Šīgada pēdējā raidījuma "Mana mūzika" viešņa ir 18. decembra jubilāre, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Stīginstrumentu katedras koncertmeistare Veneta Miķelsone.

Kopš 1964. gada strādājot ar jaunajiem pūtējiem un stīdziniekiem, viņa veicinājusi daudzu mūsu šodienas spožāko instrumentālistu izaugsmi gan pedagoģiskajā procesā, sagatavojot konkursu programmas, gan vēlāk koncertos, viņiem sākot vai turpinot solokarjeru.

Latvijas Radio fonotēka glabā unikālus ierakstus no čellistes Martas Sudrabas pirmajiem starptautiskajiem soļiem, 13 gadu vecumā piedaloties ierakstu konkursā Concertino Praga, Maijas Einfeldes un vēl citu 20. gadsimta latviešu komponistu kamermūzikas koncertiem, kas sniegti kopā ar ilggadējo koncertu partneri, čellisti Maiju Prēdeli, uzstāšanās kopā ar Vilni Pelnēnu, Andreju Senakolu, Dianu Ozoliņu, Kristīni Blaumani, Kārli Auzānu, Ruslanu Viļenski, Andri un Ivaru Pauliem, un tā var saukt vēl ilgi...

Ar Venetu Miķelsoni runājam par mūziku, kurai pieder pianistes sirds ārpus mācību stundām, atceramies apsēstību ar operas un baleta izrādēm Dārziņskolas un Konservatorijas gados jeb 20. gadsimta 50. un 60. gados, ģimenes draudzību ar komponista Jēkaba Mediņa meitu Mariju, studiju gadus un darbu Stīginstrumentu katedrā, fanošanu par pašmāju klavierspēles talantu Georgiju Osokinu un 2015. gada Pētera Čaikovska Starptautiskā pianistu konkursa laureātu, francūzi Likā Debargu, un klausāmies mūziku, kas uzjunda atmiņas un iepriecina.

Venetas Miķelsones mūzikas izvēle:

Ludvigs van Bēthovens – Klaviertrio Sibemolmažorā op.11 / Song-Jin Cho (klavieres), Sabīne Meijere (klarnete) un Sola Gabeta (čells)

Roberts Šūmanis – Fantāzijskaņdarbi čellam un klavierēm (Heinrihs Šifs un Frančesko Pjemotēzi)

Moriss Ravels – "Undīne" no cikla "Nakts vīzijas" / Likā Debargs

Jēkabs Mediņš – Koncerts mežragam ar orķestri, 3. daļa / Arvīds Klišāns un LNSO Leonīda Vīgnera vadībā (1968)

Frideriks Šopēns – Valsis Mibemolmažorā / Georgijs Osokins solokoncertā Lielajā ģildē (2015)

Klods Debisī – Sonāte čellam un klavierēm / Kristīne Blaumane (čells) un Katja Apekiševa (klavieres) Rudens kamermūzikas festivāla koncertā Mazajā ģildē (2018)

Fricis Kreislers – "Pusnakts zvani" / Uldis Sprūdžs (vijole) un Inta Villeruša (klavieres)

(sarunas fragments)

Veneta Miķelsone: Savulaik Dārziņskolā mums bija kameransamblis: mācījos vienā klasē ar Ilzi Bērzāju, vēlāk – Rugēvicu. Neatceros, kas tā bija par klasi, bet sākās ansamblis, un mēs ar Ilzi izdomājām tādu viltību: lai gan pārāk lielu iespēju slinkošanai nebija, taču nospriedām, ka vijolnieku savā kompānijā ņemsim tādu, kas būtu čakls un labs… Mūsu izvēle krita uz Rasmu Lielmani, kura bija vienu klasi zemāk. Rasma pēc tam stāstīja – viņa tik lepna bijusi, ka meitenes no augstākas klases izvēlējušās viņu! Sākām spēlēt, un mums bija tiešām liels prieks. Mūs [savā klasē] paņēma Hermanis Brauns, gājām pie viņa arī uz māju, kur viņam bija ārkārtīgi daudz nošu! Viņš lika lasīt arī no lapas, un tā mums tiešām bija tāda īsta, īsta aizraušanās!

Ilga Auguste: Un šī sadarbība nesa arī ļoti labus rezultātus?

