. Latvijā diemžēl iegājies, ka vārdam "kritika" ir negatīva pieskaņa, tāpēc izvēlos pozicionēties kā mūzikas žurnāliste, jo mans mērķis ir izzināt, pētīt, atklāt, dalīties piedzīvotajā un piedāvāt kādu interpretāciju, nevis kaut ko kritiski vērtēt, pretendējot uz absolūtā viedokļa pareizību."

Par savu mīļāko mūziku Lauma sauc klusumu. "Mana skaņu ainava ir ļoti intensīva - galu galā, arī mājās man ir trīs mazi puikas, tādēļ bieži izvēlos klusumu, ja vien tas ir iespējams. Ja nē, tad dodu priekšroku tai skaņu ainavai, kuru uzspiež urbānā vide. Jo nevienām austiņām nav tādas skaņu izolācijas, lai netraucēti varētu klausīties to, kas patīk."

Ja viņai būtu jāraksta raksts par Rīgas skaņu ainavu, kādi galvenie akcenti tajā būtu? "Dzirdu katru skaņu, tāpēc nevaru justies netraucēta pilsētā - līdz ar to mana skaņu ainava ir ļoti krāsaina: tur ir sabiedriskais transports, tā izraisītie grūdieni un caurules zem ielām, retie putni. Pie manas mājas ir daudz kaiju, ir putni, cilvēki, plīstošas pudeles, ir dažādas valodas, vilciens," - tā Lauma.

Šobrīd Lauma strādā pie doktora disertācijas par Riharda Vāgnera tetraloģiju "Nībelunga gredzens", bet viņas mūzikas izvēlē fragmentus no šī cikla neatradīsiet. Lauma stāsta par klusumu, par spāņu un krievu kultūrtelpas baudīšanu, par cilvēka balss spējām un par to, kā konteksts maina mūzikas uztveri...

Laumas Mellēnas mūzikas izvēle:

1. Astor Piazzolla "Alevare" no Maria de Buenos Aires (Versus Esemble un Horacio Ferrer)
2. Hardijs Lediņš "Kuncendorfs un Osendovskis" -" Ķīnā esmu bijis es"
3. Malcom McLaren "Mme Butterfly" (Un bel di vedremo)

4. Lhasa "Los peces" no albuma "La llorona" (1997)
5. Fausta Truffa La vergine del angeli no Verdi "Likteņa varas"
6. Tri sestri, Boriss Grebenščikovs & Aquarium
7. RihardsVāgners "Allgamatchter Vater" Rienci lūgšana
8. Rihards Vāgners "Tannheizers", uvertīra
9. Anaustia Anónimo boliviano, Musica Ficta no albuma "Del Mar del Alma"
10. Pink Martini "Je ne veux pas travailler"