Pagājušā gada Starptautiskajā Teātra dienā – 27. martā – Latvijas Nacionālajā operā piestāja „Operetes ekspresis", aicinot skatītājus doties ceļojumā pa operetes vēsturi, sākot no tās pirmsākumiem un beidzot ar metamorfozēm mūsdienās. Biļetes uz koncertu tika izpirktas dažu dienu laikā, un Baltā nama zāle bija pārpildīta līdz pat griestiem...

„Programmas izvēli noteica azartiska ziņkāre - noskaidrot, kas un kāda īsti ir operete, kā mainījusies laika gaitā un ko vērtīgu tā var piedāvāt šodienas klausītājam. Sazinājos ar Vācijas un Amerikas mūzikas izdevniecībām, konsultējos ar LNO viesprofesoru Akselu Everaertu no Beļģijas, kurš ir erudīts šī žanra pārzinātājs. Protams, uzmeklēju latviešu „operetes guru" – maestro Jāni Kaijaku: pētījām, kādas operetes savulaik uzvestas Operetes teātrī, un kas skatītājiem paticis vislabāk," atklāj koncerta idejas autors - diriģents un LNO galvenais kormeistars Aigars Meri.

Tiesa gan, koncertā ietverto fragmentu izvēli krietni ierobežojusi diriģenta vēlme atrast saistošākos kora fragmentus. „Biju pārsteigts! Pretēji krāšņajām melodijām, ar kurām pārpludinātas solistu un ansambļu partijas, izrādās, ka operetēs korim uzticētie numuri muzikālajā ziņā visbiežāk ir pārlieku vienkāršoti, pat primitīvi, arī aktieriski korim paredzēta vien statiska loma. Līdz ar to sameklēt interesantus kora fragmentus bija lielākais izaicinājums," stāsta Meri.

Tomēr pūles vainagojās panākumiem: „Operetes ekspresis" atvizināja īstas muzikālas pērles, vienlaikus īstenojot vēl vienu Aigara Meri ieceri - skatītājiem parādīt operetes žanra transformāciju no muzikālās komēdijas un dziesmu spēles līdz laikmetīgam mūziklam un rokoperai.

Uzņēmis ātrumu ar Franča fon Supē komisko operu „Bokačo", „Operetes ekspresis" piestāja žanra zelta ērā ar lappusēm no Johana Štrausa operetes „Nakts Venēcijā". Ceļojums turpinājās ar ieskatu Dmitrija Šostakoviča muzikālajā komēdijā „Maskava, Čerjomuški" un galapunktu sasniedza ar fragmentiem no grupas ABBA dalībnieku Benija Andersona un Bjorna Ulveusa rokoperas „Šahs".

"Klasika" šoreiz piestāj dažās no "Operetes ekspreša" pieturām, piedāvājot noklausīties F. Supē, J. Štrausa un D. Šostakoviča aizraujošos opusus.

„Operetes ekspreša" galvenais varonis ir LNO koris, ar kuru Aigars Meri strādā jau astoņus gadus. Vaicāts, ar ko skaidrojama arvien augošā kora vokālā kvalitāte un artistiskums, ko augstu novērtē publika un kritika gan Latvijā, gan ārzemēs, galvenais kormeistars min tikai un vienīgi ilgu, pacietīgu darbu: „Lai gan ikdienas slodze korim ir pamatīga, gribētu iestudēt vēl vairāk patstāvīgu programmu, lai attīstītu kora vokālo varēšanu, izkoptu stila dažādību, īpaši piestrādājot arī pie satura atklāsmes. Kāpēc gan nākotnē nevarētu sagatavot Šnitkes „Kora koncertu" vai Rahmaņinova „Vesperes"? Koris to var! Šobrīd to veido mākslinieki ar labām balsīm, lielisku radošo potenciālu un skatuves mīlestību. Katrs no viņiem ir savā vietā un ļoti labā kondīcijā. Ne jau velti arī šajā koncertā nelielas solo lomas uzticētas tieši kora māksliniekiem."

Kopā ar atraktīvo LNO kori „Operas ekspresī" kāpj arī spēcīgie LNO solisti.

Vai koncerts vienlaikus ir arī simbolisks atgādinājums tam, cik operete Latvijā reiz bija populāra? „Nedomāju, ka interese par opereti šodien noplakusi; drīzāk nav atbilstoša kvalitatīva piedāvājuma. Atcerēsimies nesenos latviešu mūziķu mēģinājumus atdzīvināt šo žanru: publika tos uzņēma ar gavilēm," prāto Aigars Meri.