Jā, un ko tikai mēs nespēlējām! Bēthovenu, Šostakoviču. Bija tāds konkurss, pie Tartu, Observatorijas telpās, kas padomju laikā saucās starprepublikāniskais konkurss: notika tas, ka tajā vinnējām tieši mēs! 

Zinu, ka skolas laikā bijāt aizrāvusies ar operu: no Pārdaugavas kopā ar klases biedreni, pianisti Silviju Deiduli jebkuros laika apstākļos jūs esot skrējušas uz operteātri pāri Akmens, toreizējam Oktobra tiltam, pa to – Vecrīgā iekšā un uz operu prom!

Operā mūs laida par brīvu, uz brīvajām vietām. Jaunībā šķiet, ka diennakts ir piecreiz garāka nekā tagad, un ko tikai tu nevari pa to izdarīt! Pat nevaru iedomāties, cik reizes toreiz "Traviatu" noskatījos! (smejas) Ļoti bieži dziedāja Arnolds Skara. Traviata savukārt bija Vera Davidone un Auguste Klinka. Bija arī viens periods, kad daudz gāju uz baletu, jo mana draudzene Irēna Utkina, komponista Valentīna Utkina meita, bērnībā bija aizrāvusies ar baletu. Ārī viņa dzīvoja Nometņu ielā, burtiski pāri ielai. Tā ka no kādas piektās klases skrēju uz operteātri.

Vai atceraties gadījumu, kad jūs jau studējāt Konservatorijā un kopā ar Silviju Deiduli 7. novembrī gājāt uz Oļģerta Grāvīša operu "Sniegputeņos"? Uz to zālē bija ieradušies tikai trīs klausītāji, un tiem divas bijāt jūs ar Silviju Deiduli… Toties pēc šīs operas noskatīšanās jums ļoti labi paveicās ieskaitē pie Oļģerta Grāvīša…

Es jau arī diezgan kārtīgi tās lekcijas apmeklēju, jo profesoram Grāvītim bija izcilas dotības – tas, ko un kā viņš stāstīja… Viņa valoda bija tāda, ka viss ļoti labi iesēdās galvā.

***

Vizītkarte

Koncertmeistare-docente Veneta Miķelsone 1962. gadā absolvējusi Emīla Dārziņa speciālās mūzikas vidusskolas klavieru klasi, bet 1967. gadā - Jāzepa Vītola Latvijas Valsts konservatorijas profesora Nikolaja Fedorovska klavieru klasi. Kamermūziku apguvusi pie pedagoģes Hannas Maijas, profesora Hermaņa Brauna un profesora Jāņa Ķepīša. No 1964. gada koncertmeistare JVLMA Stīginstrumentu katedrā. Strādājusi profesoru Eleonoras Testeļecas, Jura Švolkovska, Andra Baumaņa, Valda Zariņa klasēs.

Savulaik sadarbojusies ar profesoriem Voldemāru Šeļegovu, Voldemāru Stūrestepu, Bernhardu Tiltiņu, Induli Dālmani, Ernestu Bertovski, docentu Uldi Sprūdžu. Muzicējusi kopā ar Eleonoru Testeļecu, Ernestu Bertovski Latvijā un ārvalstīs. Koncertējusi ar Maiju Prēdeli, Uldi Sprūdžu, Andri Baumani, Paulu Šūmani, Vinetu Sareiku, Rasmu Lielmani, kā arī R. Seppelu (Igaunija), M. Kliegeli (Vācija), R. Sariolu (Somija) un citiem māksliniekiem.

Spēlējusi N. Šahovskas, M. Rostropoviča, S. Azizjana (Dānija), M. Kliegeles (Vācija), A.Rēna (Vācija), E. Kovačiča (Austrija) u.c. meistarklasēs, kā arī meistarklasēs Zviedrijā un Taizemē. Kopā ar solistiem piedalījusies daudzos konkursos Latvijā, Vācija, Krievijā, Anglijā, Igaunijā, Lietuvā, vairākos konkursos saņēmusi diplomus un atzinības rakstus. Kopā ar vijolnieci Rasmu Lielmani un čellisti Ilzi Rugēvicu ieguvusi pirmo prēmiju starprepubliku klavieru trio konkursā Igaunijā, šajā sastāvā arī daudz koncertēts.