Čelliste un pedagoģe Maija Prēdele savulaik iedvesmu guvusi kā no saviem profesoriem – Eleonoras Testeļecas un Mstislava Rostropoviča, tā no ierakstiem un pie sienas piestiprinātās Žaklīnas di Prē fotogrāfijas. Apaļās jubilejas gadā mākslinieces sirdī joprojām īpašu vietu ieņem latviešu autoru mūzika un Dārziņskolas topošie čellisti, kuru skološana turpinās arī šobrīd.

Dina Dūdiņa-Kurmiņa: Vai šajā dīvainajā laikā tomēr joprojām jūtat arī to, ka skolai ir šī skaistā un lielā jubileja, kurai jūs esat gatavojušies visas nodaļas visa gada garumā?

Jā, es to jūtu... Vēl šodien atcerējos brīnišķīgo koncertu "Lai dzīvo baroks", kas notika Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē, un tas ir vērojams arī Dārziņskolas mājaslapā. Likās - tas ir vēl tikai jubilejas sākums. Diemžēl mūsu nodaļas koncerts ir pārcelts uz rudeni, un noteikti būs jauna programma, lai gan bērni bija ļoti labi sagatavojušies un koncerts  varēja būt ļoti interesants. Bet - viss mainās, un mēs maināmies dzīvei līdzi.

Bet varbūt šī ir tā reize, kad audzēkņiem ir lieliska iespēja pierādīt un parādīt, cik daudz viņi spēj patstāvīgi izdarīt. Protams, notiek sazināšanās, bet lielais darbs jau šobrīd uz katra paša pleciem, vai ne?

Jā, viņi tiešām kļūst patstāvīgāki, un tas ir patiešām labi, bet ar mazajiem bērniem problēma ir tā, ka atskaņojas instrumenti, un to nu attālināti nekādi nevar uzskaņot. Ja lielākie bērni var uzskaņot savus čellus, tad otrā klase vēl nevar.

Tad jums atliek pielāgot repertuāru un pāriet uz mikrotoņiem...

Man patika, kā ministre teica - ka vajag ne tik daudz uz grūtām programmām iet, bet meklēt kvalitāti.

Šim posmam ir jāpieiet radoši.

Ir bērni, kas brīnišķīgi attīsta patstāvību, ļoti labi strādā, ir bērni, kas iemācās jaunas tehnoloģijas. Katrā ziņā ir ļoti interesanti.

Šis ir arī tas laiks, kad ne viens vien cilvēks atzīst - papildu spēku un cerību dzirksti viņš rod tieši mūzikā. Vai jūs pati šobrīd arī papildus vairāk klausāties mūziku, vai jums pietiek ar jūsu neklātienes audzēkņu stundām?

Pārsvarā klausos franču mūzikas kanālu "Mezzo". Izvēloties eksāmena programmas, klausos arī tos diskus, kas ir mājās.

Šī raidījuma pirmais skaņdarbs būs varbūt pirmajā brīdī jums kā čellistei gana netipisks - Lūcijas Garūtas Prelīde Mimažorā, un to spēlēs Reinis Zariņš.

Man ir ļoti īpašas atmiņas par Lūcijas Garūtas Klavierkoncertu, ko mēs ar mammu klausījāmies kopā tieši pirms viņas aiziešanas, un manai mammai, kas bija pianiste, Lūcija Garūta bija ļoti tuva kā komponiste.

Viņai arī ļoti patika, kā Reinis spēlēja šo Klavierkoncertu. Tāpēc es izvēlējos Prelūdiju, jo man arī šis skaņdarbs ļoti patīk - tas ir dzīvi apliecinošs un skaists savās latviskajās izjūtās. Klausoties Lūcijas Garūtas mūziku, man visu laiku jāatceras sava mamma, kura mani ievadīja mūzikas ceļā un par ko esmu viņai ļoti, ļoti pateicīga.

Vai jūsu mamma arī bija tā, kas toreiz četrgadīgo Maiju nosēdināja pie klavierēm?

Pirmā bija vijole. Man bija dažas stundas pie Voldemāra Stūrestepa, viņam asistents bija Zigurds Elsbergs, atbrauca no Armēnijas Mihails Išhanovs, kurš mammu pierunāja, lai bērnu ved uz čella stundām, un tā es nonācu pie čella. Mana dalība tur nebija liela, bet katrā ziņā es esmu ļoti pateicīga par mammas izvēli.

Nebija asaru, ka sievišķīgo vijoli jums nācās nomainīt ar krietni vien lielāko un iespaidīgāko čellu, ko mazam bērnam arī iznēsāt ir krietni vien sarežģītāk?

Pašu sākumu īpaši labi neatceros. Mazo čelliņu atceros, bet skaņdarbus, ko spēlēju, gan vairs nē. Bet mazais čelliņš, šķiet, joprojām skan kādam bērnam no Dārziņskolas, man liekas, ka viņš ir Dārziņskolas īpašumā. Kāds mans audzēknis spēlēja, un man likās, ka nu ļoti pazīstama skaņa un pazīstams koks... Tomēr ir katram čellam sava balss. Un kas ir interesanti - pēc čella var pateikt, vai bērns ir daudz spēlējis vai maz, jo kaut kā čells uzreiz vairāk čērkst un neskan. Bērniem esmu teikusi, ka es jau zinu, cik daudz viņš ir spēlējis. Nu, tad ir jāstrādā stundā, ja mājās mazāk spēlē.

Vairāk un plašāk - ierakstā!


Maijas Prēdeles mūzikas izvēle:

Lūcija Garūta - Prelīde Mimažorā / Reinis Zariņš
Romualds Kalsons - Koncerts čellam un orķestrim (1. daļa) / Eleonora Testeļeca, LNSO, Romualds Kalsons
Roberts Šūmanis - Pirmais fantāzijskaņdarbs / Žaklīna di Prē un Džeralds Mūrs
Bendžamins Britens - Simfonija čellam un orķestrim (1. daļa - Allegro maestoso) / Bendžamins Britens, Mstislavs Rostropovičs un Anglijas kamerorķestris
Džakomo Pučīni - operas "Bohēma" 3. cēliena fināla fragments / Evija Martinsone, Raimonds Bramanis, LNO koris un orķestris, diriģents Pedro Halfters
Ludvigs van Bēthovens - Trīskāršā koncerta 1. daļa / Trio Palladio, LNSO, Modests Pitrens
Hugh Coltman - Sugar Coated Pill
Arturs Maskats, Aleksandrs Čaks - "Rīgai" / Latvijas Radio koris, Aldis Liepiņš, Sigvards Kļava
Aivars Kalējs - Lux aeterna /  Vita Kalnciema